Vi overvejer at ansætte en svensker i en tidsbegrænset stilling på 3 måneder med arbejdsplads i Danmark. Jeg har været forbi http://www.oresunddirektbusiness.dk/ og kan læse at han så vil være omfattet af Dansk arbejdsløshedsforsikring når han nu arbejder i Danmark. Han er pt arbejdsløs i Sverige
Det tager 12 mdr at optjene ret til arbejdsløshedsforsikring i Danmark. Er der nogen der ved hvordan vores svensker vil stå efter de 3 mdr - kan han forsætte med at få A-kasse i Sverige, for den danske kan han vel ikke få fra?
Jeg kan ikke hjælpe dig med dit egentlige spørgsmål.
Men jeg vil ikke undlade at gøre dig opmærksom på, at hvis du ansætter en medarbejder bosiddende i Sverige, så bør du lave en klausul i ansættelsesaftalen, hvor du forbyder medarbejderen at tage job i bopælslandet - det være sig lønnet eller ulønnet.
Du kan risikere at komme til at betale sociale afgifter til Sverige.
Tusind tak for oplysningen. Det har du helt ret i og det er ikke noget jeg lige havde husket :). Jeg håber der også er nogen der ved det omkring A-kasse. Ikke så meget for min skyld, men fordi vi gerne vil behandle ham ordentligt
Jeg kan fortælle at da jeg stoppede med at arbejde i Danmark mistede jeg mit A-kasse-medlemskab der, men fik anciennitet for den periode jeg havde været medlem i Danmark, da jeg så meldte mig ind i en svensk A-kasse. For at få det overført må der dog ikke gå længere end 1 måned mellem medlemskaberne.
Mvh Claus // Amino
-- Mine debatindlæg er udtryk for min egen holdning og har ikke noget med Amino eller andre at gøre.
jeg er ret sikker på at de ved det hos a-kasserne. men jeg mener at han skal søger for en speciel overflyttelse fra sin svensk a-kasse til dansk så mister han ikke noget, men han skal flytte fra svensk til dansk a-kasse og når han så er 100% arbejdsløs igen tilbage til den svenske a-kasse med mindre han har et par timer f.eks så ryger han på slup.dagpenge i dk. jeg ved ikke om han kan få det hvis han fra start er på nedsat tid. det vil jeg næsten mene fra den danske a-kasse.
desværre er der masser af gråzoner dansk kontra svenske forhold som gør det svært at hitte ud af.
du er altid velkommen til at spørger mere hvis jeg kan hjælpe. bor selv i sverige, så der er flere regler jeg har været rundt om.
Tusind tak for alle svarene. Det har givet mig et godt indtryk af hvordan det hænger sammen. Nu skal vi se om vi bliver enige om løn osv. og så vil jeg anbefale ham at tage kontakt til de to systemer
Vi har alternativt tænkt på at vi hyrer ham ind som freelancer i 3 måneder. Så må han nemlig også arbejde fra både Danmark og fra sin bopæl Sverige (det må han jo ikke umiddelbart som ansat), og så vil jeg tro at han kan forsætte i det svenske a-kassesystem uden problemer. Det skulle dog være svære at starte som selvstændig i Sverige.
Min bror er bosat i Sverige med arbejde i Danmark. Hos ham foregår det således at han er medlem af dansk a-kasse, men får udbetaling af dagpenge fra svensk a-kasse.
Hvordan det helt fungerer kan jeg ikke helt kringle, men for hans vedkommende er det ihvertfald sådan