Jeg kunne godt tænke mig en løsning dernede, så jeg slipper for at betale skat herhjemme. Evt. ved at starte et firma dernede ja. At jeg ikke er vild efter at betale dansk skat mens jeg er dernede er rigtigt.... Men det betyder ikke, at jeg har tænkt mig at gøre det, såfremt det ikke ville være lovligt. Så moralsk er jeg måske ikke den sødeste person, men det ændrer ikke på det faktum, at jeg har tænkt mig at overholde de gengse skatteregler - både dernede og herhjemme. Det er netop derfor jeg spørger ind til det.
|
Hej Rasmus.
Jeg var i Thailand for nogle år siden i 10 dage. Jeg købte varer ind hver dag og havde en længere forhandling med en papirpose leverandør, som også endte med et køb.
Da jeg ikke er god til engelsk havde jeg taget en Thai praktikant med på turen.
Inden jeg tog hjemmefra vidste jeg ikke præcist, hvilke firmaer jeg ville besøge og hvor lang tid jeg ville bruge hvert sted. Jeg tog bare afsted med nogle adresser og så måtte tiden vise, hvad jeg fik ud af det.
Fordi jeg ikke havde lavet en tidsplan inden afrejsen og fordi praktikanten ikke var aflønnet fik jeg ikke dækket nogen som helst omkostninger i forbindelse med rejsen, hverken for hende eller mig. Og jeg kan bemærke at jeg ikke holdt en eneste fridag på de 10 dage.
Om SKAT har ændret praksis ved jeg ikke, men dengang var de hverken til at "hugge eller stikke i".
Jeg synes din tur lyder mere af privat karakter end som en forretningsrejse. Så om du synes det er besværet værd at få SKAT (og dermed alle andre skatteydere) til at betale din sommerferie, kan du vel egentlig kun selv vurdere. Personligt tror jeg, at du får besvær med at overbevise SKAT om fradragene, men jeg er jo ikke ekspert.
Miriam