Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken IT løsning til ny medarbejder?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg får min første medarbejder på mandag om 7 dage :) .. Det bliver vildt lækkert at få nogen til at hjælpe, men er ikke den store IT-haj, så er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst får en løsning som får kontoret til at fungere uden at koste en bondegård.

Indtil videre har alle firmaets data ligget på min egen bærbare som jeg tager med mig til og fra kontoret. Det skal han nu også have adgang til. Samtidig skal han have adgang til den "store" printer (den er ihvertfald så stor at det ville være dumt at købe en ny kun til ham).

Jeg ved at jeg selvfølgelig blot kunne købe en hosted netværksløsning hos nogle professionelle - men de koster også kassen.

Så det jeg egentlig havde tænkt mig var måske blot at investere i en netværksharddisk (NAS) som al data skal ligge på. Og så ellers bare koble os begge to op på den enten trådløst (hvis man kan) eller via kabel. Og selvfølgelig sørge for at få taget backups regelmæssigt. Og så få en USB-hub til printeren?..

Men jeg ville egentlig gerne høre hvordan i andre med 1-2 medarbejdere på kontoret har klaret det? Der er jo ikke behov for den helt store avancerede løsning, den kan komme når man er oppe på 5-10 medarbejdere.

Så hvordan ser jeres IT løsning ud på kontoret? Kan i komme med nogle gåde råd, inden jeg går ud og køber os fattige hos Lomax og Metro.. ;) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:56

Har du et budget?

Du har brug for:

- en netværksprinter

- en RAID-understøttet NAS

- en ordentlig switche

Skriv mig en mail, hvis du mangler råd :) Adressen finder du i linket herunder.

- Simon

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 14:57

Hov glemte helt det vigtigste!

For der hvor jeg er mest i tvivl er på mailen. Hvordan får man det sat op således at man får en decideret mail-server? For hvis jeg henter nogle mails ned til mit mail-program (pt. Windows Mail) så bliver de jo hentet ned til min PC, og min kollega vil ikke have adgang til dem? Nogen der kan hjælpe en it-idiot med hvilken løsning jeg skal google efter?

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 15:01

Et webhotel med IMAP understøttelse er rigeligt fint til at dele mails - men skal det være mere kompliceret end som så så skal du ud i en hosted exchange løsning.

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 15:03

Jeg ved ikke om min printer er en netværksprinter - men det er en ordentligt fætter fra OKI. Den kostede 5000,- , og fungerer også som kopimaskine og skanner. Så den burde for dælen da også kunne køre netværk.. Eller?

Ok - jeg vil holde øje med RAID. Men hvad står RAID for og hvad gør det godt?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:15

Er der et RJ45 (internet) stik bag på den?

RAID står for Redundant Array of Independent Disks og betyder noget i retningen af Redundant Række af Uafhængige Diske. Ideen i det er at benytte to eller flere harddiske, til at styrke den interne sikkerhed (og hastighed). Der findes en masse forskellige former for RAID, men de to vigtigste begreber er mirroring og striping. Mirroring (det du har brug for) går ud på at den ene harddisk fungerer som et spejl af den anden, så hvis den ene går ned, tager den anden over (nogenlunde samme teknologi, professionelle datacentre benytter), mens striping (lidt mere avanceret) går ud på at gøre harddiskene hurtigere ved at bruge sektorer fra begge og søge på tværs af diske (det er igen, meget avanceret)..

Hvis du skulle have lyst til at bruge mere af din søndag på den meget spændende teknologi, kan du læse mere her: link

- Simon

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:19
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Start med et (gratis) abonnement på www.dropbox.com - så kan I dele filer på tværs af computerne og har samtidig en langt højere sikkerhed end med et NAS. +så kan I tilgå filerne både hjemmefra og på kontoret.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:26

Det er faktisk en rigtig god ide Tommy - Stjerner til dig :)

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 18:04

Jeg kigger efter et internet-stik bag på den imorgen. Og holder øje med RAID når jeg finder NAS Harddisk. Såvidt jeg kan se har de fleste det.

Dropbox er nok ikke den rigtige løsning. Har allerede sådan en i forbindelse med min grafiker's aflevering af materiale mm. Men firmaet's filer alerne fylder lige pt. lidt over 100 GB .. Så der er dropbox ikke gratis ..

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 18:14

Uanset hvilken datalagringsmodel du vælger, så være meget opmærksom på også at få dig en fornuftig løsning med en ekstern backup så du ikke mister alle dine forretningsdata hvis din lokale kopi går tabt som følge af tyveri eller brand.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)