Hej alle. Jeg søger et link til lovgivning om hvor meget/lidt pause ansatte over 18 år er berettiget til i løbet af en arbejdsdag. Jeg har kigget HK men synes ikke jeg kan finde noget. Kun for dem under 18. Anders Fensbæk |
Reglerne er, at man har krav på ½ times frokostpause, hvis man arbejder over 6 timer dagligt og et kvarter, hvis man arbejder mellem 4 og 6 timer. Herudover er der intet krav på pauser med mindre man har et ensartet job som ikke giver mulighed for variation. (Så skal man holde pause hver 1½ time). Pauser er noget, som aftales individuelt på hver arbejdsplads, og forholdene er MEGET forskellige.
Hele pauseproblematikken behandles i dette EU-dokument: DocNumber&lg=da&type_doc=Directive&an_doc=2003&nu_doc=88, men jeg ved ikke, hvor jeg skal finde den danske udmøntning af direktivet henne.
Helt konkret bør du/I måske tjekke, hvad overenskomsten for overenskomstdækkede virksomheder inden for jeres område siger og lægge politikken op ad denne. I tilfælde af uenighed mellem lønmodtager og arbejdsgiver vil man nemlig lægge sædvane inden for faget og overenskomster til grund.