|
Hej Jordbaer
1. salgssporing? kan man spore salg gennem affiliate link med google adwords salgssporing?
Ja, men det kræver du har muligheden via affiliateudbyderen, da der skal genereres en kode via AdWords som skal indsættes på konverteringssiden, altså den side hvor salget registreres.
2. antal søgeord? er det bedst at have mange søgeord eller få?
Det er bedst at have få, målrettede søgeord der genererer klikkene. Hvis man kan finde på mange målrettede søgeord, kan det være en god idé at teste dem, men som hovedregel er det altid bedst at holde sin AdWords annoncering specifik og målrettet, det vil sige en mindre og overskuelig søgeordsliste.
hvis man vælger et ord som f.eks mobil som jeg forstår det så kommer min annonce frem hver gang nogen har det ord med i sin google søgning er det rigtig forstået?
Ja, det er helt korrekt. Her skal du bare huske på at der er 3 forskellige søgeordstyper:
Fleksible søgeord: Er dit søgeord fleksibelt kan det vises på alle søgninger der indeholder søgeordet eller blot relaterer til det.
Søgeordssætninger: Her skal selve søgeordet indgå et sted i søgestrengen.
Eksakte søgeord: Her er det udelukkende det søgeord du har skrevet, din annonce vil blive vist på. Det skal altså skrives på præcis samme måde.
hvis ja så behøver jeg jo ikke både at have mobil og mobiltelefon + mange andre der indeholder mobil i mine søgeord?
Helt korrekt, hvis du bruger et fleksibelt søgeord som 'mobil', så behøver du ikke. Men det er bedst du undersøger om 'mobil' er for bredt. Hvis du for eksempel sælger mobilabonnementer, så kan 'mobil' sagtens være for bredt. Til at starte med kan det godt være du skal nøjes med specifikke og målrettede søgeord, der matcher dit produkt. Især hvis det er vigtigt for dig at du konverterer med mest muligt i starten.
Jo mere målrettet du er, desto højere er sandsynligheden for flere konverteringer. Men det kræver en del erfaring og know-how at vide hvilke søgeordstyper der er bedst at bruge og hvor mange søgeord der bør være ift. branche, konkurrence osv. Jeg vil foreslå dig at du gennemgår Googles begyndervejledning og under punktet "Effektivitet", er der en vejledning du kan bruge når du skal gøre din salgssporing effektiv.
Held og lykke