Min mand er blevet fritstillet - og vi overvejer nu muligheden for at han måske skal starte nede hos os. Vi har en god vækst, og jeg vurderer at der er plads til endnu en medarbejder på fuld tid fra august måned. Indtil da vil der være en dagpengeperiode på et halvt år. I denne periode kunne det være rart at kunne trække ham ind nogle timer ind i mellem. Som jeg forstår det må man gerne det, blot det skrives på dagpengekortet.
Men er der nogen herinde som kender de eksakte regler for medarbejdende/medhjælpende ægtefælle?
Og er der noget særligt man skal være opmærksom på?
Da A-kassernes medarbejdere har - skal vi sige - varierende forståelse for og indsigt i vilkårene for at drive egen virksomhed, så vil det være klart det letteste for din mand og A-kassen, hvis du udbetaler ham løn med lønseddel, ATP osv. helt på lige med andre medarbejdere.
Jeg faldt over dit indlæg og synes lige at der manglede en "vinkel" på sagen. Jeg fornemmer at du ejer virksomheden som det drejer sig om, og at du vil ansætte din mand on and off i en periode. Som Anette ganske rigtigt gør opmærksom på så kan akasse-medarbejdere være nogle pendante størrelser (undertegnede og sikkert også dem i din mands akasse (C; ), og derfor vil det være en overordentlig god ide at vende setup'et med akassen inden du/I foretager jer noget.
I kan nemlig meget hurtigt kommer ud i af din mand bliver betragtet som selvstændig på lige for med dig, hvis du lader ham arbejde i din virksomhed - lønnet som ulønnet - og så vil han slet ikke kunne få dagpenge. Det vil bero på en konkret vurdering fra akassen, som jeg ikke skal kaste mig ud i her.
Da det er en vurdering som akassen foretager, så vil jeg anbefale at I får noget på skrift fra dem - altså ikke blot en snak over telefonen- så I ikke efterfølgende får problemer med det.
Min umiddelbare vurdering ud fra de sparsomme oplysninger - tag det for hvad det er (C: - er at det ikke kan lade sig gøre. Men det er da en god ide at prøve det af.