Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. sponsorering.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er blevet kontaktet af en floorballklub (hockey), der har spurgt mig om jeg har lyst til at sponsorere deres klub og jeg har sagt at jeg vil overveje det.

Jeg er dog lidt i tvivl om jeg kan trække noget fra i skat, af det beløb som jeg muligvis vil sponsorere med.

Hvis jeg f.eks. giver klubben 2000 kr. for at få mit firmanavn på deres trøjer, shorts, bander e.l., hvor meget kan jeg så trække fra i skat?

Kan det passe at jeg kan trække halvdelen fra i skat?

På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:32
Hej!

Sponsorudgifter betragtes som reklameudgifter, og du kan dermed trække hele udgiften fra.

Peter

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 01:38
Peter, er der ikke noget om, at hvis det er ens børns klub, er interessen mere privat end erhvervsmæssig, og så gælder reglen ikke længere?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:15
Hej Anette!

Hmm..ved ikke...synes ikke jeg kan finde det.

Er dog muligt, kan du huske, hvor du har hørt dette?

Peter

Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 11:30
Dato: 10-10-2006 01:38:14 Forfatter: Anette/Inloco Peter, er der ikke noget om, at hvis det er ens børns klub, er interessen mere privat end erhvervsmæssig, og så gælder reglen ikke længere?

Mente jeg havde hørt det samme, og fandt det her på amino.

Det kan være Bent selv vil kommentere....

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:49
OK, når man ikke kan få andre til det, må man jo selv slå op. Jeg fandt det oprindeligt på SKATs hjemmeside. Der står bl.a.

"En forudsætning for at kunne betragte sponsorbidrag som en fradragsberettiget reklameudgift er, at bidraget ydes primært af reklamemæssige grunde og ikke hovedsageligt af personlig interesse for sponsormodtagerens aktivitet. I modsat fald må sponsorbidrag betragtes som en ikke fradragsberettiget gave."

Hele siden er her:

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:56
Hej igen!

Ja....der må selvfølgelig ikke være interessesammenfald.....i det der så opstår konflikt

med hensyn til fradrag.

Gælder jo også i mange andre situationer på skatteområdet.

Fint nok med dette Anete.

Peter 

Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 12:30

SKAT er ganske fleksible på dette område. De godtager fradrag selv om der f.eks. er tale om sponsorering af ens barns fodboldhold.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:39
Hej Revisorskat!

Det mener jeg ikke du kan sige generelt, kræver vel nærmere undersøgelse

(jvf. Anettes indlæg).

Peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:33
Hej Mikael (long time no see....) Jeg er enig med Peter. Man kan ikke udtrykke det så kontant og generelt. Det man skal hæfte sig ved er ordene primært og hovedsageligt, men man skal også holde det op imod udgiften. Taler vi om sponsorering af trøjer til sønnens fodboldhold/hockeyholdet eller taler vi om et pengebeløb på et par hundrede tusinde kroner. Taler vi om trøjerne er jeg enig med Mikael (Revisorskat)    

I de situationer hvor der er en form for interessesammenfald som eks. klubben hvor sønnen spiller fodbold kan der være tviv om hvorvidt reklameværdien er den primære årsag eller om det hovedsageligt skyldes en personlig interesse. Men som sagt ovenfor: Taler vi om trøjer til et fodboldhold hvor man får sit firmanavn på så det er synligt bør det ikke give anledning til problemer hos myndighederne.   

Hvis man afholder en udgift overfor en virksomhed, en klub o.l. som man ikke interessemæssigt eller familiært har nogen tilknytning til vil det normalt ikke give anledning til de store overvejelser med hensyn til fradrag. Hvorfor skulle man støtte foreningen/klubben hvis det ikke har et reklamemæssigt formål.

Jeg har lige selv vundet en sag i Landsskatteretten hvor vi taler om en meget stort sponsorbetaling betalt af et ApS. Myndighederne mente ikke at der var den fornødne reklamemæssige værdi og ville ikke godkende fradrag. Vi  gjorde imidlertid gældende at den personlige anpartshaver ikke havde nogen personlig interesse i sponsoratet og ikke fik nogle personlige fordele ud af sponsoratet. Myndighederne havde heller ikke gennemført beskatning af anpartshaveren. Dvs. hvis myndighedernes udsagn iøvrigt var korrekt var det udelukkende et anliggende mellem selskabet og den aftalepart som sponsoraftalen var indgået med, og det var Landsskatteretten enig i.

Bemærk iøvrigt at når vi taler selskaber vil underkendelse af sponsorfradrag ikke blot medføre at selskabet mister fradrag. Der gennemføres samtidig maskeret udlodningsbeskatning af hovedanpartshaveren. Dette havde myndighederne ikke gjort i ovennævnte sag og det er inkonsekvent. Hvis man ikke godkender fradrag for en sponsorudgift i et selskab, siger man også at udgiften er selskabet uvedkommende og skal henføres til anpartshaveren (som maskeret udlodning). 

Sidstnævnte kræver at det kan godtgøres at sponsoratet er ydet i anpartshaverens interesse og kan myndighederne ikke godtgøre det, vil de også have et problem med at nægte selskabet fradrag, hvad ovenstående afgørelse også er udtryk for.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)