Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er størrelse på visitkort?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er kommet lidt i tvivl, hvilken størrelse har "standard" visitkort?
Snakker vi her 50 x 85 eller 50 x 90 eller hvad snakker vi egentlig? - eller er der sådan et "standard område"?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :
54x85 er en brugt standard hos mange. Varianter heraf findes som eks. 50x90, 54x86 eller 55x85. Men det er jo op til dig selv hvilken størrelse du vil have dit visitkort i. Du skiller dig jo ikke ud, hvis du kun følger standarderne :-)

Et dankort er 54x85.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Det var også mere omkring størrelse på visitkort holder osv :)
og fordi jeg har modtaget nogle gode tilbud fra udlandet på visitkort i 50 x 90 størrelsen

Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis et visitkort skal være en fryd for øjet, skal det naturligvis have det gyldne snits proportioner.


Og så måler det 55 x 89 mm.


 


Mvh. Bo Jensen


Butik Go’aften


www.goaften.dk


Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Goaften-> Idet jeg regner med at du byder ind med en morsom og tankevækkende indgangsvinkel, så vil jeg lige tilføje et par ord til din teori:

Det gyldne snit, som er en ganske udmærket tommelfingerregel, har flere aspekter i sig end blot formatet på tryksagen. Der er jo som bekendt flere grunde til at tryksager i høj grad produceres i formater, der ikke overholder det gyldne snit.

Designteknisk kan det være sjovt at "bryde med" det gyldne snit og lave designs, der bevidst skurer i øjnene.

Jeg ynder at lege med det faktum, at vi i vesterlandsk kultur næsten latent ænser det gyldne snit som noget smukt og perfekt. Mine designs adskiller sig derfor gerne fra dette smukke størrelsesforhold og lader beskueren "væmmes" kortvarigt indtil de igen finder balance i at det gyldne snit er placeret mere skjult.

Sjovt nok, så vil øjet gerne fokusere på de skæringslinier, der er i det gyldne snit, og hvis information lægger sig i et "skjult" gyldent snit, så vil beskueren have en tendens til at fokusere lige netop dér - så snart de har fundet balancen.

Altså anser jeg det ikke nødvendigvis for smart at designe hovedformen efter det gyldne snit, men at "drille" ved at lave et gyldent snit et andet sted i designet. Øjet vil nemlig gerne væk fra det "grimme" og ubalancerede, og fokuserer derfor eksempelvis på den kvadratcentimeter, hvor den vigtige information, som jeg bevidst har placeret der - midt i det gyldne snits skæringslinier - men uden for designets øvrige anti-gyldne snit. Hvilket forstærker effekten af det ellers så uskyldige gyldne snit.

Gav det mening?

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 02:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej pb


 


Der er jo som bekendt flere grunde til at tryksager i høj grad produceres i formater, der ikke overholder det gyldne snit.”


 


Nej, der er kun én grund: Økonomi. A-formaterne er skabt alene for at minimere papirspild. Dine overvejelser var slet ikke inde i billedet. A-formaterne er et resultat af tysk effektivitet, som også gav os din-normen osv.


Før A4 arkets tid var et stykke brevpapir 21 x 34 cm, det såkaldte letter-format, hvilket også er det gyldne snit. A-formaterne har givet os plumpe tryksager og bøger med alt for lange linier.


Din teori lyder besnærende, den er interessant, men forkert. Hvis en smykkekunstner vil præsentere en flot diamant i en halskæde, laver han den hellere af guld end af rustent jern.  Det er helheden, der tæller.


Prøv at finde to bøger i din bogreol: En der er A5 og én der er 21 x 13 cm. Hold dem i hånden og fortæl mig, hvilken én af dem du får mest lyst til at læse? A5-bogen er plump, den slanke bog beder næsten selv om at blive læst. Og dette førstehånds-indtryk ændres ikke, selv om titlen på A5-bogen bliver placeret lige i det gyldne snit.


Så min teori er lige modsat din: Et visitkort skal have smukke proportioner fordi det behager modtageren og gør ham modtagelig overfor dets trykte budskab.


 


Mvh. Bo Jensen


Butik Go’aften


www.goaften.dk


Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :
jeg siger tak for argumenterne - sikkert andre end mig der også kan bruge det til noget..jeg fik ihvertfald lidt mere styr over visitkort størrelse, og hvad man kan tænke på.
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Goaften-> Nu skriver du jo til sidst i dit indlæg, at din teori er lige modsat min. Og det skal den have lov til. Men ligefrem at kalde min teori firkert, synes jeg nu er meget resolut, taget i betragtning, at teorien om det gyldne snit ikke er et absolut faktum, men en teori om "de guddommelige mål". Der findes endda mange, der modargurmenterer teorien om det gyldne snit.

Mit eksempel kan ikke sammenlignes med en guldhalskæde kontra en jernhalskæde med en diamant i. I mit eksempel er der ikke nødvendigvis tale om at forsøge at skabe en smuk helhed, men om at sikre at et bestemt budskab bliver set.

Og i mit eksempel er det ikke A- og B-formaterne, jeg mener, men bevidste designvalg såsom kvadrater, næsten-kvadrater, lidt-lor lange-eller-lidt-for-skvæve formater, etc.

Vh

Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person
For mig er det vigtigt at visitkortet kan komme ned i pungen, så kan det gyldnesnit og andre fine ting være ret ligegyldigt, kan det ikke være i pungen, når det aldrig hjem på skrivebordet, ihvertfald ikke uden at blive bøjet eller krøllet.
Tilmeldt 2. Sep 06
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Jeg er enig med "Mon Amino", Martin. Det vigtigste er reelt, at den er praktisk, og således f.eks passer til standard mål på kortholder og som minimum til min pung. Kan den passe ned i kortholder, som jo oftest smides i nakken (p.s. jeg mangler, så hvem smider denne vej?), kommer den med hjem.

Jeg er klar over signalværdien o.s.v. - men signalværdien er nada hvis den ligger krøllet i skraldespanden

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)