Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af fordring på auktion

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg studsede lige over på noget på nettet: Salg af fordring på auktion. Som jeg forstår det køber man muligheden for at indrive gæld fra en person / virksomhed. Efter salget er det nu en ny virksomhed / person, som har penge til gode ved kreditor?

I det konkrete tilfælde var fordringen på 1,3millioner, og budet var på 13.000 (skrivende stund - slutter i morgen). Kunne kreditor ikke sælg byde her, og på den måde blive gældsfri meget billigere i forhold til den oprindelige fordring.

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 11:51

Casper:
Kunne kreditor ikke sælg byde her, og på den måde blive gældsfri meget billigere i forhold til den oprindelige fordring.

Som jeg forstår det, så jo!

Hvis det er en offentlig auktion, så har kreditor vel lige så meget ret til at byde på sin egen gæld, som andre har. Det kunne jo tænkes at kreditor f.eks. kunne lave en aftale med sin bank. Der er jo trods alt forskel på at skylde f.eks. 1,3 mil væk ifht. f.eks. 500.000,- når gælden skal afdrages....

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 12:04

I det her tilfælde er det et meget mindre beløb: http://www.konkurser.dk/SO/S403.pdf og budet er på 13.000 pt. så det virker fuldstændig som om debitor har opgivet det fuldstændig.

Er der nogen der kan give mig en logisk forklaring på, hvad der gør at en så stor fordring kan tilkøbes så billigt?

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:06

Casper:
I det konkrete tilfælde var fordringen på 1,3millioner, og budet var på 13.000 (skrivende stund - slutter i morgen). Kunne kreditor ikke sælg byde her, og på den måde blive gældsfri meget billigere i forhold til den oprindelige fordring.

Korrekt. Netop den auktion var omtalt i nogle medier i går. Problemet er at skyldner er bosiddende i England og fordringshaver mente at omkostningerne ved bistand til at kradse pengene var for høje. Han håbede derfor, at der var nogle som ville byde, der havde bedre kendskab til det engelske inkassosystem.

Da lånet formentlig samtidig kan være ydet som i led erhverv  ligger der også den mulighed at fordringshaver kan få konstateret et tab på fordringen som så giver et fradrag i skatten.

Henrik

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 12:13

Hej Henrik,

Okay det havde jeg ikke bemærket. Jeg får bare en gang  i mellem en e-mail fra overstående website, og bemærkede det meget lave bud taget i betragtning af hvilke beløb det drejer sig om.

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 12:20

Det kan skyldes at kreditor ikke ønsker at bavle med inddrivelse i England, som er kendt for ikke at gøre det store i at være behjælpelig med inddrivelse af fordringer.

Kan også skyldes, at det de beløb der er i dommen ikke er reelt tab, altså penge de har haft oppe af lommen, men manglende fortjeneste på et salg. Men sagsomkostningerne skulle man dog som minimum forsøge inddrive.

Det er ikke usædvanligt i den beløbsstørrelse, at man accepterer en akkord på 10-15% og derved er beløbet under 200.000 samlet som man måske kan få af manden. Og her igen kan man så ikke forvente mere end 10-15% - så budprisen er i mine øjne allerede ved at være for høj.

Sagsøgte har et holding her

PREBEN PAULSEN HOLDINGS UK LIMITED

Registered No.07055017
Address: C/O EBS LTD 10 JURY STREET, WARWICK, CV34 4EW

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:23

Hej Casper,

Jeg modtager samme nyhedsmail. Der har været et par lignende auktioner hvor det er fordringer, der er sat på auktion. Nogle er dem er håbløse for man kan se at det er konen til en konkursrytter. Ovenstående har jeg ikke undersøgt nærmere, men det er en eller anden ejendomsmægler. Måske er god for pengene eller også er det en nittegevinst. Uanset hvad skal du påregne en del udgifter for at starte en inkassosag udenlandsk!

Henrik

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 12:27

Hej igen,

Det er slet ikke et forretningsområde jeg vil bevæge mig ind i, af mange gode grunde :-). Et eller andet sted er det bemærkelsesværdigt, at de ikke har forsøgt at sælge fordringen til en målgruppe i england.

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 13:29

Hej Casper

Det er jo ganske enkelt af 2 årsager:

1. Fordringen er ingenting værd.

2. England er som skrevet paradis for den slags og slet ikke sikkert fordringen anerkendes i England hvor han nu er bosiddende.

Bemærk det er et påstået salgsprovenue (da der ikke er nogen underskreven aftale) og ikke en bankgæld eller lignende, til trods for der ligger en dom for det tilgodehavende. En af grundende til at man ikke tager det seriøst i udlandet.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:18

Men jo det er jo en sjov udvikling der gang i, og det er rigtigt som du skriver Casper at kreditore i fremtiden vil kunne købe sin egen gæld til spotpris !!.

Det var iøvrigt den vinkel radioavisen havde på netop samme sag.

Til næste år kan du oprette et selskab (aps)  til 80.000 kr. opbygge en gæld på 1 mio kroner, lade selskabet gå konkurs og købe gælden tilbage for 13.000 kr.  det er da en kassekredit der vil noget og til billig rente, så behøver vi jo ikke banker mere........... Det er helt tosset.

IMD

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)