Som jeg har skrevet om og søgt råd til i andre tråde, er jeg ved at starte ne virksomhed i ApS form, og ønskede at tage opsparet overskud fra et I/S til dette.(http://www.amino.dk/forums/p/74396/470784.aspx#470784)
Jeg er netop i Penge & Privatøkonomi faldet over et svar vedrørende etableringskonto, hvor de nævner at indbetaling på Etableringskonto kan bruges til køb af anparter, og at du kan opnå fradrag i etableringsåret og efterfølgende 4 år.
Kan du reelt lave en etableringskonto - indsætte 125000 til kurs 1.05 (131250kr), etablere dit ApS og så få fradrag do indskudskapitalen?
Jeg har ikke set den vinkel framført, men det ville da være ekseptionelt for folk med god lønindkomst inden opstart.
I teorien kan noget sådan godt lade sig gøre. du kan dog maks indsætte 40% af din NETTOløn (dog altid min. 100.000) på en etableringskonto. Indsatte beløb på etableringskontoen fungere herefter som et ligningsmæssigt fradrag. Så det vil altså IKKE nedbringe din topskat.
En lidt anden, og efter min mening bedre, mulighed er at oprette en Iværksætterkonto. Beløb du sætter ind på denne kan nemlig fradrages i din lønindkomst (og dermed nedbringe din topskat). Maks kravene for indskud er de samme som ved etableringkonto, altså maks 40% af din nettoløn. (igen dog altid min. 100.000 kr)
Jeg er i princippet enig med Benjamin om at Iværksætterkontoen kan være mere attraktiv.
Hvorfor der ikke har været mere fokus på disse ordninger - måske fordi de kun udskyder skatten til et senere tidspunkt. Herunder er der flere krav til frigivelse af midlerne, anparterne/aktierne mod ikke være modtaget i forbindelse med en skattefri virksomhedsomdannelse mv.
Forstår jeg det korrekt at hver anpartshaver skal investere min 113.900 for at kunne bruge pengene fra indskudskontoen, ergo, hvis vi laver kontoen både for min kone og jeg så skal vi indskyde 227800kr?
Det lyder super attraktivt! Det er utroligt at det er så godt gemt i et forum som dette, hvor der tales meget om fremskaffelse af kapital til virksomhedsstart. Det reducerer jo den umiddelbare afsagnsværdi af de 125000kr til bare 50000kr (ved topskat)
Må man bruge pengene samme år, og de efterfølgende 4 år som ved etableringskontoen?
Forstår jeg det korrekt at hver anpartshaver skal investere min 113.900 for at kunne bruge pengene fra indskudskontoen, ergo, hvis vi laver kontoen både for min kone og jeg så skal vi indskyde 227800kr?
Hvis både din kone og dig etablerer en iværksætterkonti ja så er det grænsen.
BroncofanDK:
Må man bruge pengene samme år, og de efterfølgende 4 år som ved etableringskontoen?
Du må godt bruge pengene samme år som du har indskudt dem. De 4 år der henvises til i loven er den mulighed du har får i de følgende 4 år efter virksomheden er etableret fortsat at indbetale penge på din iværksætterkonto. det indskudte beløb skal bruges senest 9 år efter virksomheden er etableret. Hvis beløbet ikke er anvendt da, vil der ske en genbeskatning af det ikke brugte beløb.
Generelt:
Du er opmærksom på at der sker en skattemæssige udligning i form af genbeskatning af de tidligere foretagne fradrag for indskud på en etablerings-/iværksætterkonto.
Genbeskatningen sker over en 10-årig periode med lige store årlige
beløb fra og med det år, hvor beløbet hæves. Genbeskatningen sker ved
en forhøjelse af din personlige indkomst.
Du er opmærksom på at der sker en skattemæssige udligning i form af genbeskatning af de tidligere foretagne fradrag for indskud på en etablerings-/iværksætterkonto. Genbeskatningen sker over en 10-årig periode med lige store årlige beløb fra og med det år, hvor beløbet hæves. Genbeskatningen sker ved en forhøjelse af din personlige indkomst.
Tak Henrik
Ja det er jeg klar over, men givet skattereformen og likviditetsmæssige aspekter synes det stadig at være attraktivt.
Hvordan skal "Hvis beløbet ikke er anvendt da, vil der ske en genbeskatning af det ikke brugte beløb" forstås i forhold til kravet om at man skal bruge 113.900kr? Umiddelbart lyder det som hvis man kun har brugt ex. 62500, at så genbeskattes det overskydende, men det virker som det underminerer 113.900kr. kravet.
Umiddelbart lyder det som hvis man kun har brugt ex. 62500, at så genbeskattes det overskydende, men det virker som det underminerer 113.900kr. kravet.
Det dækker over den situation, hvor du måske har opsparet 400.000 kr. på din etableringskonto, men eksempelvis kun anvender 125.000 kr til at etablere et anpartsselskab. Hvis du ikke får anvendt de 275.000 bliver de genbeskattet.