Er der nogen som kan nikke genkendende til problemet med hele tiden at skulle rette sin virksomhed in med nye produktudvidelser og dermed også lagerbeholdning. År efter år synes jeg at vi i vores virksomhed tager nye produktområder ind, uden at skille os af med nogle af de gamle. Vi får derved heletiden nye ting at sætte os ind i, uden at få ryddet op efter os. Det synes efterhånden at være et problem, da ingen af de administrerende medarbejdere snart kander deres arbejdsområder mere, og vores lagerbeholdning huser efterhånden adskillige artikler som ingen af vore kunder kender til. Som indehaver af virksomheden, har jeg brug for rådgivning. Hvad gør man for at få ryddet op, og komme i den rigtige retning ? |
Hej Jim,
Det spørgsmål findes der ikke et lille kortfattet svar på. Det er et stort og komplekst område og det kræver en masse data og statistikker at rydde op i dit lager, samt selvfølgelig også om ekspertisen angående produktgrupperne forefindes i virksomheden.
Jeg ville mene, at det kræver en fysisk såvel som statistisk total gennemgang af din forretning og lager, for at få luget ud i alt det, som blot "hænger" eller endda belaster din virksomheds resultat negativt på bundlinien. Det er en øvelse, som bør tages løbende, men når det er første gang nogensinde, så vil det tage tid og koste energi og kræfter - men når du er ude på den anden side, så vil du opleve et boost i performance og frigivelse af både menneskelige og økonomiske ressourcer til sjovere ting.
Når jeg laver de øvelser, så starter jeg først øverst oppe og ser på kategorien som helhed. Hvordan har den performet de seneste 5 år både på omsætnings og indtjeningssiden og hvad er min kapitalbinding, samt lagerets omsætningshastighed. Herefter identificerer jeg de 3 kategorier, der performer dårligst og tjener dårligt. Så går jeg ind på gruppeniveau for at se, hvilke varegrupper, der hænger i den eller er det hele gruppen? Endelig borer jeg længere ned og ser på varenummerniveau - hvor går det galt, hvorfor går det galt. hvorfor har vi varen, kan vi købe mindre mængder, hvem køber det, etc etc. Der skal stilles en masse spørgsmål og svarene skal saftsuseme være ærlige og så skal der luges hårdt og brutalt ud.
Du skal identificere de 20% af din butik/virksomhed, der giver dig 80% bøvl og omkostninger - og så skille dig af med det. NU. Idag. Ikke i morgen eller om en måned. Men nu. Så er der nogle kunder, der bliver utilfredse med, at de ikke kan få ditten og datten - det er bare ærgerligt. Det var ikke rentabelt og det belaster din virksomhed. Skulle du føle, at du har nogle hensyn at tage - så sælg alt skidtet til en entreprenant person og lad ham fordoble priserne, så dine kunder stadig kan få varen, men det ikke belaster dig.
Dette var den ultra korte version. Jeg står gerne til rådighed, hvis jeg kan hjælpe dig yderligere.
Mange hilsner,
Flemming