Der er mange spørgsmål, som skal på bordet. Men grundlæggende handler det om de to forretningsområder. Kan det ene forretningsområde trække det andet ned? Fx. stifter du gæld eller forpligtelser vedrørende det ene forretningsområde, som intet har at gøre med det andet, så påfører du det andet forretningsområde en risiko, da fx. kreditorer vil kunne gøre krav i det andet (uvedkommende) forretningsområde.
Desuden: Hvis du overvejer (hvis muligt) at sælge det ene forretningsområde fra, så bliver det også meget nemmere, hvis forretningsområderne er adskilte i separate selskaber.
På den anden side skal du så have revisor til at lave 2 årsregnskaber
Nu er der jo ikke nødvendigvis pligt til at have revisor på. Ligesom det ikke bør være nogen større opgave at lave en fordelingsnøgle på omkostningerne. Administrationsomkostningerne behøver ikke nødvendig at ændre sig væsentligt.
Jeg er enig i det der er sagt herunder det som Jan skriver med hensyn til revisor. Revisor eller ej så koster det ekstra administration eller kroner at drive to selskaber fremfor et. Hvis begge kun beskæftiger sig med handel, det næppe vil blive sandsynligt at sælge den ene del fra, eller at tage nye anpartshavere med p å den ene gren, og du iøvrigt ønsker at drive de to grene samlet så et selskab men ellers er der meget som taler for at drive det i hvert deres selskab. Det afhænger så også meget af omfanget.
Vælger du et selskab kan du altid skille dem ved spaltning men forestiller man sig at du har koblet et holdingselskanb på toppen vil selskaberne ikke være salgsbare i de efterfølgende 3 år