Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsæt ny aktivitet i nuværende selskab eller stifte nyt aps

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 18. Mar 07
Indlæg ialt: 70
Fra  Sodavands Kompagniet Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg er igang med et nyt projekt, og i den forbindelse overvejer jeg at stifte et nyt aps.

Jeg driver på nuværende tidspunkt en virksomhed, som pr. januar 2010 bliver et aps.

Og kan ikke helt finde ud af hvad der er bedst.
1. At holde de to ting adskildt.
2. Drive det samlet i et selskab.

Det ene selskab sælger sodavand og det andet kaffe.

Tak for hjælpen:-)

 

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders!

Der er mange spørgsmål, som skal på bordet. Men grundlæggende handler det om de to forretningsområder. Kan det ene forretningsområde trække det andet ned? Fx. stifter du gæld eller forpligtelser vedrørende det ene forretningsområde, som intet har at gøre med det andet, så påfører du det andet forretningsområde en risiko, da fx. kreditorer vil kunne gøre krav i det andet (uvedkommende) forretningsområde.

Desuden: Hvis du overvejer (hvis muligt) at sælge det ene forretningsområde fra, så bliver det også meget nemmere, hvis forretningsområderne er adskilte i separate selskaber.

Bedste hilsener,
Aleksander :-)

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

På den anden side skal du så have revisor til at lave 2 årsregnskaber, dele telefonregning i 2 forholdsmæssig andel osv.

Øgede administrationsomkostninger og bøvl  ctr. bedre mulighed for at sælge en del fra og bedre risikoafgrænsning.

Kan du eventuelt vente med at skyde kaffedelen over i et andet selskab indtil du har set om det er noget der giver noget?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jan Balslev:
På den anden side skal du så have revisor til at lave 2 årsregnskaber

Nu er der jo ikke nødvendigvis pligt til at have revisor på. Ligesom det ikke bør være nogen større opgave at lave en fordelingsnøgle på omkostningerne. Administrationsomkostningerne behøver ikke nødvendig at ændre sig væsentligt.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ønsker virksomhederne adskilt risikomæssigt, bør du have 2 selskaber.

 

/peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig i det der er sagt herunder det som Jan skriver med hensyn til revisor. Revisor eller ej så koster det ekstra administration eller kroner at drive to selskaber fremfor et. Hvis begge kun beskæftiger sig med handel, det næppe vil blive sandsynligt at sælge den ene del fra, eller at tage nye anpartshavere med p å den ene gren, og du iøvrigt ønsker at drive de to grene samlet så et selskab men ellers er der meget som taler for at drive det i hvert deres selskab. Det afhænger så også meget af omfanget.

Vælger du et selskab kan du altid skille dem ved spaltning men forestiller man sig at du har koblet et holdingselskanb på toppen vil selskaberne ikke være salgsbare i de efterfølgende 3 år

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)