Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån til aps

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 14-12-2006 11:58:44 Forfatter: golfhouse
På den måde er din virksomhed sikret i den periode, låner han pengene til dig personligt skal du så betale lige meget hvordan virksomheden udvikler sig, men låner han dem til virksomheden, mister han også hans kapital hvis firmaet går

Hvis han låner pengene til selskabet, kan de ikke bruges som indskud ifbm. stiftelsen - og så ryger pointen.
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 03:13
Nu åbner jeg lige denne diskussion igen da jeg står i næsten den samme situation.

I min situation er det min bror som er villig til at låne mig pengene, men efter at have læst jeres svar i denne tråd har jeg lige nogle spørgsmål:

1. Jeg forstår at lånet skal ske til mig personligt da kapitalen skal bruges som indskud. Kan dette påvirke min SU?

2. Hvis det ikke lykkes mig at skabe tilstrækkeligt overskud og jeg derfor vælger at lukke virksomheden igen, er der så ingen mulighed for at få indskuddet tilbage uden at betale skat af det?

Mvh.

Mathias Hoffmann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:28

Thissel:
Nu åbner jeg lige denne diskussion igen da jeg står i næsten den samme situation.

I min situation er det min bror som er villig til at låne mig pengene, men efter at have læst jeres svar i denne tråd har jeg lige nogle spørgsmål:

1. Jeg forstår at lånet skal ske til mig personligt da kapitalen skal bruges som indskud. Kan dette påvirke min SU?
  2. Hvis det ikke lykkes mig at skabe tilstrækkeligt overskud og jeg derfor vælger at lukke virksomheden igen, er der så ingen mulighed for at få indskuddet tilbage uden at betale skat af det?

Mvh.

Mathias Hoffmann

Måske du lige skulle fortælle hvorfor du behøver et ApS frem for en enkeltmandsvirksomhed?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:43

Enig med Mathias. Der er jo nogen muligheder i virksomhedsordningen i forhold til SU og hvis det er af hensyn til SUen behøver man derfor ikke et selskab. Vedr. dine spørgsmål: Dette lån kan dog ikke påvirke din SU, og hvis du lukker selskabet igen vil de 125.000 kr. kunne trækkes ud skattefrit.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:20

Det er ikke nogen god ide at låne til et kapitalindskud i et ApS, når der findes en bedre løsning i form af et SMBA-selskab, som kan stiftes med NUL i kapital.

Jeg har i begyndelsen af 2007 skrevet en artikel om SMBA efter stiftelse af de første 3 selskaber til eget formål. Den findes her: video.dkuug.dk/dkuug-nyt/dkuug-nyt-155.pdf.

SMBA selskaber og de andre virksomhedsformer er også behandlet  i en bog "Jura for iværksættere" af Birgit Simonsen i kapitel 1 om virksomhedsformer fra side 7-20 med SMBA som nummer 3 efter personlig virksomhed og I/S og foran ApS og A/S selskaber.

Bogen er omtalt af Væksthus Midtjylland, som derefter glemmer alt om SMBA selskaber.

Jeg kan meget stærkt anbefale denne bog, som kan lånes på biblioteket.

Du får en bedre start og undergår de mange omkostninger og ulemper ved et ApS.

Et SMBA er lige så normalt som et ApS, A/S, P/S, K/S, AmbA, Fmba, Andelsboligselskaber, personlige virksomhed ETC.

Begrebet begrænset ansvar er HELT normalt.

SMBA står for "Selskab med begrænset Ansvar" og er ligesom AmbA  OG personlige virksomheder reguleret af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder.

Det vigtigste ved SMBA-selskaber er, at du lettere undgår mange faldgruber og unødvendige omkostninger ved eksempelvis et ApS.

MVH fra Ejler Ottesen 

Tilmeldt 21. Apr 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:01

Hej

Jeg vil bygge lidt videre på spørgsmålet, da det er lidt i tråd med det oprindelige stillet spørgsmål.

Jeg kan forstå, at man som privatperson kan låne et ApS penge, for så senere at få dem igen med rimelig rente. Og at det er klogt, at udfærdige et dokument på tilbagebetaling og evt. opsigelse af lån. Disse penge bliver ikke beskattet når de tilbagebetales til personen der lånte pengene, vel?

Men, er det muligt at låne penge til ApS'et (et velfungerende der blot mangler lidt kapital), for så senere at lave aftale om, at tilbagebetalingen af de lånte penge konverteres til en vis procent medejerskab i ApS? Og altså dermed ordne alt det papir arbejde der følger med sådanne senere.

Quercus

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:06

Ja...det kan man godt gøre.

Sprøgsmålet er så mo vedkommende skal købe sig ind, eller om kapitalen skal forhøjes.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 17:49

Hvis vi taler om gældskonvertering så taler vi nytegning (medmindre der da er tale om køb af egne aktier fra selskabet). Det kan ske enten ved direkte gældskonvertering eller ved at pågældende indskyder kapital i selskabet i forbindelse med nytegning, hvorefter selskabet bruger kapitalindskuddet til at tilbagebetale gælden. I skattemæssig henseende behandles de to situationer ens (som direkte konvertering). Man skal her være opmærksom på at ansk.summmen for de anparter der nytegnes skal kontantomregnes svarende til kursværdien af den konverterede fordring.

Tilmeldt 21. Apr 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:46

Tak for svar!

Jeg kan forstå, at det altså kan lade sige gøre, at C låner penge til ApS, der ejes 50/50 af A og B. Dog er jeg ikke helt sikker på, at jeg forstår det flotte og tekniske svar helt Tongue Tied

ApS drives delvist ved kassekredit og mangler her og nu lidt kapital. Derfor idéen om at låne penge til ApS fra C. Det kan sikre, at et ellers lovende ApS kan klare sig gennem de næste 6 måneder. Lad os antage, at A, B og C bliver enig om, at ApS er kr. 100.000 værd og C ønsker at købe sig ind til 33% ejerskab. Lad os også antage, at C låner kr. 33.000 til ApS. Kan og hvordan, konverteres (slås en streg over) lånet efter 6 måneder, således at lånet udgår og C får 33% ejerskab, unden altså at skulle have yderligere penge op af lommen?

Giver det mening?

Ønsket er altså her og nu, hurtigt lån og lånedokument, for så senere at lade revisor ordne dokumenter om kapitalindskud, ejerskab etc.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 22:50

Ja det giver mening og det kan også godt lade sig gøre i det store hele, men eksempel. Eksemplet kan ikke lade sig gøre.

Konverteringen sker ved gældskonvertering hvor C nytegner anparter mod at afgive sin fordring mod selskabet. C skal tegne til minimum kurs 100 og kan derved max. få nom. 33.000 anparter ved konverteringen. Hvis vi taler om et ApS på 125.000 DKK skal C nytegne nom. 62.500 for at opnå en ejerandel på 1/3. 

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)