Hvad er markedspriserne for CPC?
Hvad angør hvor høje/lave sådanne priser skal være?
Hvis du køber annoncer på Yahoo søgninger (som også tæller Bing og MSN), så er mindsteprisen i Danmark €0.05 og nogle ord har en mindstepris op til €0.20, prisen kan dog sagtens være højere på eftertragtede ord, da udbud og efterspørgsel hænger sammen.
På Google søgninger og indholdsnetværk er mindsteprisen så vidt jeg husker 0,30 kr., men til den pris får du ikke mange klik. Der er stor konkurrence på Adwords annoncer og der findes annoncører der betaler mere end 20 kr. pr. klik på udvalgte søgeord.
Hos Open Ad Exchange er der intet minimumsbud, men bud under 1 kr. bliver sjældent vist.
Hos de danske affiliatenetværk ligger klikpriserne på 1,5 til 2,5 kr. og de fleste klik kampagner er store velkendte brands. Det skal ses i lyset af at selvom man som affiliate bliver afregnet med ca. 2 kr., så koster det annoncøren 4-5 kr., da der er flere led der skal tjene penge - Mediebureau, affiliatenetværk og affiliate. Jeg vil vove at påstå at der ikke er nogen der har et produkt eller en webshop der kan holde pengene hjemme med en klikkampagne hos et affiliatenetværk som "stand alone" markedsføring og derfor bliver det som sagt mest brugt af store firmaer, som samtidig annoncerer via andre medier og på den måde skaber/opretholder brandværdi.
Endelig findes der en afregningsmodel der kombinerer CPA og CPC og her ligger klikprisen på mellem 0,10 og 0,50 kr. + CPA.
De fleste klikkampagner afregnes pr. unikke bruger (IP), men der findes også kampagner, hvor hvert klik tæller. F.eks. tæller hvert klik på søgninger hos både Google og Yahoo.