Hej alle, Som person er jeg den type menneske, der altid tænker i nye idéer, løsninger på problemer, koncepter der ikke er på markeder endnu eller koncepter der kan være bedre. Af den grund har jeg gennem tiden hjulpet mange af mine personlige venner med rådgivning, hvor de kan starte, hvad de ønsker sig af deres drøm, hvor de ønsker at bevære sig hen med drømmen om at være selvstændig, samt tips og ideer til deres koncepter, hvis de ikke har et i forvejen.... Som de fleste nok ved, er det jo oftest nemmere at være klog på andres vegne.,, derfor vil jeg høre, om nogle af jer har gode ideer til mig i forbindelse med mig eget?? - baseret på ovennævnte, vil jeg fortsat gerne hjælpe andre med gode koncept ideer mm, jeg har bare ikke tiden til at gå i gang selv.... Derfor : Er der nogen der ved, hvor man man kan leve af at hjælpe andre med deres koncept udvikling? og kræver det en coaching uddannelse at hjælpe? Måske er det min vej frem, at jeg i stedet for at være forvirret over hvilke af alle koncepter og projekter der dukker op i mit hoved, jeg skal gå efter, i stedet fører dem videre til interesserede iværksættere og hjælper dem igang.
Håber nogle herinde har gode tips / ideer/ råd til mig:-)
Og tak for et godt forum i øvrigt!!
Bedste hilsner DMH
|
Hej DMH
Jeg har selv flere coachuddannelser, idet jeg bl.a. er certificeret hos Manning Inspire og Ford Institute for Integretive coaching i Californien samt i DISCOVERS og Persologs coachværktøjer med brug af DiSC profiler. Redskaberne har været til stor inspiration for mig både i forhold til mine kunder og min egen personlige og forretningsmæssige udvikling, så jeg kan klart anbefale dig en coachuddannelse, hvis du ønsker at bidrage til ,at du selv og andre mennesker når deres mål og opnår resultater, så de kan leve det liv og opnå den succes de drømmer om
Men for lige at undgå begrebsforvirring er coaching for mig baseret på at stille spørgsmål og bidrage til at coachee selv kommer med svarene, dvs, får sine egne indsigter/erkendelser og dermed frigør sit potentiale, overkommer barrierer, ser nye muligheder og handler så der opnås resultater. Dette gør sig også gældende i teamcoaching. Jeg afholder bl.a. kurser i coaching for IDA Lederforum (Ingeniørforeningen).
Dette adskiller jeg selv fra mine konsulent og rådgivningsydelser eller mit virke som underviser og mentor for bla. karrierecentret på Syddansk universitet og mentorcoach for andre selvstændige coaches. Der bruger jeg også mine egne erfaringer fra mine mange år som konsulent, coach og leder , hvor jeg bl.a. har været HR chef for 800 medarbejdere og mine 11 år som virksomhedsejer, hvor vi også udlejer manpower, samt min universitetsuddannelse HD i organisation. I den forbindelse er det ok at komme med sine ideer, forslag eller gode råd.
Jeg kan forestille mig at dine kompetencer kan være til stor gavn f.eks. i den lokale Erhversservice eller Væksthuset i regionen, der har konsulenter ansat til at give sparring til ideer og som ofte afholder iværksætterkurser. Nu skriver du ikke hvad din baggrund er dvs. hvilke faglige erfaringer du har med i baggagen. Det er ofte en fordel at bygge videre på dem, når man skal afklare sit niche eller afgrænse sit produkt/serviceydelse. I Odense har erhvervskonsulenterne vidt forskellig baggrund. Jeg har selv haft stor gavn af iværksætterrådgivning og har også undervist på flere EU projekter i iværksætteri og rådgivet diverse virksomhedsejere i strategi og forretningsudvikling. Det er der stor efterspørgsel efter. En anden mulighed/vej kunne være bestyrelsesarbejde. Jeg har selv fornylig taget kurser indenfor det område. Du kan f.eks. lægge en profil på Amino bestyrelsesbørs.
Da jeg var 20 år og havde en drøm om at være HR chef eller konsulent skrev jeg til diverse konsulentfirmaer og bad om feedback på, hvordan jeg kunne lægge en plan og forbedre mine chancer. De svarede alle dengang at jeg skulle være 30 år, have HD i organisation og erfaring som leder fra både den offentlige og private sektor fra både IT, salg, undervisning, økonomi og HR. Så lagde jeg en 10 års plan, opfyldte den og skrev så til dem igen: Her er jeg. Det gav pote og jeg fik stillingen som HR chef og efter 4 år startede jeg som selvstændig konsulent i 1998 som 35 årig.
Det kan anbefales at spørge direkte, de steder man ønsker at blive ansat og så målrettet arbejde sig frem mod at opfylde kriterierne. Men som bekendt er der flere veje der fører til Rom. Min mand og medejer i firmaet har ingen formel uddannelse, men en masse års praktisk erfaring, diverse kurser, masser af ideer og et godt netværk. Han har næse for den gode forretning, men er Selfmade og efterspurgt forretningsudvikler indenfor hans felt. Han kom med i firmaet i 2001 på hans 30 års fødselsdag.
Held og lykke med projektet. Godt initiativ at spørge om råd i dette forum, så du forhåbentlig får nogle nyttige altenativer Elsebeth Fogh