En af de største spillere indenfor mobiltelefoni og bredbånd i Danmark har opbrugt deres budget til online annoncering og stopper derfor al annoncering på nettet resten af året. Jeg er ikke sikker på at det gælder PPC annoncering, men al annoncering via affiliatenetværk.
Det svarer vel lidt til at hvis Bilka havde opbrugt deres markedsføringsbudget, så ville de ikke udsende flere tilbudsaviser i 2009.
På sigt må det da være en dyr strategi at arbejde ud fra, da de udover markedsandele også mister branding i halvanden måned plus den tid det tager før alle webmastere har lagt deres reklamer på igen og der er sikkert også nogle webmastere der vælger ikke at køre deres annoncer igen.
Er kassen tom eller vil en bank have deres kreditter bragt ned, så er der vel ik de store alternativer... Men nej det er da slet ik smart, og slet ik med julehandlen taget i betragtning!
Jeg tror nu ikke kassen er tom. Det er et udenlandsk selskab, som for nyligt har købt stort ind i Danmark og lanceret både bredbånd og telefoni under samme navn, hvilket der også er brugt en masse annoncekroner på at gøre danskerne opmærksomme på, blandt andet via TV reklamer.
Hvis deres markedsførings budget er opbrugt, så er kassen vel i den forstand os tom... I hvertfald kassen til markedsføring, og så må man jo tage den derfra!
Hvem er det, som stopper? (evt bare smid det i en PB, hvis det ik skal stå i tråden)
Jeg kan kun give dig ret i dit indlæg, men får at knytte et par ekstra kommentar:
Mange affiliate programmer i DK køre kun i perioder, hvilket jeg ikke kan forstå - Med Affiliate marketing gælder om at få nogle gode relation til affiliates og sikre sig at man får bedst mulig placering på deres hjemmesider.
Personligt ville jeg ikke have et fast budget på affiliate marketing,
det gælder om at lave en ordenlig udregning så man ved at man laver
overskud på en kunde ved at betale x kr. Dette skal man regne på igen og
igen, man skal også kigge på affiliate marketing aktiviterne alene og
se om man laver samme profit som på andre marketings aktiviteter - Det
kunne være at man skal betale lidt mindre for leads gennem denne kanal
for at lave profit eller dele af kanalen - F.eks pointshop leads
Hvis man kigger på UK så har mange annoncører kørt deres affiliate program uafbrudt i 5,6, 7 år eller mere og har rigtigt gode relationer - De tager deres store affiliates ud til frokost og alt muligt andet - Race på silverstone for en dag, giver dem gaver så de kan teste de produkter som de promovere. Under 1% af de programmer jeg promovere i DK har jeg modtaget en personlig mail, i DK prøver man ikke at opbygge noget forhold - Hvilket under mig!