Hej, Jeg er i gang med at starte virksomhed/firma og vil som start lige høre om følgenden kan lade sig gøre. Jeg har nu kørt som selvstændig gennem det sidste 1/2 år gennem et andet firma. De fakture på mine vegne og udbetaler mig en løn. De overskydende penge stå på en konto hos dem. Men det er jeg ved at være lidt træt af da, der ikke rigtig er styr på det, og jeg jo kan risikere at midste dem hvis de skulle lukke(tror jeg ikke, men er jo blevet brændt før!) Er det muligt at bruge de penge som indskud/aps kapital i nyt firma uden at jeg skal betale skat af dem ? F.eks ved at senden en regning fra mit firma til dem jeg arbejde igennem ? Nej ikke fordi jeg ikke vil betale skat, men den del komme jo til at køre via mit nye firma ?? Eller er der anden måde at føre de penge over i mit(kommende) nye firma.. /Mads |
Dato: 05-10-2006 13:45:28 Forfatter:magiskeHej,Jeg er i gang med at starte virksomhed/firma og vil som start lige høre om følgenden kan lade sig gøre.Jeg har nu kørt som selvstændig gennem det sidste 1/2 år gennem et andet firma.De fakture på mine vegne og udbetaler mig en løn. De overskydende penge stå på en konto hos dem.Men det er jeg ved at være lidt træt af da, der ikke rigtig er styr på det, og jeg jo kan risikere at midste demhvis de skulle lukke(tror jeg ikke, men er jo blevet brændt før!)Er det muligt at bruge de penge som indskud/aps kapital i nyt firma uden at jeg skal betale skat af dem ?F.eks ved at senden en regning fra mit firma til dem jeg arbejde igennem ?Nej ikke fordi jeg ikke vil betale skat, men den del komme jo til at køre via mit nye firma ??Eller er der anden måde at føre de penge over i mit(kommende) nye firma../MadsDet første du skal afklare er om det overhovedet er dine penge. Herudover er det tvivlsomt om du overhovedet kan siges at være selvstændig og dermed kan sætte det pgåældende arbejde på aktier. Dvs. lægge indkomsten ind i et selskab. Det afhænger helt af hvad I har aftalt og hvad det pågældende firmas rolle egentlig er. Hvis de blot er administrationsorgan er der næppe noget problem.Hvis vi antager at sidstnævnte er tilfældet så skal du beskattes af indkomsten og derefter kan du så bruge midlerne til at starte et nyt firma op.Men som det ses: Lidt flere oplysninger er påkrævet