Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af aps/kapital.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg er i gang med at starte virksomhed/firma og vil som start lige høre om følgenden kan lade sig gøre.

Jeg har nu kørt som selvstændig gennem det sidste 1/2 år gennem et andet firma.

De fakture på mine vegne og udbetaler mig en løn. De overskydende penge stå på en konto hos dem.

Men det er jeg ved at være lidt træt af da, der ikke rigtig er styr på det, og jeg jo kan risikere at midste dem

hvis de skulle lukke(tror jeg ikke, men er jo blevet brændt før!)

Er det muligt at bruge de penge som indskud/aps kapital i nyt firma uden at jeg skal betale skat af dem ?

F.eks ved at senden en regning fra mit firma til dem jeg arbejde igennem ?

Nej ikke fordi jeg ikke vil betale skat, men den del komme jo til at køre via mit nye firma ??

Eller er der anden måde at føre de penge over i mit(kommende) nye firma..

/Mads

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:08
Dato: 05-10-2006 13:45:28 Forfatter:magiske
Hej,

Jeg er i gang med at starte virksomhed/firma og vil som start lige høre om følgenden kan lade sig gøre.

Jeg har nu kørt som selvstændig gennem det sidste 1/2 år gennem et andet firma.

De fakture på mine vegne og udbetaler mig en løn. De overskydende penge stå på en konto hos dem.

Men det er jeg ved at være lidt træt af da, der ikke rigtig er styr på det, og jeg jo kan risikere at midste dem

hvis de skulle lukke(tror jeg ikke, men er jo blevet brændt før!)

Er det muligt at bruge de penge som indskud/aps kapital i nyt firma uden at jeg skal betale skat af dem ?

F.eks ved at senden en regning fra mit firma til dem jeg arbejde igennem ?

Nej ikke fordi jeg ikke vil betale skat, men den del komme jo til at køre via mit nye firma ??

Eller er der anden måde at føre de penge over i mit(kommende) nye firma..

/Mads

Det første du skal afklare er om det overhovedet er dine penge. Herudover er det tvivlsomt om du overhovedet kan siges at være selvstændig og dermed kan sætte det pgåældende arbejde på aktier. Dvs. lægge indkomsten ind i et selskab.   Det afhænger helt af hvad I har aftalt og hvad det pågældende firmas rolle egentlig er. Hvis de blot er administrationsorgan er der næppe noget problem.

Hvis vi antager at sidstnævnte er tilfældet så skal du beskattes af indkomsten og derefter kan du så bruge midlerne til at starte et nyt firma op.

Men som det ses: Lidt flere oplysninger er påkrævet

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 5. Oct 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:49
Hej Bent,

Rent administrativt.

Men som du beskriver det "...skal du beskattes af indkomsten ", og det er vel ens om jeg vil brug penge

i et nyt firma(mit egent), eller om jeg vil have dem udbetalt som løn og bruge dem på sko ??

Men hvad vis jeg så starte som en enkeltmands virksomhed, her skal jeg jo også betale skat,

men dette vil så være b-skat. Og den skal jo først falde når jeg aflæger regnskab/selvangivelse.?

Hvis jeg sender en regning på f.eks 125.000kr for konsulent arbejde. Så kommer de jo ind på min bankbog.

Kan jeg så konveter det firma til f.eks et aps og bruge pengenden til at starte med.

Og så "først" betale skatten når jeg skal betale min personlige skat ??

På den måde har jeg ca. 1/2 år hvor jeg kan bruge de 125.000kr til aps kapital ?

I stedet for at betale skat af dem, og så skulle låne resten. Så kan jeg vel skyde den del,

og så have 1/2år til at spare skatten op ? Eller er det for langtude ??

/Mads

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:21

Rent administrativt. OK - Vi antager at du er selvstændig (kan anses for selvstændig erhvervsdrivende).

Men som du beskriver det ''...skal du beskattes af indkomsten '', og det er vel ens om jeg vil brug penge

i et nyt firma(mit egent), eller om jeg vil have dem udbetalt som løn og bruge dem på sko ??

Ikke helt - Via virksomhedsskatteordningen kan du lade pengene stå i virksomheden, herunder bruge dem til at investere i anden virksomhed. 

Men hvad vis jeg så starte som en enkeltmands virksomhed, her skal jeg jo også betale skat,

men dette vil så være b-skat. Og den skal jo først falde når jeg aflæger regnskab/selvangivelse.? Skat kan pålægge dig at betale såkaldte B-skatterater 10 årligt ud fra et budgetteret overskud. Det er sjældent at de gør det. Du skal så også tænke på at hvis du trækker skatten frem til året efter så skal der svares et tillæg på 8% og det er ikke fradragsberettiget. Dvs. vi taler om en dyr rente.

Hvis jeg sender en regning på f.eks 125.000kr for konsulent arbejde. Så kommer de jo ind på min bankbog.

Kan jeg så konveter det firma til f.eks et aps og bruge pengenden til at starte med.

Og så ''først'' betale skatten når jeg skal betale min personlige skat ??

På den måde har jeg ca. 1/2 år hvor jeg kan bruge de 125.000kr til aps kapital ?

I stedet for at betale skat af dem, og så skulle låne resten. Så kan jeg vel skyde den del,

og så have 1/2år til at spare skatten op ? Eller er det for langtude ??

Nej det er ikke langt ude men du skal tænke på at du kun kan hente pengene til skatten et sted og det er fra selskabet. De 125.000 kr. du har indskudt skal blive i selskabet så pengene fra selskabet kan kun komme fra anden fremtidig indtjening og først efter fradrag af 28% selskabskat. Det kan meget vel blive skruen uden ende.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)