Jeg har besluttet mig for at starte egen virksomhed. Det er ikke noget forhastet, det er noget jeg har overvejet i lang tid og har nu taget beslutningen. Jeg vil undersøge markedet, undersøge alt omkring opstart af egen virksomhed og i det hele taget bare være rigtig godt forberedt til, når jeg ønsker at starte virksomheden. Jeg har fået en masse hjælp og vejledning indtil videre via startguiden.dk, ivaekst.dk, skat.dk og andre hjemmesider, men det har alt sammen været en slags "guidelines". Nu ville det være rart at få noget vejledning fra "rigtige" mennesker med erfaring og gode idéer. Jeg vil ikke bruge så lang tid på at fortælle hvad min virksomhed skal beskæftige sig med da det er mere eller mindre irrelevant ift. de spørgsmål jeg har. (eller det tror jeg da det er?) Mit første spørgsmål lyder på: Revisor? Jeg er ret sikker på jeg at vil investere i en revisor. Min virksomhed skal starte som en enkeltmandsvirksomhed. Der kommer ikke til at være en større Etableringsomkostning, da det er en serviceydelse jeg vil tilbyde. Hvor og hvordan får jeg fat i en revisor. En ærlig og en måske ikke alt for dyr. Jeg ved godt revisorerer generelt bare er dyre. Etableringsomkostningerne bliver køb af hjemmeside m. cms, køb/abonnere på et regnskabsprogram som e-conomic.dk, køb af domæner - .dk, .com, .net. Jeg ved der er mange flere mindre og større omkostninger, hvad glemmer jeg? Jeg vil så vidt muligt prøve at spare penge og droppe at sende fakturaer ud via post og istedet fakturere kunder via mail. Så er det også en omkostning mindre. Jeg har ingen intention om at ansætte medarbejdere i firmaet indenfor det første års tid. Efterfølgende afhænger det selvfølgelig af firmaets succes. Primært kommer jeg til at sidde foran computeren og levere produktet til kunden og besvare kundehenvendelser. Jeg kender flere, der laver hjemmesider og regner med og håber på at jeg kan få en god hjemmeside til en fornuftig pris. Hvis I kender nogle eller hvis I selv laver hjemmesider, så giv gerne et tilbud? ![]() Er der nogle herinde, der har erfaring med at registrere en Enkeltmandsvirksomhed? Jeg tænker på sådan noget som at registrere sig hos Skat!? Og hvordan man betaler skat af indkomst eller af overskud? Og hvilke fradragsmuligheder der er? Nogle af mine spørgsmål ved jeg godt er besvaret på diverse hjemmesider, men jeg spørg med vilje om det her, for at få en selvstændig persons synspunkt med! Bare så det er afklaret. Når jeg får en kunde i firmaet skal de skrive under på en kontrakt. Er det juridisk bindende hvis en kunde besvarer en mail med en kontrakt i, med en accept??? Altså istedet for de faxer kontrakten tilbage med underskrift, så besvarer de bare mailen og skriver: accepteret + navn osv. Jeg ved godt mange firmaer gør det, men er der nogen der med garanti lige tilfældigvis måske kender noget til lovgivningen på det punkt? hvordan skaffer jeg bedst muligt kunder? Jeg er ikke interesseret i at lave telemarketing. Jeg har selv planer om at lave m |
hej Direktør...
En revisor behøver nu ikke at være så dyr endda - og slet ikke i forhold til en enkeltmandsvirksomhed uden andre ansatte... jeg kan da evt henvise dig til en hvis du ønsker det..
Da du jo ikke lige fortæller så pokkers meget om din forretning, er det jo i sagens natur temmeligt svært lige at fortælle dig, hvad du evt. mangler af etableringsomkostninger, men måske sådan noget som brevpapir, visitkort, og deraf også logo etc..
Der findes 100000 der kan lave hjemmesider, og for den sags skyld bannere - jeg vil da gerne forsøge mig, men igen - mangler jo noget info, inden det lige kan blive til et konkret tilbud, da jeg ikke lige kan gennemskue hvad dit konkrete behov er..
det du spørger om omkring hvordan man betaler skat - ja, du skal meddele til skat at du starter selvstændig virksomhed, og så have ændret dit skattekort - du får så istedet en bunke girokort til indbetaling af b-skat... som du så betaler aconto.. igen - tal med den revisor du ender med at vælge, så kan du samtidigt få en ordentlig snak om hvad du kan trække fra etc..
dit sidste spg kan jeg så slet ikke svarer på - for jeg er alt andet end sikker... det handler om, hvorvidt en bekræftelse via mail er bindende, eller ej.. der vil du stå dig godt ved at ringe til en advokat... vil så iøvrigt tro at du kan få svar på det ub...
håber du kan bruge det til lidt..
vh
Pedro