Jeg har altid hjulpet venner og bekendte med deres PC''ere, men ordet spreder sig, og efterhånden står jeg med en masse "kunder", som skal have lavet deres computer - men intet firma. Jeg vil jo nødigt køre sort forretning, så jeg må hellere komme igang med registrering osv. Til at starte med forventer jeg en månedlig omsætning på ca. 10.000 kroner, så det er ikke det helt store. Det er ikke noget jeg skal leve 100% af. Jeg har derfor nogle spørgsmål, som jeg håber I kan være behjælpelige med. 1) Kan jeg benytte min private bankkonto som erhvervskonto når jeg registrerer virksomheden på blanketten? Eller skal jeg punge ud til det kvartalsvise gebyr på 600 kroner, der åbenbart kræves for at have en konto, der står "erhverv" på! (danske bank). 2) Findes der et freeware bogføringssystem eller skal jeg investere i Navision C5 (som jeg kender og kan bruge)?. Bogføringen bliver meget lidt kompliceret og jeg mener derfor, at C5 er lidt "overkill". 3) Jeg har tidligere arbejdet på et kontor hvor vi brugte Excell-regneark til faktura, følgesedler osv.. Hele processen var meget manuel - findes der noget smartere? På forhånd mange tak for hjælpen!! |
1. Snak med banken om dte gebyr, vi betaler intet selvom banken tager det som standard, du kan mange gange tale det væk. især hvis du har andre ting sammen med banken.
2+3
Hvis du ikke skal lave ret meget så kan du køre det hele i excell i starten.
Mine første firmaer kørte i excell-
Et af dme havde omsætning på 400.000 årligt og ca 300 bilag ialt, det var intet problem for mig at køre det i excell vil skyde på jeg maks brugte 1 time ugentligt og det var inkl fakturering og årsregnskab