Hej Til alle som har erfaring inde for køb af ejendomme / lejligheder og leje / fremleje - Jeg håber at kunne få besvaret nogle spørgsmål og evt få nogle tips om hvordan i kører det? Jeg er ung studerende - og har fulgt meget med på boligmarkedet de sidste 2 år
Hvor stor et afkast kigger i efter, når i skal finde ejendomme / lejligheder med potentiale ? 1 værelses , 2 eller 3? hvor ligger det største afkast? hvilken virksomhedsform er mest optimal? og hvis jeg nu kan få det til at løbe rundt, kan jeg overhovedet låne pengene?
mvh Mark |
Hej Mark - velkommen til udlejer markedet :-)
Korte spørgsmål - korte svar:
- Afkast i byer - 5-10%, Afkast i landområder 8-12%
- Størrelsen er ikke så vigtig. Faste lejere er derimod.
- Det største afkast er på små lejligheder - men der skal beregnes hyppigere lejerskifte end på store lejemål. (Min erfaring..)
- Virksomhedsform kommer an på temperament - du kommer nok ikke uden om personlig kaution i disse tider. Men jeg ville da klart vælge ApS.
- Realkredit finanser kun 60% men til billig rente. Pantebrevs finansiering kan ske 100% men til lidt dyre rente - og lidt mere risikofyldt, vil nogen sige..
- Banker har klart NO-GO på udlejningsejendomme - så du skal selv have nogen form for kapital at lege med.