Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejendoms- og lejlighedsinvestering

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Til alle som har  erfaring inde for køb af ejendomme / lejligheder og leje / fremleje -

Jeg håber at kunne få besvaret nogle spørgsmål og evt få nogle tips om hvordan i kører det?

Jeg er ung studerende - og har fulgt meget med på boligmarkedet de sidste 2 år

Hvor stor et  afkast kigger i efter, når i skal finde ejendomme / lejligheder med potentiale ?

1 værelses , 2  eller  3?  hvor ligger det største afkast?

hvilken virksomhedsform er mest optimal?

og hvis jeg nu kan få det til at løbe rundt, kan jeg overhovedet låne pengene?

mvh

Mark

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 17:21

Hej Mark - velkommen til udlejer markedet :-)

Korte spørgsmål - korte svar:

- Afkast i byer - 5-10%, Afkast i landområder 8-12%
- Størrelsen er ikke så vigtig. Faste lejere er derimod.
- Det største afkast er på små lejligheder - men der skal beregnes hyppigere lejerskifte end på store lejemål. (Min erfaring..)
- Virksomhedsform kommer an på temperament - du kommer nok ikke uden om personlig kaution i disse tider. Men jeg ville da klart vælge ApS.
- Realkredit finanser kun 60% men til billig rente. Pantebrevs finansiering kan ske 100% men til lidt dyre rente - og lidt mere risikofyldt, vil nogen sige..
- Banker har klart NO-GO på udlejningsejendomme - så du skal selv have nogen form for kapital at lege med. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:43

Per B. Lauridsen:

- Realkredit finanser kun 60% men til billig rente. Pantebrevs finansiering kan ske 100% men til lidt dyre rente - og lidt mere risikofyldt, vil nogen sige..
- Banker har klart NO-GO på udlejningsejendomme - så du skal selv have nogen form for kapital at lege med. 

Super- lidt á la jeg selv er kommet frem til, men det er altid rart at hører det fra andre :)

Jeg har heldigvis en del penge at gøre godt med selv, men dog ikke helt 40 % !

Er lidt i tvivl om man skal udnytte den meget lave rente i et par - eller man skal gå efter den sikre 5 %. ?

Jeg ved godt det er op til en selv, hvor stor risko man vil løbe - Men er der noget som er fordelsagtigt frem for andet, med henblik på ejendoms / lejligheds investering?

Bruger du fast lejer - eller fremlejning?

har du evt en kontrakt jeg må se? :)

vh

Mark

Tilmeldt 31. Dec 06
Skrevet kl. 18:02

M. Andersen:

Er lidt i tvivl om man skal udnytte den meget lave rente i et par - eller man skal gå efter den sikre 5 %. ?

Bruger du fast lejer - eller fremlejning?

har du evt en kontrakt jeg må se? :)

Hvis du kan få finansiering hjem via realkredit ville jeg på mindre lånebeløb vælge F1 og bruge overskuddet til at nedbringe den resterende gæld, eller lave yderligere investering - MEN kun hvis du har penge til et evt. rentehop.

Fremlejning..? Mener du om jeg tillader fremlejning - eller vil du lave forretning på at leje og så fremleje..?

Kontrakt - Med mindre du vil over en advokat og få lavet din egen skræddersyet lejekontrakt, så brug den kommunen tilbyder. Den koster vist 50,- og kan jo fotokopieres eller købes hver gang. Så er du dækket ind :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:29

Per B. Lauridsen:

Kontrakt - Med mindre du vil over en advokat og få lavet din egen skræddersyet lejekontrakt, så brug den kommunen tilbyder. Den koster vist 50,- og kan jo fotokopieres eller købes hver gang. Så er du dækket ind :-)

!

tak for de hurtigte svar!

som du nok kan hører, er jeg helt ny på lejermarkedet

har hørt meget om, at man ikke kan smide en lejer ud - så tænkte at fremleje i 2 år af gangen, var mere sikkert, hvis jeg nu ville sælge lejligheden efter 5-10 år, for at bruge pengene til større og nyere investeringer. Men det kan måske ordnes ved en skræddersyet lejekontrakt?

At sælge med lejer, er jo ofte ikke særlig aktraktivt!

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 19:42

Hej M. Andersen, jeg nåede ikke at svare på din PM, men kan se du fik nogenlunde et godt svar her.

Igennem mit forløb har jeg gjort det på følgende måder:

1/3-08 - Købte jeg en 1 værelset 37m2 Lejlighed som var lejet ud, og smed omkring 100.000 i den for at få boliglånet ned. De fraflytter så til d. 1-5-2010 hvorefter jeg sætter den istand for at gøre den mere attraktiv og kan LOVLIGTVIS presse lejen op.

1-6-08 - Købte jeg endnu en 1 værelset på 38 m2 lejlighed hvor jeg valgte at sætte den istand inden jeg selv valgte at flytte ind i den. Den blev sat istand med henblik på at hæve værdien og få Realkreditlånet hævet og få penge fri til at betale boliglånet så meget af som muligt.

1-10-08 - Købte en 2 værelset på 51m2 som jeg satte istand med henblik på at leje den ud med maximal husleje og hævning af realkreditlån og betale boliglån af. Den blev sat istand med nyt køkken, bad, døre & Gulv for 25.000 og lejet ud den 1-11-08.

Jeg har et par tusinde i overskud om måneden, har ikke præcise tal da jeg ikke er færdige med mine budgetter efter ændringer i nedskrivning af lån..

Jeg har selv bedt om at nedkrive 7000 ekstra på mit boliglån og kassekredit(blev dannet af 2 boliglån som blev lavet om da jeg skiftede bank for at få lov til at købe den sidste lejlighed.) så det ender med at jeg er færdig med at betale 330.000 af inden for 3½ år og står med 3 lavrentet realkreditlån som mine udlejere betaler og overskudet flyder ind :)

Jeg køre den lidt mere sikret metode og var heldig i en alder af 20år(21år nu) at få 3 lejligheder i den værste krise hidtil, og jeg køber flere når der er lidt mere stabilitet i bank verdenen og bunden er nået hvad angår boligmarkedet. :)

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 19:45

Før du kaster dig ud i noget , så læs lejeloven grundigt.

Hvis du ikke selv har beboet lejligheden, du vil leje ud, så kan det være MEGET vanskeligt at få en lejer opsagt.

Fremleje kan kun ske for 2 år ad gangen, så skal lejer flytte. Fremleje kan ikke benyttes, hvis du udlejer flere lejligheder.

Køb kun ejendom til en pris hvor du har sikret dig et positivt afkast, når alt er betalt og der er afsat til vedligehold.

Ejendomsmarkedet er for tiden meget usikkert, uden stabil prisdannelse, det betyder at den ejendom du måske køber både kan falde i pris eller stige pris.

De Bedste Hilsener

Finn

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 19:52

1. Du kan ikke smide en lejer ud medmindre de har brugt reglementen og lejekontrakten i en eller anden form eller du har med formål at beboe lejemålet selv. Du kan VIST( er ikke sikker) smide dem ud med 2 ugers varsel hvis de bryder kontrakten og med et års varsel hvis du selv vil beboe lejemålet.

2. Køb 2 værelset og op efter og i attraktive omgivelser som er lette at leje ud og ikke til folk som skal til kommunen og låne penge til depositum.

3. DU kan sagtens presse folk i pris idag på lejligheder men det er bedst at vente efter min mening, hvor der er en stabil føler på markedet og du forhåbenligt for nogen attraktive lån.

4. Sørg for i din lejekontrakt der står DU sætte lejligheden istand ved fraflytning. Det giver dig mere sikkerhed for at den bliver sat ordenligt istand. EVT. kan du selv sætte den istand og få løn for det, og score en ekstra indkomst på fraflyningen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:10

tak for nolge meget brugbar svar!

mvh

Mark :)

Tilmeldt 31. Dec 06
Skrevet kl. 20:19

M. Andersen:

har hørt meget om, at man ikke kan smide en lejer ud - så tænkte at fremleje i 2 år af gangen, var mere sikkert, hvis jeg nu ville sælge lejligheden efter 5-10 år, for at bruge pengene til større og nyere investeringer. Men det kan måske ordnes ved en skræddersyet lejekontrakt?

At sælge med lejer, er jo ofte ikke særlig aktraktivt!

Det er svært at smide lejer ud ja - men et lejemål med lejer er meget værd i investerings-øjne. Hvis du kan samle f.eks 3-4 lejligheder med lejere kan du sælge dem samlet til en investor og tjene godt.

Det kommer helt an på hvilket mål du har.. 

Du er velkommen til at kontakte mig på pm, hvis du har brug for noget mere rådgivning eller samarbejde omkring at komme igang.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)