Hej! Jeg er nok en lidt gammeldags gråhåret mand, som ikke er fuldt bevandret udi teknikens verden, når det gælder programmer på computeren Man ser mange gange på en hjemmeside fra et trykkeri, at de for at kunne klare en opgave hurtigt og billigt, forlanger at modtage en trykklar fil med skæremærker, farvekode osv. Men hvordan gør man det? - Hvis nu jeg (helt uhjælpeligt , vil mange nok sige Findes der andre programmer i officepakken som med fordel kan anvendes til amatørdesign, og som måske gør det hele nemmere? Håber på en ung tekninsk amino kommer mig til undsætning med et godt fif (Som er til at forstå for lavtekninske mennesker På forhånd tak Birger |
Hej Birger
Jeg bruger Adobe Illustrator til at lave tingene i.
Når jeg opretter dokumentet, så har det en opløsning på 300 dpi og farverne der anvendes skal være CMYK. Ved anvendelse af CMYK skalaen får du den nærmeste gengivelse.
Når dokumentet så er fædigt. så gemmer jeg det som PDF og anvender indstillinger til High Quality Press. Når det er gemt kan det mailes til en trykker der så laver tingene færdigt.
Så det du generelt har brug for er Adobe Illustrator og Adobe PhotoShop så er du godt og relativt problemfrit kørende.
Ved ikke om det giver mening for dig, men jeg håber det.
Programmerne kan du til tider få med rabat, ofte ved årsskifte, og efter nye versioner er kommet på markedet. Den type programmer kan ofte anvendes årevis af amatører og semiprof uden at skulle have det sidste nye hele tiden.
Det er muligt der kan anvendes andre programmer, men har ikke undersøgt det og kommer heller ikke til det, da jeg er blevet vant til Adobe og disse er standard også i trykmiljøet sammen med f.eks. Quark Xpress