@Hans Ja, det var faktisk møntet på dig - og undskyld. Så snart Lone fik færten af den fik jeg smidt en morale og en staveplade i nakken - og jeg kan udmærket godt se nu, at det nok ikke er nogen særlig god sammeligning/ting jeg førte mig frem med i mit seneste "sure opstød". Det må du oprigtigt undskylde.. David - |
Stop Spec-Work
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
@pbtryk Jeg er temmelig sikker på det er en regel (og jeg synes den giver mening), men jeg kan så ikke lige finde nogle egentlige paragraffer der understøtter - men jeg vil meget gerne forsøge når/hvis jeg får tid lidt senere idag. Men jeg kan under alle omstndigheder ikke forestille mig, at det er noget der er grebet ud ad den blå luft, men netop er en regel der er skruet sammen fo at forhindre tilbudsrytteri.. |
Regionalpressen Misbrug af håndværkere Tror heller ikke at den gælder virksomheder. Måske offentlige? Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Nu har jeg lige ringet og spurgt forbrugerklagenævnet (fordi jeg viste ikke hvem jeg ellers skulle ringe til) og de fortalte, at dét med de tre tilbud er noget der hører under tilbudsloven, som igen hører under økonomi- og erhvervsselskabsstyrelsen.. Så, altså, det er nok ikke helt forkert, men det kræver nok en størrer efterretning for egentlig at finde ud af hvad det handler om.. |
Ser ud til at jeg havde ret: "Tilbudsloven gælder for tilbud, der indhentes af de offentlige og offentligt støttede udbydere. Loven gælder endvidere også for tilbud, som hoved-, total- og storentreprenører o.l. ved offentlige og offentligt støttede bygge- og anlægsarbejder indhenter fra deres underentreprenører." Desuden gælder loven kun indenfor bygge- og anlægsbranchen. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
For lige at vende tilbage til #1. Spec-work er et udbredt fænomen i lydstudie-branchen hvor jeg også har en fod inde. Den der laver det bedste prøvemix, får opgaven. Her er der ligeledes mavesure professionelle som sidder i deres dyre studier og ærger sig over nogle selvlærte eller amatører som leverer bedre varer end dem selv. Jeg har slet ikke noget problem med det. Hvis professionelle grafikere føler at de bliver snydt for nogle kunder pga. at jobsne bliver sat i udbud - så må de simpelthen oppe sig. Kunden har altid ret, ligegyldigt hvor lang tids fornem uddannelse man har. Det er jo sådan med grafik, at ligegyldig hvilke kvalifikationer man har, så kan man stadig lave noget der ikke falder i kundens smag. |
|
|
Jeg fandt så ud af, efter lidt omveje, at det er konkurrencestyrrelsen der sidder med guldkornene. Jeg fik fat på udbudskontoret og snakkede med en vist lidt gammel nisse/advokat der nok havde temmelig meget fat i hvad jeg spurgte om (jeg forklarede ham om den debat vi nu har her på dether forum og bla bla) - og han siger, at i det private erhvervsliv er der nærmest ingen regler. Den 3xtilbuds-regel jeg synes at have hørt om, forholder sig kun hvis det er en offentlig instans, der inhenter tilbud. Med andre ord, er der ingenting i vejen for at lave sådanne "konkurrencer" som dem vi snakker om. En anden ting er jo så, om man synes det er særlig fedt.. |
Det har du fuldkommen ret i, Simon. Problemet opstår først, når folk skriver i Amino med den slags opgaver og regner med, de får en masse professionelt. Man får nu engang det bedste resultat ved først at undersøge forskellige leverandører og deres kundskaber. Det gælder jo netop kreativitet, som er en underlig størrelse og meget individuel. Derfor kan man ikke regne med at få netop det, man drømmer om, når man lægger en opgave ud som SpecWork. Desuden kan jeg godt forstå, hvis nogle føler sig lidt trådt på, da dette jo er en iværksætter-side, og vi alle kæmper med at få tingene til at løbe rundt... Som Lone nævner et sted: ret den slags henvendelser de steder, hvor folk på forhånd er indstillet på det. Blot min kommentar. |