Hvad koster et almindeligt logo, som kan det, som sådan et mindst skal kunne? ![]() |
Stop Spec-Work
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
Men hvis du ringer til mig, så kan vi sammen finde ud af dine krav. De krav vil jeg så offentliggøre på Amino sammen med et tilbud. Grunden til at du skal ringe, er at det kan tage uforholdsmæssigt lang tid at blive enige om specifikationer, hvis vi skal køre det som en langsommelig chat. Der er mange forhold, der spiller ind. Det er nemlig bestemt ikke som at købe en bil. Biler findes med standard specifikationer - og så kan du tilkøbe lidt ekstraudstyr og vælge mellem nogle standard farver. Du kan altså sammenligne forskellige biler. Logoer knytter sig til din virksomheds personlighed. Og der er alt for mange variationer, som gør at du ikke bare kan sige: "Det skal vær flot, rødt og stort". Hvis du vil være med på at få gennemskuet markedet (hvis det altså er det, som du manlger) så ring - og så holder vi vores Amino-venner orienterede om processen i denne tråd. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Peter, tak for tilbudet! Jeg er lige ved at trykke på knappen, men vælger alligevel at sove på det, da projektet egentligt ikke var en del af mit dagsprogram ![]() Vender tilbage senere med et ja tak eller ellers tak. Hilsen Anders |
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
Jeg bruger logo-design på samme måde som døgnkiosken bruger øl - nemlig til at lokke folk ind i butikken. Derfor har jeg en fast pris på logo-design: Jeg laver 3 udkast (på baggrund af en grundig snak) Du vælger hvilket, der skal rentegnes Vi lirker til det virker pris: 1700 + moms (samme pris for aminoer og alle andre). mvh Hans |
Angående SpecWork når det gælder grafisk arbejde vil jeg give nogen af jer andre ret i, at man kan føle sig trådt på som professionel grafiker. Det, der kan medføre det, kan være, at folk regner med, at man "bare" kan opfinde et logo på en times tid. Som min instruktør på et kursus i kreativitet og inspiration her den anden dag sagde: Der er en grund til, at et logo koster 25K hos et større reklamebureau. Der er rigtig mange overvejelser med i det, og det kan bruges i alle de tilfælde, som nu allerede er nævnt her i tråden... Et logo til et større firma skal kunne vendes og drejes, køre i farver og sort/hvid og alt muligt andet - og fortsat fungere. Det skal ikke kunne misforstås, ikke kunne fornærme nogen (eksempelvis andre folkeslag) og ikke give folk de forkerte associationer. Farver har forskellige betydninger og meninger, med former gælder det samme, og derudover er det noget af en kunst at fremstille et logo, som med tiden også kan fungere med meget små ændringer, så det fortsat fremstår nutidigt. Jeg er til gengæld ikke enig i, at SpecWork skal stoppes. Der findes nogle, der gerne vil arbejde på den måde, så fint med mig. Dem, der vil gamble, skal selvfølgelig have lov til det. Og hvis man føler sig meget trådt over tæerne, kan man jo vælge at ignorere tråden. |
synes at spec-work bør stoppes. Det er en fin start for nogen. En velkommen forfriskning hos andre. Men jeg mener også, at tingene har sin plads.. og umiddelbart mener jeg ikke at spec-work har plads på Amino. Der findes andre, glimrende sites til sådan noget, hvor alle designerne er indstillet på, at det netop er denne slags tilbud der kommer ind. Netop her, på Amino, burde vi da have nok respekt for hinanden, som selvstændige erhvervsdrivende, til ikke at opfordre hinanden til gratis arbejde? Og selvom jeg synes, at det er skønt at folk bruger hinanden og giver Amino-priser, så generer det mig også, mere og mere at især i marketings-trådene har udviklet sig til, at grafikere bruger forummet til at sælge sig selv - frem for, at bruge det som et forum for iværksættere, bliver det i stigende grad brugt som en salgsplatform for mindre, grafiske virksomheder... og i processen presser vi/I hinandens priser i bund. Det er grinagtigt. Helt ærligt. Jeg bliver træt, når jeg ser brugere stille et spørgsmål, som eksempelvis "Hvor kan jeg få produceret et billigt og effektivt website" (eksempel) og at alle svarene er: "Hos mig". Det er fint nok, at man gerne ville sælge sig selv, men det ville lysne min Amino-dag, blot en smule, hvis der engang i mellem var én der tøjlede pengehungren og skrev. "Hos denne her virksomhed", uden at de selv ejede den, arbejdede for den, eller fik kommission af salget. .. og jeg ved godt, at jeg får firsenstyve (vi er nogen, der er ved at se Matador, her) Amino-grafikere på ryggen og en håndfuld aber også, ved disse udtalelser, men jeg vil dog alligevel stå ved dem. Jeg er faktisk pissetræt af det og jeg synes, at det underminerer hele siden. I hvert fald i forhold til, hvad jeg havde forestillet mig, at kunne bruge den til. |
Nu må jeg også lige.. Jeg synes først og fremmest, at det er glimrende, at man som designer kan finde nye kunder her på Amino, som skal have lavet logo, hjemmeside whatever. Jeg har selv fået en del henvendelser - de fleste er kommet dumpende ned i min turban uden jeg har skulle gøre særlig meget, fordi vedkommende har læst hvad jeg har skrevet i diverse indlæg (og synes det lyder fornuftigt :) - og på den måde synes jeg godt, at begrebet Amino kan bære, at man krydser sine kompetencer og behov med hinanden. MEN - det som jeg forstår vi diskutterer i denne tråd er, at der er elementer tilstede, som spekulerer i at få en opgave løst ved at udskrive en "konkurrence", så vi kan stå på nakken af hinanden for at, så at sige, vinde denher opgave. Dét er, udover en meget uprofessionel måde at arbejde på, så tangerer det at være ulovligt; det er netop grunden til, at man har lavet en regel om, at man max. må indhente 3 tilbud fra forskellige leverandøre til en specifik opgave. Derudover kan man også udskrive konkurrencer (som det typisk sker blandt arkitekter), men her vinder vinderen både en præmie (som ved andre slags konkurrencer), bedømmelsen sker via et uvildigt dommerpanel der skal offentliggøres - og, vigtigts af alt: konkurrencen og selve det udførende arbejde holdes adskilt. Nu skal folk der stiller disse opgaver i plenum ikke kanøfles alene - for et lille stykke tid siden var der et ligende tiltag her på forum (det var et logo der skulle designes) og jeg foreslog, at vi løste opgaven SAMMEN og de penge der kom ud af det, kunne vi bruge sammen på polske damer eller donere dem til et godt formål. Og dét jeg oplevede var, at designerne (bla. én, der brokker sig i denne tråd) GERNE ville kæmpe om at tjene de skallede 1000.- kr. og at det bare handler om at tage rundsavene på albuerne. Så alt i alt synes jeg at kunne fornemme en form for dobbeltmoral her. Mit råd til dem der vil have lavet et stykke arbejde (her taler vi jo så om design), at man bare spørger - og så skal der nok komme en masse henvendelser - og dét er dejligt :) Til designerne: Vær enten med i "konkurrencen" eller bland jer udenom - dem der stiller denher slags konkurrencer er jo i forvejen halvt om halvt useriøse.. Og så god Matador til Lone :) |
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
drager nytte af hinanden - og hvis folk kontakter hinanden om opgaver, fordi de synes at den modsatte part er dygtig, indenfor sit felt, så er det da lige til at smide en spontan fest over.. det er bare den konstante strøm af reklame, der irriterer mig lidt. |
|
Er det en regel (=lov) eller blot en tommelfingerregel? Eller hvad? Det har irriteret mig siden en mindre sympatisk person i min omgangssfære skældte mig ud over at jeg havde indhentet 4 tilbud på at få udskiftet mine vinduer.. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!