Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trademark eller registreret varmærke, eller copyright?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Holbæk
Tilmeldt 28. Jul 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg har et firmanavn jeg gerne vil have beskyttet.

Hvad gør jeg?

på forhånd tak.

Mvh. Ivan

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:44
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 19:29

Jeg er enig i ovenstående - ting som du "kreerer" så som tegninger, tekster og lignende er beskyttet under loven om ophavsret og derved tilhører copyright som udgangspunkt dig og dit firma.

Hvis du vil beskytte dit firmanavn, så bør du få det varemærkeregistreret og det gøres via Pantent & Varemærkestyrelsen www.dkpto.dk .
Her er det så muligt eventuelt at få dit firmanavn registreret som et registreret varemærke - ellers det som på engelsk kaldes for et "registret trademark". Derved kan du også sætte et (R) efter dit firmanavn og derved vise at det er et registreret firmanavn. Der er en hel del detaljer omkring hvordan og hvorvidt det overhovedet er muligt at få registreret varemærket, ligesom varemærket kan registreres i forskellige grupper m.m. Vær også opmærksom på at en dansk varemærke registrering udelukkende er beskyttende inden for Danmark - og at registrering i flere lande, eller hele verdenen for den sags skyld, kan blive yderst omkostningsfuld og eventuelt umulig. Det smarte ved det registrerede varemærke er, at hvis f.eks. en anden virksomhed begynder at bruge navnet 2 år senere, så har du en skriftlig dokumentation for at du 2 år tidligere registrerede varemærket og derved som udgangspunkt fat i den tykke ende af torvet, hvis det skulle ende ud i en retsag.

Et trademark som typisk symboliseret med et TM er ikke registreret som (R). Det er ikke så udbredt i Danmark, men du ser det typisk brugt i forbindelse med produktnavne ved større udelandske virksomheder. Det som virksomheden gør ved at sætte et TM ved produktnavnet er, at de signalerer til konkurrenter m.m. at produktnavnet er et som de benytter fast og at de har tænkt sig at slås med næb og klør for at bevare det. Så firkantet set betyder TM noget i stil med "snitterne væk ellers får I vores advokater på nakken". Men jeg vil så igen understrege at det primært at det er primært større internationale virksomheder som benytter det. Så et godt råd herfra vil være at lade være med at benytte TM på f.eks. et produktnavn når man er en lille virksomhed, da det blot signalerer noget i stil med "jeg vil gerne se prof. ud, men jeg kan ikke få et rigtigt (R)" Geeked.

/Jesper

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)