Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forvaltningsloven

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :
I en anden tråd skrev Hans Kjer følgende:

". Den offentlige myndighed, som du retter dit skriftlige spørgsmål til er i følge forvaltningsloven forpligtet til at svare"

 

Hvad ville det indebærer såfremt dette ikke sker?

 

Eksempel:

Jeg har tidligere henvendt mig til den lokale kommune via deres mail add., som er den de opgiver som kommunens kontakt mail. 9 mdr. og 4 rykkere senere, skriver jeg direkte (også pr. mail) til den afdeling i kommunen, der har med pågældende område og gøre. Nu her små 3 mdr. senere har jeg stadig intet hørt.

Som i nok kan regne ud er det ikke p.... presserende med et svar, men nu er der gået 12 mdr. og nu begynder det og blive aktuelt.

 

Er der en herinde der ved hvad der præcist står i denne lov og om det kan have eventuelle konsekvenser for sagsbehandlingen, at de ikke har svaret?

 

Er mail ikke så almindeligt et kommunikationsmiddel i dag, at det betragtes som en skriftlig henvendelse?

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har ikke noget svar på dit spøgsmål, men jeg kan da komme med lidt uddybende info.

 

Den bestemmelse i Forvaltningsloven, som Hans henviser til, må være § 7:

 

En forvaltningsmyndighed skal i fornødent omfang yde vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde.
Stk. 2. Modtager en forvaltningsmyndighed en skriftlig henvendelse, som ikke vedrører dens sagsområde, videresendes henvendelsen så vidt muligt til rette myndighed.

 

Myndigheden har altså strengt taget ikke pligt til at svare, hvis spørgsmålet ligger uden for deres område - men i så fald skal de sende henvendelsen videre i systemet.

 

Hvor hurtigt skal de så svare? Jeg har fundet en udtalelse fra Folketingets Ombudsmand (som "holder øje" med den offentlige forvaltning). I FOB 2004.517 udtaler ombudsmanden:

 

Der kan ikke opstilles bestemte regler for hvor hurtigt en myndighed bør besvare en henvendelse fra en borger, men generelt bør sager der behandles af offentlige myndigheder, behandles så hurtigt som muligt.

 

- hvilket jo ikke siger så meget.

 

Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvad konsekvensen af et manglende svar er. Men formelt set bør du vel klage. Når man klager over afgørelser (hvilket dette dog ikke er), skal klagen sendes til den myndighed, man vil klage over. Så du kan jo prøve at sende en skriftlig klage over, at din skriftlige henvendelse ikke er blevet besvaret

 

Det ikke-juridiske råd må være, at du ringer og gør høfligt men bestemt opmærksom på situationen.


Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :
I praksis ville jeg ringe til den relevante forvaltningschef.

Det hjælper ofte at tale til hovedet, når halen ikke svarer.

 

Min beskrivelse af forvaltningslovens indhold var hevet ned fra min hukommelse fra et kursus i 1994.

I de offentlige forvaltnigner, jeg har været ansat i, har vi altid lagt vægt på at give folk et hurtigt svar.

 

mvh Hans

Fra Esbjerg
Tilmeldt 13. Sep 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Helt enig.

 

Der er ingen, der kan acceptere så lange svartider. Kommunerne er efterhånden blevet bedre, men stadigvæk kniber det åbenbart nogle steder.

 

Lad os høre, hvad det ender med

 

Med venlig hilsen

 

Robert Cederkof

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Du spørger hvad der sker ? Ingenting i forhold til dig. Du får ikke svar på din anmodning og du har ikke krav på erstatning. 

 

Men man må vel også sige at du selv har sovet lidt i timen.  Du kunne have overvejet at genfremsende anmodningen pr. post eller tage knoglen og ringe til dem. Du aner jo dybest set ikke om de har modtaget din anmodning og rykkerne. Hvad hvis kommunen har et spam filter eller din mail af andre uransagelige årsager er blevet slettet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 01-11-2006 08:43:39 Forfatter: Skat & Råd
 


Men man må vel også sige at du selv har sovet lidt i timen


 

Som jeg skrev har det ikke været presserende. Så ja man kan da godt sige jeg har sovet lidt i timen.

Jeg har ikke presset på, da jeg er i løbende dialog med firmaets chaufførere. (læs længere nede).

Nu føler jeg bare ikke længere, at firmaet har vilje til at forbedre forholdene for beboerne i byen.

Før i tiden var det rent faktisk sådan, at chaufførene fik en advarsel om for høj fart i hjembyen ved deres ansættelse. Hvis der efterfølgende kom en klage med hold i, så var det ud af vagten. I dag hænger chaufførere bare ikke på træerne......

Jeg har besluttet mig for, at vente med den personlige henvendelse til kommunerne er lagt sammen, da jeg er sikker på, at ingen vil tage en sådan beslutning her 2 mdr. før.

 

Det drejer sig om udbygning af et helleanlæg. Hvis i kan forestille jer en lille by med en gennemgående vej, ikke landevej, men en større bivej. Ved indkørslen til byen er der et helleanlæg, som gør at man er tvunget ned i fart når man kommer til byen men ikke når man forlader den. Når man kører ind i byen kommer der efterfølgende en venstrekurve.

Problemet opstår, når det lokale speditionsfirmas lastbiler, (som de har et par hundrede af), kommer til byen om aftenen. Her er der en del, som stikker genvej venstre om hellen for ikke, at skulle sætte farten ned.

 

Man kan kun gisne om, hvornår ulykken sker, for den kommer.

3-4 stk. 30 tons lastbiler kører hver aften venstre om et helleanlæg, med omkring 70km/t i byzone i en uoverskuelig venstrekurve. Modsat vej er der ingen hindringer, så her kører der 30-40 lastbiler ud af byen hver aften med 70-90 km/t.

 

Ved at helleanlægget ændres så det fungere begger veje skulle dette problem være løst, og det er det jeg arbejder på.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)