Jeg er med på at min side kan vises med Site Links, altså links til forskellige sider på sitet, hvor der bare vises en 'kategori-overskrift'
Men i aftes opdagede jeg noget, for mig, nyt. (I andre kender det sikkert allerede, men jeg spørger fordi jeg ikke kender det ;-))
Pludselig er der hele sider på Google med titel og beskrivelse. Og der er ikke kun max 2 som der plejer. Der er nu 3 (og de 2 nederste virker umiddelbart til at være de sider, hvor der kommer flest besøgende fra Google, men det er jo nok ikke tilfældigt)
Det er sikkert bare noget der er gået min næse forbi, men hvornår er Google begyndt at vise mere end 2 sider? Det synes jeg aldrig jeg har set før, og hvad skyldes det?
Det du har dér er ikke sitelinks, men såkaldte "indented listings" eller dobbelte søgeresultater. De skyldes, at du har mindst 3 af de mest relevante sider i top-10 for søgningen på stylingshop.dk.
Og ja, det er spritnyt, at Google igen er begyndt at kunne vise mere end to sider. Dit tilfælde er faktisk det første, jeg har set på dansk.
De skyldes, at du har mindst 3 af de mest relevante sider i top-10 for søgningen på stylingshop.dk.
Det tror jeg ikke helt jeg forstår. Når jeg søger på min hjemmesides navn er det vel ikke så underligt/fantastisk at jeg har relevante sider for netop den søgning. Kan du forklare det nærmere?
Frank Hellerup Madsen:
Og ja, det er spritnyt, at Google igen er begyndt at kunne vise mere
end to sider. Dit tilfælde er faktisk det første, jeg har set på dansk.
Jamen, jeg klapper mig da lige på den ene skulder, så...
De skyldes, at du har mindst 3 af de mest relevante sider i top-10 for søgningen på stylingshop.dk.
Det tror jeg ikke helt jeg forstår. Når jeg søger på min hjemmesides navn er det vel ikke så underligt/fantastisk at jeg har relevante sider for netop den søgning. Kan du forklare det nærmere?
Frank Hellerup Madsen:
Og ja, det er spritnyt, at Google igen er begyndt at kunne vise mere
end to sider. Dit tilfælde er faktisk det første, jeg har set på dansk.
Jamen, jeg klapper mig da lige på den ene skulder, så...
Hej Rene,
Nej, det er ikke underligt eller fantastisk, at du har de tre "mest" relevante sider for en søgning på dit domæne. Frank siger heller ikke, at det er fantastisk - Han forklarer bare hvorfor det er sket
Google er ikke overbevist om, at du har den mest relevante hjemmeside for en søgning på "stylingshop.dk" og giver derfor ikke din side sitelinks, som din kollega har. Din hjemmeside har dog de tre mest relevante sider og derfor bliver de vist, som Frank også nævner.
Derfor ser man også sitelinks forsvinde fra hjemmesider, hvor konkurrenterne kommer bedre og bedre med SEO-mæssigt. Google kan ikke længere være 100 % sikker på, at den pågældende hjemmeside bare er alpha og omega for den søgestreng man bruger. Fx er ordet job utrolig konkurrencepræget og jobindex har i lang tid haft sitelinks på både job og jobs, men ikke længere.
Du har nemlig helt ret i, at der ikke er noget usædvanligt i, at du har mange relevante sider i top-10. Hvis Google ikke havde sat restriktioner for, hvor mange sider den vil vise fra hvert domæne, kunne du meget vel have 8-10 af resultaterne på side 1 (du konkurrerer kun med Amino af nævneværdige sider).
Og som Andreas allerede er inde på, har Google endnu ikke vurderet, at dit domæne har tilstrækkelig autoritet til at få sitelinks på søgningen. Vil du arbejde aktivt på at få dem, skal du nok først og fremmest have nogle flere links med dit domænenavn som ankertekst. (Men det vil ikke resultatmæssigt være indsatsen værd, er jeg sikker på. Folk, der søger på stylingshop.dk ender alligevel stensikkert på din side.