Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem kan man stole på?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Boysen: Fedt svar! Jeg er helt enig med dig.

 

Problemet her er, at alle mener at de har fået verdens bedste ide og så fletter de næbbet fuldstændigt, for tænk hvis andre får nys om ideen og stjæler den fra ham/hende! Sagen er, at det er der bare ikke nogen der gør.

Hver dag får folk eksempelvis 100,000 nye ideer og af dem er der bare en enkelt, der føres ud i livet. Alle de andre dør fordi de alligevel ikke var gode nok, spændende nok, for omfattende, for dyre og meget meget andet. Og så er der den del, der dør - fordi man ikke tør dele ideerne med andre.

Faktisk er det således, at den der får en ide oftest står i en speciel situation, der gør at ikke alle og enhver kan overtage ideen. Det er sjældent, at ideen overhovedet kan overleve uden den, der fik den! Ideskaberen har nogle forudsætninger, det være sig erfaring, uddannelse, viden eller andet, der gør at han/hun vil være den bedste til at håndtere den udfordring det er, at få sat skibet i søen.

Alle må holde op med at være så paranoide og se at få åbnet op for posen og sat nogle ting igang. Hvad nu hvis vi siger, at jeg havde fået en kanon ide og jeg fortalte vidt og bredt om den i alle sammenhænge - middage, familiesammenkomster, i fitnesscentret, i golfklubben og andre steder - og pludselig er der en dag en gut, der siger: Hold kæft, en fed ide - jeg ved lige hvem der kan hjælpe dig med at føre den ud i livet!

Hvad så? Dette er et tænkt eksempel, men det sker faktisk hver eneste dag ude i verden! Det værste er bare, at det ville ske meget oftere, hvis folk lige fik fjernet gaffatapen for mundtøjet og fik delt ideerne med andre.

Hvis der endelig skulle være andre, der tog en ide fra jer - så hvad? Så ville I have en konkurrent, men konkurrence er sundt og han/hun ville være med til at åbne op for det nichemarked, som I gerne vil ind i. Og endelig, så fordi at det var din ide - så har du nok også bedst forudsætning for at udvikle den endnu mere og nakke konkurrenten på den lange bane.

Så kom nu igang. Det er for svagt det der med at I ikke vil dele ideer. Det er kun en undskyldning om 5 år, at du aldrig fik succes med din ide, for man kan jo ikke stole på nogen, så du kunne ikke lige fortælle det til hvemsomhelst. Den er for letkøbt.

Mange hilsner,

Flemming

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Gennemgå din ide, og se om der er mulighed for beskyttelse gennem Patent & Varemærkestyrelsen i Tåstrup. Her kan du også få gratis bistand, til at gå din ide igennem, og en vurdering om det kan lade sig gøre med brugsmodelbeskyttelse eller tilsvarende. Ellers sørg for at alle de personer du er i nærkontakt med underskriver en Hemmeligholdelsesaftale. Så kan du efterfølgende anlægge retssag ved en domstol, og få et eventuelt tab dækket.

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 2315
Fra  PITOT Watches Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

mrx, vil muligvis kunne hjælpe dig med websiden, er selv multimediedesigner og arbejder sammen med en programmør i østen der er knald hammer dygtig, så vi kan tilbyde dig en løsning der er til rimelig fair priser hvis vi sammenligner med vestlige priser.

Aviator ure inspireret af kampfly - pitotwatches.com

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

mrxcplha:

Hvordan kan jeg sikre mig at den person jeg evt. finder ikke kan stjæle min idé og slippe afsted med det?

Problemet er, at det kan du ikke!
Hvis der virkelig er nogen som vil snyde dig, så skal de nok finde en vej uden om jeres NDA (hemmeligholdelsesaftale).

Min erfaring er, at følgende mennesker kan du stole på:
  1. 1. Succesfulde iværksættere - de har alligevel for travlt med dees egne projekter.
  2. 2. Investorer generelt. De er simpelthen for dovne til at stjæle din idé, og skal i så fald alligevel ansætte en iværksætter til at gennemføre idéen, og så kan de jo lige så godt indgå et samarbejde med dig. Personligt vil jeg ikke turde starte en idé, hvis ikke personen bag idéen er med.
  3. 3. Investornetværk, hvor du som iværksætter hjælpes med at finde en investor. De modtager dagligt idéer, og deres fokus er ikke personligt at gennemføre idéerne, men at hjælpe personerne bag idéerne.

Følgende er jeg varsom med at stole på:

  1. 1. Ansatte i større virksomheder, som laver noget lignende som din idé går ud på. Der er altid en medarbejder, en mellemleder eller en chef, som har nogen han skal imponere, og hvis han kan komme med en god idé, så får han klap på skulderen (og måske lidt ekstra i lønposen). Selv direktører har en bestyrelse, aktionærer eller andre ejere, som han skal imponere.
    --> I dette tilfælde må du være varsom og gøre alt hvad du kan for at gennemskue, om du er ved at blive snydt. Det er ofte et spørgsmål, om de har moralen til at lade dig tage æren for din idé.
  2. 2. Iværksættere uden succes. De er sultne og sælger gerne deres familiemedlemmer for at få penge i kassen. Ok, det er groft sagt. Her handler det selvfølgelig også typisk om moral. De fleste iværksættere vil hellere hjælpe dig til en succes, end at stjæle din idé.
Husk derudover på, at det generelt er svært for den person som stjæler din idé at se detaljerne i den - som det også skrives længere oppe. Du har en helt særlig baggrund, der gør dig unik til at gennemskue hovedidéen, men også tillægsidéerne som udvider hovedidéen på sigt.

En tyv kan stjæle sig til din hovedidé, men alle de detaljer, som du også kan se i idéen, får tyven aldrig med sig. Dvs. du er under alle omstændigheder mange skridt foran din (måske nye) konkurrent.

...Og heldigvis, så er det meget oftere, at du får hjælp til at gøre din idé endnu bedre end at den stjæles, når du vælger at dele din idé med andre.

 

Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

mrxcplha:

Hej

Jeg står med en idé til en hjemmeside som jeg tror på kan blive en kanon indbringende foretning, men mangler en samarbejdspartner der kan bygge denne hjemmeside op.

Hvordan kan jeg sikre mig at den person jeg evt. finder ikke kan stjæle min idé og slippe afsted med det?

Der er røvhuller i denne verden og det kan man ikke komme udenom.

Desuden kan man ikke undgå at kopiere nogen selvom det er ubevidst.

Nu når det er ret uspecifikt kan det være at jeg rammer helt ved siden af med mit svar, så bare ignorer hvis det er tilfældet :-)

Din samarbejdspartner så spørge sig selv om, om hvad nu hvis denne kommer på en genial kode så din side bliver endnu bedre, hvordan sikrer vedkommende så at du ikke stjæler koden og bruger den i et andet projekt om et par år som din såkaldte partner IKKE er del af? OK, her kunne man lave en kontrakt men hypotetisk set antaget personen ikke gør det...

Skulle det dødsyge alligevel ske, så har du i hvert fald en markedstester til at gøre opmærksom på konceptet. Så viderudvikler du dit til noget endnu bedre, og går ind som konkurrent... Og vinder!!!

Jeg håber at det lykkes for dig med succes, og jeg glæder mig til at se hva du helt præcist har gang i... hvis vi da må få et link til når det er færdigt :-)

Hyg og go weekend!

~*Louise

 

 

 

creatastica

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen  - mig bekendt, hvis vi taler om ideer, der kan omsættes til kolde kontanter.

Har du en god indtjenende ide eller opfindelse så hold kortene til kroppen og pas godt på den. En af to muligheder er at få udarbejdet en patent- eller en brugsmodel-beskyttelse på ideen.

Et patent (brugsmodel) er meget vigtig for dig som iværksætter. Hvis din gode idé er nemt at kopiere, fremstille som et produkt, markedsføre og så sælge da kan et patent etc stoppe sådanne aktiviteter. Altså patentet/brugsmodellen er det eneste værn, du har mod en kopist, det stjæler tekniske ideer. Hvis ideen ikke har opfindelseshøjde (se http://www.eneret.dk/patentordbog.html),  kan du overveje at brugsmodelbeskytte ideen i Danmark eller i Tyskland som eksempler.

Med hensyn til prisen udarbejder vi gerne patent og brugsmodelansøgninger for DKK 30.000 og opefter, hvis det er en mekanisk / elektrisk/ software opfindelse og du kommer med tegningerne, f.eks flowcharts. maskintegninger, etc.  Mød os på www.eneret.dk

Men måske skulle du få undersøgt om din ide er ny først? Dvs. få udarbejdet en nyhedsundersøgelse.

Held og lykke

Mogens Ludvigsen, LudvigsenPatent

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Som hovedregl ville jeg sige ligesom de gør i X-Files: Trust noone.

Men den holder jo ikke i virkeligheden, så derfor ville jeg lave kontrakter og alt det der legalt fidus mageri - for at være sikker på at man kan stole på hinanden.

Du kan i evt. ansættelseskontrakter lave en "non disclosure agreement" som gør at personen der arbejder for dig ikke må tale om hvad han laver i firmaet overhovedet til udeforstående.

 

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mogens:
Men måske skulle du få undersøgt om din ide er ny først? Dvs. få udarbejdet en nyhedsundersøgelse.

Det er nok sket tråden er over et år gammel Surprise

/allan

Tilmeldt 19. Oct 10
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 2 ud af 2 (19 indlæg)