Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

God idé, og hvad så?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 12. Jan 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Der er sikkert svaret på spørgsmålet flere gange før, men nu prøver jeg også.

Hvis jeg tror, at jeg har fået en god idé, men gerne vil have en second opinion, hvad gør jeg så?
Man kan jo godt blive lidt parnoid, så man ønsker ikke ligefrem at give idéen til en der producere konkurerende eller ligende produkter.

Hvem / hvad gør jeg?

Tak.

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at få folk til at underskrive tavshed dokumenter etc.
Så plejer jeg bare at vende den med familie eller venner, hvis jeg er i tvivl.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er helt paranoid så tal med venner du stoler på, som ikke har interesse og/eller evner til at "stjæle" din idé.

Tilmeldt 8. Sep 10
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan bare skrive det her på Amino. Vi er en lille lukket gruppe som sagtens kan holde på en hemmelighed. ;o)

Som andre skriver så vend det med familie eller venner du stoler på. Det er dog ikke ens betydende med at du får noget godt ud af det. Hvis det eksempelvis er en eller anden magisk dims som kan gøre flyvning i rummet meget bedre og billigere, så er der en god chance for at dem du taler med syntes det lyder fjollet. Så selvom du får dårlig respons skal du ikke lade dig slå ud af det.

Gå amok på Google og læs skidtet fra en ende af og undersøg blandt andet:

-Vil der være et stort marked for din idé.

-Hvad er der af konkurrenter

-Findes produktet måske i et andet land så du bare kan importere derfra i stedet for at opfinde den dybe tallerken igen.

-Hvad vil det koste at starte op og vil det være realistisk at skaffe den slags penge eller skal du have fat i banken eller en investor.

osv

Fra København
Tilmeldt 23. Sep 10
Indlæg ialt: 53
Fra  stophash.dk (MilleTek) Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du har en NY "opfindelse" - så har du faktisk mulighed for hjælp !!.

Læs mere her: http://jobbank.dtu.dk/omJobsoegning/29177/foer-ivaerksaetterdroemmen-ud-i-livet

Mvh Mille

Tilmeldt 9. Jun 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

En del af de spørgsmål du som opfinder/idéhaver står overfor har vi forsøgt at samle på www.opfind.nu - tilsvarende har vi forsøgt at lægge en række løsningsmodeller og værktøjer frem du kan anvende når du undersøger din idé's potentiale og muligheder.

I vores 10-trins model vil jeg anbefale dig at kigge på især trin 1-4 i den indledende fase.

Spørgsmål og kommentarer er velkomne

Bedste hilsner

Kasper 

Teamleder for Opfinderrådgivningen - www.opfind.nu

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du en god ide - pas på den. En mulighed er at få patent på den.

Et patent er meget vigtig for dig som iværksætter. Hvis din gode idé er nemt at kopiere, fremstille, markedsføre og sælge kan et patent stoppe en sådanne aktiviteter. Altså patentet er det eneste værn, du har mod en kopist. Hvis ideen ikke har opfindelseshøjde kan du overveje at brugsmodelbeskytte den i Danmark

Med hensyn til prisen udarbejder vi patent og brugsmodelansøgninger for DKK 30.000 og opefter, hvis det er en mekanisk / elektrisk/ software opfindelse og du kommer med tegningerne. Se os på www.eneret.dk

Men måske skulle du få undersøgt om din ide er ny først? Dvs. få udarbejdet en nyhedsundersøgelse.

Held og lykke

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal helst snakke med nogen som vil give dig noget kritisk modspil. Familien og venner vil i mange tilfælde synes din idé lyder meget smart, men vil ikke stille dig de rigtige og de kritiske spørgsmål. Bare se på X-factor... Hvor mange har fået at vide fra deres familie/venner at de synger godt... Det er ikke de menesker som du skal spørge hvis du er ved at sætte en mindre formue efter en god idé.

Hvis du alligevel snakker med venner/familie, skal du ikke spørge dem hvis de synes din idé er "smart". De fleste vil nemlig sige ja til det spørgsmål... Du skal spørge dem om de vil købe din idé i en butik/på nettet osv... Der er stor forskel mellem en "god idé" og noget som folk vil betale penge for. Prøve at regne lidt på økonomien og finde en pris for dit "produkt". Så kan du nemmere få folks ærlig mening om din produkt. For eksempel hvis du har fundet frem til en nye gulerodsskræller som gør det nemmer at skrælle gulerøder. Det vil de fleste folk synes var meget smart. Men når du finder ud af at den kommer til at koste 500kr, så vil de fleste folk alligevel sige nej tak...  

Jeg vil altid tage en snak med én som har lidt forstand på iværksætteri.. Der er mange offentlig institutioner som kan hjælpe dig gratis. For eksempel opfind.nu som nævnt tidligere i tråden og erhverv.net.

Og tage snakken med en erfaren person inden du tager patent på din idé. Jeg vil også anbefale en søgning på din idé inden du laver patent. Der er mange som sparer tiden/pengene på en søgning, bare for at finde ud af at idéen er allerede patenteret. Du kan lave søgningen selv hvis du har tid til det. Jeg har samlet nogle links til gratis søgedatabaser på www.patentsøgning.dk. Du kan også få op til 10.000 kr i støtte til en søgning se http://www.startvaekst.dk/vhhr.dk/ip-intropakken-2010

/Marc

European Patent Attorney og Partner hos Guardian IPC.

Tilmeldt 19. Oct 10
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey,

Nu ved jeg ikke hvad det er for en "type" ide, men for ligesom at beskrive mit input lidt malerisk så vil jeg sige følgende: Hvis jeg kunne vædde 10 kroner med alle mennesker i hele verden om hvorvidt deres ide ville blive stjålet selvom de delte den med alle i hele verden, så ville jeg selvom jeg skulle betale en million tilbage hver gang jeg tabte HELT STENSIKKERT blive mange milliardær.

Sagt på en anden måde, langt de fleste iværksættere og idemagere er unødigt paranoide. Jeg kender det selv og har set det igen igen at specielt når man er "ny i faget" så er der en tendens til denne paranoia. Sandheden er at den minimale risiko du udsætter dig selv for, bliver betalt RIGTIG mange gange igen ved gode inputs hvis du bare deler din ide (ideer er der masser af men der er mange få som kan implementere dem).

Derudover er det en god ide at sige du allerede ER I GANG, for der er ingen der gider kopiere en ide som er søsat (hvis det endelig sker er det på brainstorming fasen man stjæler ideen - og det sker som sagt MEGET sjældent). Mark Suckerberg ville jo aldrig have disponeret som han gjorde med FB hvis de andre på Harvard hvis han ikke troede han havde forspringet (som han påståeligt stjal ideen fra),

Følger du mit råd og spørger alle du møder og er der en der stjæler din ide, så lover ejg at komme med en ny til dig;-)

Tilmeldt 19. Oct 10
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Deep, Nu fik juristen i mig lige lidt dårlig samvittighed selvom jeg startede med indirekte at sige det afhænger af ideen:-) altså snakker vi en kur mod kræft som er patenterbar, er det klart du skal tænke over hvem du drøfter den med. Derudover kan du jo altid se om du kan få smidt en NDA på bordet:-) Men som sagt, iværksætter paranoia er meget udbredt og stort set altid ubegrundet. Der findes tonsvis af super gode ideer (og utvivlsomt også nogle bedre end dem du og jeg fx arbejder med), men de ligger og samler støv fordi folk ikke kommer over isen
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)