Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pengene i den forkerte kasse

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 25. Oct 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i den uheldige situation at jeg har fået kr. 22000 tilbage i moms, men de er blevet sat ind på en konto der er lukket ( min tidligere nemkomto ) fordi jeg har lukket mit firma. Denne konto er nu hos "en dansk banks" inkassoafdeling, da jeg har gæld til pågældende bank.

Jeg undreede mig over at jeg ikke fik en chech fra skat, da min nemkomto var lukket. Jeg undersøgte sagen, var i pågældende bank og spørge - men de kunne ikke se noget, anbefalede at jeg kontaktede inkassoafdelingen da de kunne se at jeg var til inkasso.

Skat sagde til mig at de kunne se at min nemkonto var blevet oprettet igen 30/9 (pengene var sendt til udbetaling 16/9 - og mit CVR var ( 4½ måned efter lukning af firma) afmeldt 20/9).

Jeg ringer til denne inkassoafd, og får så at vide at de har modtaget beløbet og denne ændring den 30/9 kender de IKKE noget til. Pengene kan ikke udbetales da kontotoen er til inkasso (står også i et brev jeg har modtaget).

Jeg har i dag sendt et brev til nemkonto for at få aktindsigt i de ændringer der er sket.

Mit problem lige nu er:

Jeg er ikke blevet informeret af inkassoafdelingen om at de har modtaget de kr. 22000, ej hellere at de tilsyneladende har oprettet min konto som nemkonto igen.

Jeg har haft en revisor som har løjet omkring ( han er fyret fra firmaet nu ) udfærdigelse af momsafregning, årsregnskab, forskudsopgørelse, selvangivelse. Han har hele tiden udskudt møder, og har i telefonen hele tiden givet udtryk for at der var styr på det. Og når man står og skal lukke sit firma og har en masse andre ting at se til, stoler man på det. Han skulle bla også have sørget for at få ændret min firmanemkonto. Pågældende revisorfirma har givet sagen videre til en anden medarbejder, og vi er ved at få styr på det hele - men så kom lige det med kr. 22000 på den forkerte konto.

Har revisionsfirmaet et ansvar i dette?

Kan denne "danske bank" uden videre oprette en konto igen? og modtage penge på den? Når denne "danske bank" ikke har en modtagerkonto skal de returnere pengene til skat.

Når nu mit CVR-nr er afmeldt, så eksistere der vel ikke en nemkomto til CVR.nret?

Grunden til at jeg så gerne vil have disse penge, er ikke at jeg vil undrage min gæld til banken, men er de er bedre brugt til at betale privat gæld jeg også har.

Had gør jeg? lader revisoren redde det ud, for de har skabt problemet for mig?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:00

Hej!

Jeg tror den bliver svær at redde......!

Mener ikke, at din nemkonto slettes automatisk, selvom CVR.nr. er afmeldt.

Det er vel også meget svært at bevise, at det er revisor, der har klokket i det........medmindre du har noget

dokumentation på, at han skulle sørge for diverse ændringer.

Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 11:17

Overskudsmomsen tilhører vel det konkursramte firma og ikke dig privat.

Derfor må det komme dine kreditore i firmaet tilgode og beløbet fordelses af kurrator.

Hvis det havde været personlig skat, AM-bidrag eller lign. så kunne du kræve dem udbetalt til privat konto.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:24

Jeg er meget enig med Peter. Det er op at bakke.  Den eneste mulighed du har for at pengene udbetalt igen er i det omfang der er sket noget uregelmæssigt omkring din nemkonto.

Børge:
Kan denne "danske bank" uden videre oprette en konto igen? og modtage penge på den?

Din konto eksisterer stadigvæk hos Danske Bank. Det vil den gøre indtil gælden er afdraget.

Om revisor har et ansvar. Nej der kommer du ingen vegne. Du har selv et ansvar på at følge op på hans arbejde. Dette burde ikke være kommet bag på dig, at det ikke var ændret. 

For mig at se er muligheden at afvente svar på din aktindsigt og se hvem der har ændret din nemkonto per 30/9 og der efter gøre indsigt mod den pågældende.

I mellemtiden kunne du overveje at bruge dine digital signatur - eller bestille en -  og så ændret din nemkonto online.

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 11:26

Mori:
konkursramte firma

Konkursramt?? Hvor kommer det ind i billedet? Et firma kan godt lukke med underskud uden at være konkursramt.

Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 11:49

Sorr

Henrik Krogh:

Mori:
konkursramte firma

Konkursramt?? Hvor kommer det ind i billedet? Et firma kan godt lukke med underskud uden at være konkursramt.

Sorry, må jeg havde læst mellem linierne Confused

Jeg mener dog stadig at værdien i det lukkede firma, først skal benyttes til at betale eventuel gæld i firmaet inden det kan overføres til privat som overskud / løn.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 11:57

Mori:
Jeg mener dog stadig at værdien i det lukkede firma, først skal benyttes til at betale eventuel gæld i firmaet inden det kan overføres til privat som overskud / løn.

Hvis du lukker et personligt firma er det ejeren som overtager gældsforpligtelserne. Der er ikke nogen love som siger at han skal betale banken før evt. familie mv.

I dette tilfælde kunne han lige såvel have risikeret at Banken havde haft ham i fogedretten og der havde gjort udlæg i evt. udbetalinger fra SKAT.

Tilmeldt 25. Oct 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 11:58

Det er et enkelmandsejet firma.

Som jeg skriver, så har jeg også stiftet privat gæld i mit firma som jeg helst vil afdrage på først.

Er det ikke lidt svært at følge op på en revisor som lyver og lover hele tiden? Jeg har skrevet mails til denne person, og snakket med ham.

Jeg afventer nu svar fra nemkonto, for at se om banken har fiflet lidt for at kunne beholde de penge.

Yderligere svar modtages gerne, og jeg tager tråden op igen når jeg har nyt.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 12:27

Hej

Alle borgere skal have en nemkonto hvortil udbetalinger fra det offentlige sker. Mig bekendt kan der ikke udstedes cheks mere. En nemkonto er en konto borgeren har valgt, og er derfor ikke nødvendigvis erhvervsrelateret, medmindre selskabsvedtægter og regnskabskik fordrer det.

Hvis banken derfor kan se at du ikke har en sådan nemkonto registreret, kan banken tilmelde en konto tilhørende dig som nemkonto. Det er måske lidt ufint, men hvis man gerne vil holde banken i kort snor må man være vaks ved havelågen. Et enkeltmandsfirma er, på godt og ondt, bygget op omkring selve personen, og der findes sikkert betingelser i dit engagement med banken der giver hjemmel til det. Ved blot at overføre penge til din nødlidende konto er der f.eks ikke tale om et retsindgreb men blot en kontering som var det et alm. indskud.

Hvis jeg har ret i, at det offentlige ikke udbetaler på check, har du ikke lidt et tab da du intet ville have fået udbetalt uden en nemkonto. Da nemkontoen altid vil være relateret til dig personligt, er udbetalingen til banken uheldig for dig i din situation, men ikke tabsgivende. Forskellen i rentesatser på dit privatlån kontra bankens rentesats for inkassokonti, vil for 22.000 kr. være i en størrelsorden at det overhovedet ikke vil kunne betale sig at opgøre et krav, - hverken overfor bank eller revisor.

Sådan tror jeg det vil forholde sig, - surt nok for dig.

/Michael

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 12:38

Dyrebilen.dk:
Hvis banken derfor kan se at du ikke har en sådan nemkonto registreret, kan banken tilmelde en konto tilhørende dig som nemkonto

Det kan jeg ikke forestille mig at en bank kan slippe afsted med at indføje i betingelserne. Så vil du kunne risikere at i det omfang, at  man har engagement i flere banker at bankerne sidder og "tilmelder" deres konto.

Det er korrekt at det offentlige som udgangspunkt ikke udbetaler per check mere, men netop SKAT er en af de myndigheder, hvor du i mangel af nemkonto stadigvæk kan få eksempelvis overskydende moms udbetalt per check.

Jeg ville stadigvæk afvente at se hvem der har tilmeldt kontoen inden jeg gør videre, men ja det er op af bakke.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)