Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sp. angående moms

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 28. Sep 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa.. Jeg har ville bare høre om jeg har forstået det med momsen!

Indtil videre er jeg kommet frem til at når man er blevet momsregistreret, skal man opkræve moms på sine fakturerer og har ligeledes fradrag for sine omkostninger i forbindelse med virksomheden. Grænsen på 50.000 kr. bortfalder så, og man får penge tilbage i moms, hvis omkostninger overstiger omsætningen og man skal betale moms hvis omsætningen overstiger omkostningerner.

Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 09:54
Hej Anders,

Så''en i korte træk :

Omsætningen og omkostningerne er uden moms når man bogfører dem.... momsen bogføres på momoskonti (indgående moms og udgående moms)

Moms på ens fakturaer bogføres som indgående moms (moms du modtager)

Moms på leverandørens fakturaer bogføres som udgående moms (moms du har betalt)

Når en momsperiode afsluttes (typisk et kvartal) fratrækkes udgående moms din indgående moms - så får du periodens moms.

I perioder kan udgående moms godt være større end indgående moms - så får du moms tilbage. Men typisk er indgående moms størst. I hvert fald holder SKAT øje med selskaber som får penge tilbage i moms, da det typisk fortæller at du har flere omkostninger end indtægter - hvilket er lige med et underskud.

Der er særlig tilfælde mht. moms - f.eks. hvis du handler med andre EU lande eller uden for EU. Ligeleges er der produkter som ikke har moms - f.eks. rejser.

Det er heller ikke altid du kan løfte momsen - f.eks. ved repræsentation kan du ikke løfte det fulde momsbeløb. Men alt dette kan du finde på SKATs hjemmeside.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:06
Det er helt korrekt. Du opgører udgående moms af din omsætning og indgående moms af dine udgifter. Dvs. du svarer netto moms af dit overskud. Der vil dog være en forskel på grund af afskrivninger m.v. hvor du tager momsen i år 1.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:16
Hej Claus!

Hmmm...!

Tror nu nok:

Egne fakturaer=udgående moms

Købsfakturarer=Indgående moms

Eller?

Peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:20
Helt sikkert Peter. Jeg havde først ikke set Claus indlæg og tænkte: Er det mig der har skrevet noget galt.  Nogle gange så skal folk altså tænke over hvad de svarer på, for trods de gode intentioner kan det få det stik modsatte resultat: At spørgeren bliver mere forvirret end godt er. I det her tilfælde kan vi måske fjerne forvirringen ved blot at kalde det købs moms og salgs moms:

Du betaler salgsmoms af din omsætning/dine fakturaer og du får fradrag for købsmoms som betales til leverandører o.l.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 11:02
Ja selvfølgelig .... beklager fejlen ... og lad os bare kalde det slagsmoms og købsmoms ..
Tilmeldt 28. Sep 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:10
Jeg takker! Så langt er jeg med..

Spørgsmålet gik mere på grænsen på 50.000 kr. Hvis man først har valgt at blive momsregistreret bortfalder den vel i princippet? Så hvis jeg kun omsætter for 20.000 skal jeg betale moms af det?

Og så lige.. Det er vel i orden at lave et underskud i opstartsåret?

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 13:43
hej

for at starte bagfra. ja der er ingen problemer med underskud, hverken i det første år ell senere, og du skal nok få pengene hvis du har moms tilgode. du skal blot være opmærksom på at SKAT holder ekstra øje med alle underskud da det jo kunne være fordi du prøver på at snyde, og hvis du har underskud 10 år i træk sååå els. ingen problemer

ang. 50k grænsen, denne betyder blot at hvis du har en omsætning på MERE end 50k om året så skal du være momsregistreret (der er ingen nedre grænse for hvornår du kan blive momsregistreret), hvis du senere får en mindre oms. så vedbliver du bare med at være registreret (ved faktisk ikke om du kan blive afmeld? Peter? en ander?)

Håber det var til lidt hjælp

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:58
Hej Benjamin!

Jo...det kan man godt.

På ændringsblanketten til EogS skriver man bare X i afmeld  moms rubrikken.

Så man kan stadig have sit CVR.nr. og være afmeldt for moms.

Peter

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 16:54
Dato: 28-09-2006 14:58:16 Forfatter: Peter - Revisor
Hej Benjamin!

Jo...det kan man godt.

På ændringsblanketten til EogS skriver man bare X i afmeld  moms rubrikken.

Så man kan stadig have sit CVR.nr. og være afmeldt for moms.

Peter

hej

jamen det er jo både enkelt og ligetil

tak

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)