Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. duplicate content og SEO.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle i SEO kyndige mennesker derude.

Jeg aner ikke meget om SEO, men kan dog forstå at begrebet duplicate content overordnet (der er jo altid nogen der er uenige) ses som værende et problem. Derfor kunne jeg godt tænke mig at få be-/afkræftet om jeg har forstået følgende korrekt.

Hvis jeg kopierer en produktbeskrivelse fra en konkurrent eller sælger af produktet og bruger denne i min egen webshop, så vil Google regne det for DC, hvilket giver min side lavere ranking?

I mit tilfælde vil der helt konkret være tale om salg af bøger og dermed beskrivelse af bogens indhold, f.eks. en bagsidetekst. Spørgsmålet er så: Hvor meget skal jeg ændre denne før det ikke længere anses som værende DC? Skal jeg omskrive den helt selv for at være på den sikre side, eller er det tilstrækeligt blot at ændre lidt i ordlyden og opsætningen?

Derudover vil jeg meget gerne have en kort tekst om hver enkelt forfatter på min side. Denne skal ses ved hvert produkt. Dvs. at hvis jeg eksempelvis sælger tre forskellige titler af samme forfatter, så vil denne beskrivelse optræde tre forskellige steder i min webshop - én gang per bog. Er det så duplicate content på min egen side og "straffes" jeg for det? Hvis det er tilfældet, hvordan løser jeg så dette problem? Hvis jeg eksempelvis udbyder sytten forskellige titler, fra samme produktive forfatter, så er det jo lidt svært/tidskrævende at lave sytten forskellige beskrivelser af samme forfatter, blot for at undgå DC?

Håber at nogen kan være behjælpelig med et svar, inden jeg eventuelt gør det sværere for mig selv end det behøver at være =)

På forhånd tak og med ønsket om en dejlig dag til jer alle.

~ Amaris

Tilmeldt 26. Sep 09
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil prøve at svare efter bedste evne, men er ikke ekspert.

Duplicate content er en balancegang. Grunden til dette er at Google ser på siden som helhed. Vi har jo alle duplicate content i forbindelse med vores menu på en side. Menuen udgør dog så lille en procent i forhold til resten af indholdet at Google ikke ser det som duplicate content.

På samme måde kan en produkt beskrivelse udgøre en lille procent del af en side, og derfor ikke være duplicate content selv om en er en kopi.

Det er som sagt en balancegang, og der er vidst ingen der rigtig kan sige hvor ens to sider skal være før det er DC. Jeg vil dog hvis jeg var dig så vidt muligt prøve at lave unikke beskrivelser frem for at lave en kopi. Eller i det mindste lave små ændringer. Hvor meget det skal ændres kommer nok an på hvor meget andet tekst der er på netop denne side.

Jeg vil gætte på du kan kompensere for en DC beskivelser ved at tilføje mere unik tekst andre steder på samme side, hvilket vil nedsætte din DC procent.

I forbindelse med forfatter beskrivelse ville jeg lave en hovedside om forfatteren. Har du så 17 bøger af samme forfatter, kan de 17 sider jo linke til den ene hovedside om forfatternen.

Jeg håber det kan hjælpe lidt, om ikke andet er der nok andre med mere viden der skal tilføje eller rette svaret i løbet af dagen.

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 9. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amaris,

Amaris Charvell:

Hvis jeg kopierer en produktbeskrivelse fra en konkurrent eller sælger af produktet og bruger denne i min egen webshop, så vil Google regne det for DC, hvilket giver min side lavere ranking?

I mit tilfælde vil der helt konkret være tale om salg af bøger og dermed beskrivelse af bogens indhold, f.eks. en bagsidetekst. Spørgsmålet er så: Hvor meget skal jeg ændre denne før det ikke længere anses som værende DC? Skal jeg omskrive den helt selv for at være på den sikre side, eller er det tilstrækeligt blot at ændre lidt i ordlyden og opsætningen?

Det er ganske rigtigt forstået, at du får et problem med duplicate content, hvis du blot tager en producents standardbeskrivelse og bruger i din webshop/hjemmeside. Med al sandsynlighed er teksten allerede offentliggjort på flere andre hjemmesider i forvejen, hvorfor Google vil se din tekst som en kopi og gemme den af vejen i det supplerende indeks.

Skal du være helt på den sikre side, skal du skrive teksten om fra bunden af - men jeg har set gode folk skrive, at en tommelfingerregel er, at omskrivning af ca. 50 procent er nok.

Amaris Charvell:

Derudover vil jeg meget gerne have en kort tekst om hver enkelt forfatter på min side. Denne skal ses ved hvert produkt. Dvs. at hvis jeg eksempelvis sælger tre forskellige titler af samme forfatter, så vil denne beskrivelse optræde tre forskellige steder i min webshop - én gang per bog. Er det så duplicate content på min egen side og "straffes" jeg for det? Hvis det er tilfældet, hvordan løser jeg så dette problem? Hvis jeg eksempelvis udbyder sytten forskellige titler, fra samme produktive forfatter, så er det jo lidt svært/tidskrævende at lave sytten forskellige beskrivelser af samme forfatter, blot for at undgå DC?

Hvis nu forfatterteksten er unik, så er dette et mindre problem end ovennævnte.

Især hvis forfatterteksten er kortere end selve bogteksten, bør det ikke være et problem, at du har en mindre tekst, der går igen på alle forfatterens bøger.

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mht. duplicate content, så kan du kopiere teksten (eller dele af den) og indsætte den i Google's søgefelt, for at se om teksten er indekseret på andre sider. Hvis den er, så vil sandsynligvis blive ramt af duplicate content, hvorfor det vil være en ide at omskrive teksten.

Fra Torshavn, Færøerne
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 625
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

og så skal du lige passe på også,, sepcielt med at decideret kopiere produktbeskrivelser fra en konkurrent, det kunne ske at de ikke syntes det var så sjovt, og kommer efter dig fordi du ulovligt bruger deres tekster (hvis de nu er dem der har skrevet dem).

Hergeir HP Vang
Digital/Online Marketing Specialist & E-Concept Developer

hpv@puffin.consulting

Tilmeldt 26. Sep 09
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

citat:

Mht. duplicate content, så kan du kopiere teksten (eller dele af den) og indsætte den i Google's søgefelt, for at se om teksten er indekseret på andre sider. Hvis den er, så vil sandsynligvis blive ramt af duplicate content, hvorfor det vil være en ide at omskrive teksten.

 

 

 

Eller du kan benytte værktøjer som www.copyscape.com til at se om din tekst findes på andre sider og hvor. Dette giver dog ikke en 100% svar på om der er tale om duplicate content, da den vil finde ens product beskrivelser selv om det ikke er DC.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmst tak for jeres svar og hjælp allesammen, det er bare så dejligt!

Herg:
og så skal du lige passe på også,, sepcielt med at decideret kopiere produktbeskrivelser fra en konkurrent, det kunne ske at de ikke syntes det var så sjovt, og kommer efter dig fordi du ulovligt bruger deres tekster (hvis de nu er dem der har skrevet dem).

Det har du så ganske ret i. Det har nu heller aldrig været min intention at kopiere andres tekster, da jeg helst vil skrive mine egne. Det første eksempel var blot for at se om jeg havde forstået hele sammenhængen omkring duplicate content rigtigt.

Når det så er sagt, så skal jeg jo give et ganske kort resumé af hvad en historie handler om, ene og alene ud fra den beskrivelse (resumé) som forlaget har lavet. Det begrænser mig en del og der er jo trods alt kun så og så mange måder at omformulere den samme tekst på, uden at den mister betydning og klarhed omkring indholdet. Dette er grunden til at jeg efterlyser svar på, helt nøjagtig hvor stor en procentdel af teksten der bør skille sig ud, for ikke at blive anset som værende DC.

Men her er der da lidt gode værktøjer fra It-Konsulenten og ops, tak til jer for dem!

ops:
I forbindelse med forfatter beskrivelse ville jeg lave en hovedside om forfatteren. Har du så 17 bøger af samme forfatter, kan de 17 sider jo linke til den ene hovedside om forfatternen.

I teorien en ganske fin og brugbar idé. Dog har det hele tiden været min plan at mine produktsider skulle sættes op lidt efter samme princip som her hos Gyldendal: https://www.g.dk/bog/det-sidste-barn-john-hart_9788791746529

Dog vil der være lidt flere underpunkter ("faneblade"), der involverer nogle andre features jeg ønsker på min side. Dvs. at der kommer sådan et "faneblad" med eksempelvis "Om forfatteren" eller lign., sammenhængende med hver enkelt bog. Og så kan det vel ikke lade sig gøre med sådan en hovedside går jeg ud fra?

Gav ovenstående mening for nogen eller taler jeg helt sort her? Ved udmærket hvad og hvordan jeg vil have det, har bare lidt svært ved at gøre mig forståelig omkring alt det tekniske, da min viden på det område desværre er ganske begrænset Embarrassed Hvis det ikke er til at forstå, så bed mig uddybe og jeg vil gøre mit bedste.

 

De bedste hilsner

Amaris

EDIT: Kan se at Gyldendal (fra mit eksempel foroven) rent faktisk linker til en "hovedside" omkring forfatteren. Men at der bare står en kortere tekst i det såkaldte faneblad. Hvilken betydning vil det have i forhold til DC hvis man sætter det op på denne måde? Dvs. et kort uddrag af teksten i sammenhæng med hver enkelt produkt, der så linker videre til denne hovedside?

Og mindst lige så vigtigt... hvilken betydning vil det have i forhold til salg? Er det ikke en dårlig idé at lede kunden væk fra det man egentlig gerne vil have dem til at købe?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 04:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et lille tillægsspørgsmål til det her emne...

Når der vises anmeldelser fra diverse dagsblade af produktet, så er dette jo ikke noget jeg kan rette i /ændre på vedrørende teksten. Men hvis der er 2-4 anmeldelser per bog, så vil det jo unægteligt også blive til en hel del DC, hvis der er tale om 1.000.000 forskellige titler eksempelvis.

Kan det lade sig gøre at vise disse på en måde så Google ikke læser/medregner denne tekst? Ville den f.eks. gøre det, hvis teksten i princippet var et billede eller lignende? Og vil det være en god idé at gøre i så fald?

Kan i øvrigt ved gennemgang af samtlige boghandlere se, at de alle kopierer teksten direkte fra forlaget (pånær en enkelt der kopierer bagsideteksten af bogen) og derved alle har den samme. Er det fordi man har vurderet at det simpelthen ikke kan betale sig at ændre så stor en mængde tekst vs. en smule bedre ranking? Der er jo trods alt tale om et udbud på 1-1,5 millioner titler hos de fleste og det er da en hulens masse arbejdstimer at skulle genskrive dem alle.

EDIT: Hehe, ved nærmere eftertanke kan det vist ikke betale sig. Hvis der var tale om en million titler og jeg skrev non-stop og brugte ca. 5 min. per styk, så ville det vist tage mig godt og vel ti år at blive færdig Stick out tongue Måske må man bare leve med den samme tekst som alle de andre og så i det mindste trøste sig med at de har samme ulemper i forhold til SEO som man selv har.

Fra Holbæk
Tilmeldt 10. May 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Grunden til at de fleste danske internetboghandlere har den samme beskrivende tekst om de danske bøger, er sandsynligvis at de alle køber den samme dataleverance hos Boghandlerforeningen.

Boghandlerforeningen får beskrivelser fra forlagene og fra bibliotekscentralen og har selv en redaktion af boghandlere og bibliotekarer siddende, som skriver tekster og retter andre ting i dataleverancen.

Og som du selv har regnet dig frem til, så vil det være en uoverkommelig opgave at omskrive alle teksterne.

 

Jeg har lavet en del forskellige ting med web i bog-branchen (bl.a. udviklet det oprindelige system til dataleverancen fra Boghandlerforeningen), så hvis du har andre spørgsmål så er du meget velkommen til at skrive til mig på pierre@pi-hus.dk

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)