Hej alle i SEO kyndige mennesker derude. Jeg aner ikke meget om SEO, men kan dog forstå at begrebet duplicate content overordnet (der er jo altid nogen der er uenige) ses som værende et problem. Derfor kunne jeg godt tænke mig at få be-/afkræftet om jeg har forstået følgende korrekt. Hvis jeg kopierer en produktbeskrivelse fra en konkurrent eller sælger af produktet og bruger denne i min egen webshop, så vil Google regne det for DC, hvilket giver min side lavere ranking? I mit tilfælde vil der helt konkret være tale om salg af bøger og dermed beskrivelse af bogens indhold, f.eks. en bagsidetekst. Spørgsmålet er så: Hvor meget skal jeg ændre denne før det ikke længere anses som værende DC? Skal jeg omskrive den helt selv for at være på den sikre side, eller er det tilstrækeligt blot at ændre lidt i ordlyden og opsætningen? Derudover vil jeg meget gerne have en kort tekst om hver enkelt forfatter på min side. Denne skal ses ved hvert produkt. Dvs. at hvis jeg eksempelvis sælger tre forskellige titler af samme forfatter, så vil denne beskrivelse optræde tre forskellige steder i min webshop - én gang per bog. Er det så duplicate content på min egen side og "straffes" jeg for det? Hvis det er tilfældet, hvordan løser jeg så dette problem? Hvis jeg eksempelvis udbyder sytten forskellige titler, fra samme produktive forfatter, så er det jo lidt svært/tidskrævende at lave sytten forskellige beskrivelser af samme forfatter, blot for at undgå DC? Håber at nogen kan være behjælpelig med et svar, inden jeg eventuelt gør det sværere for mig selv end det behøver at være =) På forhånd tak og med ønsket om en dejlig dag til jer alle. ~ Amaris |
Vil prøve at svare efter bedste evne, men er ikke ekspert.
Duplicate content er en balancegang. Grunden til dette er at Google ser på siden som helhed. Vi har jo alle duplicate content i forbindelse med vores menu på en side. Menuen udgør dog så lille en procent i forhold til resten af indholdet at Google ikke ser det som duplicate content.
På samme måde kan en produkt beskrivelse udgøre en lille procent del af en side, og derfor ikke være duplicate content selv om en er en kopi.
Det er som sagt en balancegang, og der er vidst ingen der rigtig kan sige hvor ens to sider skal være før det er DC. Jeg vil dog hvis jeg var dig så vidt muligt prøve at lave unikke beskrivelser frem for at lave en kopi. Eller i det mindste lave små ændringer. Hvor meget det skal ændres kommer nok an på hvor meget andet tekst der er på netop denne side.
Jeg vil gætte på du kan kompensere for en DC beskivelser ved at tilføje mere unik tekst andre steder på samme side, hvilket vil nedsætte din DC procent.
I forbindelse med forfatter beskrivelse ville jeg lave en hovedside om forfatteren. Har du så 17 bøger af samme forfatter, kan de 17 sider jo linke til den ene hovedside om forfatternen.
Jeg håber det kan hjælpe lidt, om ikke andet er der nok andre med mere viden der skal tilføje eller rette svaret i løbet af dagen.