Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mærkning/godkendelse af elektronik

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er i færd med at importere nogle elektriske produkter fra fjernøsten, som skal sælges i EU via internettet

I den forbindelse ønsker jeg oplysninger om, hvem som kan være behjælpelige med at få undersøgt, om hvorvidt produkterne skal CE-mærkes og evt. typegodkendes m.v., og hvilke firmaer, som kan tage sig af at få det ordnet, således at jeg bare afleverer produkterne på deres bord, og får det klaret, uden problemer. 

Jeg har på nettet fundet et firma som hedder ETL SEMCO, som tilsyneladende står for den slags.

Håber at nogle kan være behjælpelige med noget info om dette...  

Mvh.

Michael H. 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 12:07
Hej Michael,

Du skal snakke med Kim Boll (www.bolls.dk). Han er ekspert i den slags - har tidligere brugt ham. Absolut en fornuftig mand, som har et fornuftigt og realistisk syn på myndighedsgodkendelser. Nogle i branchen er nærmest over-religiøse med det...

mvh Carsten

PS: Jeg har tænkt lidt på at skrive noget om myndighedsgodkendelser i Wiki''en, men det er ikke blevet til noget endnu

Tilmeldt 27. Sep 06
Skrevet kl. 13:13
Tak for hjælpen.

Jeg får Kim til at se på sagen.

Mvh.

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 17:09
Du kan også tale med fx. sikringsstyrelsen, www.sik.dk.

Men selvom produkterne evt. er CE-godkendte af produceten, og det dermed er producenten der principielt har ansvaret, vil det nok være svært at komme efter dem, hvis fx. Lille-Arne omkommer efter at have slugt et batteri og du derefter bliver sagsøgt af forældrene for 10 millioner?! - Så skal du da kende en god kinesisk advokat :-)

...og altså, en CE-mærkning er kun en "garanti" for at produktet opfylder de europæiske krav, ikke at det er testet/godkendt af 3.part, som fx. SEMKO, UL, TÜV eller DEMKO i Danmark (der tidligere var en statsinstitution, men nu er udliciteret og solgt til amerikanske UL).

Søg evt. også her i Amino - vi har tidligere snakket om CE-godkendelser! 

Martin
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 18:41
Dato: 27-09-2006 17:08:36 Forfatter: Martin M
Men selvom produkterne evt. er CE-godkendte af produceten, og det dermed er producenten der principielt har ansvaret, vil det nok være svært at komme efter dem, hvis fx. Lille-Arne omkommer efter at have slugt et batteri og du derefter bliver sagsøgt af forældrene for 10 millioner?!

Det er efterhånden over tre år siden jeg arbejdede med myndighedsgodkendelser, og en del er svedt ud. Men jeg mener altså at kunne huske, at hvis man importerer et produkt, eks. fra Asien, så er man som importør også ansvarlig for at produktet lever op til eks. lavspændingsdirektivet (CE) ved elektriske produkter som forsynes af over 50V. Jeg kan ihvertfald huske, at jeg har været med til at lave overensstemmelseserklæringer for produkter der blev købt i Asien og solgt videre i EU.

Men under alle omstændigheder, så bør/skal man forlange, at producenten fremsender dokumentationen for at produktet lever op til gældende direktiver og CE-mærkningen.

mvh Carsten
Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 20:11
Jeg er helt enig med Carsten. Dog vil jeg nok engang understrege at man nok ikke kommer langt med hverken overensstemmelseserklæringer (fås på www.sik.dk) eller en (anden) erklæring fra leverandørens side. Man skal i hvert fald selv vurdere risikoen samt ikke mindst er det ønskeligt med en 3-parts godkendelse (fx. KEMA, TUV, FIMKO, SEMKO etc....) 
Martin
Tilmeldt 27. Sep 06
Skrevet kl. 22:34
Oprigtigt mange tak for informationerne.

Min producent har ikke mærket varerne, så jeg tror jeg følger rådene og selv forestår alle test m.v.

Mvh.

Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 07:40
...start med at finde ud af om de skal mærkes :-)

...og forhør så producenten om de lever op til CE-direktiver etc...........og hvorfor de i ikke er CE-mærket (det lyder mærkeligt!).

Og tænk så på at selvom du evt. får testet & godkendt nogle prøver fra leverandøren (det er i øvrigt hammerdyrt - men prøv evt. TUV i Kina eller UL i Kina, det er under halv pris af prisen i DK), så er du ikke sikker på at producenten så producerer varerne i samme kvalitet. Nærmest tværtimod ;-(

Martin
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)