Hej jeg har lige et spørgsmål angående lager: 1. Hvad nu hvis alt der ligger på lager er købt til under prisen på straks-afskrvninger(altså under 12500,-) 1. skal lageret så tælles op? 2. Kan lageret afskrives med det samme, selvom de forskellige varer er købt til under 12500,-? Eller kan det afskrives med 25% p.a.? Eller hvordan? 3. Hvis jeg f.eks. køber 10stk. af varer A til 10.000kr ialt og 10stk af varer B til 10.000kr ialt. Så nu ligger der altså for 20.000kr på lager. kan lageret her afskrives med det samme. 4. Eller fungere det sådan, at jeg køber nogle varer til ialt 20.000,- og så kan de bogføres som en udgift idet øjeblik de bliver solgt eller brugt? 2. Hjælp. I bund og grund hvordan fungere det med et lager, rent regnskabsmæssigt?
|
Straksafskrivninger i driftregnskabet har IKKE noget at gøre med lager.
Straksafskrivninger har KUN noget med selve driften at gøre.
Lagervarer der sælges videre er købt til den pris du angiver og værdiansættes ved lageroptælling til denne pris for samme antal.
Lagervarer kan således ikke afskrives som sådan, men repræsenterer en værdi i firmaet indtil salg er foretaget.
Men, når du køber varer til lager, har du ret til købsmoms retur.
Du skal alliere dig med en proff, da du mangler indsigt i basal forretningsregnskaber eller også bør du nok vælge et kursus.
mvh