Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk brugervejledning til elektronik ?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 40
Fra  CWBSOFT Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino folks.

Jeg og en kammerat står og skal til at importere noget elektronik og så har jeg lige et enkelt spg.

Skal der altid følge en dansk vejledning med den vare man sælger til en dansk forbruger ?

Fra Randers
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej CWB

 

Som udgangspunkt mener jeg ikke der behøver at være danske vejledninger/manualer på elektronik, har netop i dag købt en ny strømforsyning til min datters bærbare, her var manualen på engelsk.

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Det kan du bande på der skal! Det skal være muligt for alle danskere at læse en manual.

Handler du med IT udstryr kan du dog nøjes med at lægge en CD ved med brugervejledningen på.
Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 40
Fra  CWBSOFT Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er desværre ikke it udstyr - hmmm nå ja så kom jeg lidt ned på jorden igen men vi finder nok en løsning.

Tak for de hurtige svar.

By the way - Godt forum Martin !!
Fra Randers
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Casper

 

Nå da da, kan du fortælle lidt om hvor man kan finde disse regler på skrift så vil jeg da prøve at slå forretningen oven i hovedet med dem (ikke fordi jeg har behov for at bruge en dansk manual, blot for sjov ;-) ) 

Fra Randers
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 40
Fra  CWBSOFT Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Claus.

Tak for din eftersøgning. Jeg kan desværre ikke bruge det til så meget da det var handel med forbrugere vi havde tiltænkt.

Dog kan jeg se at man måske kan finde en del vejledninger på nettet. Så problemet er måske ikke så stort som jeg først havde regnet med.

Igen tak for svarene.

Fra Randers
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej cwb

 

I oven stående link står der blandt andet:

 

"Det er ikke et direkte lovkrav, at der skal være dansk brugsanvisning på alle produkter - heller ikke ved salg til forbrugere"

Tilmeldt 14. Aug 06
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej cwb

Da vi for halvandet år siden begyndte at sælge parallelimporteret elektronik undersøgte vi dette spørgsmål grundigt, da vi ikke havde mulighed for at få danske manualer med.

Købeloven siger at køber skal have "de fornødne oplysninger med henblik på bl.a. anvendelse af salgsgenstanden", og markedsføringsloven siger at der skal gives "forsvarlig vejledning". Dette skal være på dansk eller let forståeligt skandinavisk. Dette var jo et problem for os, men så fandt vi følgende afgørelse fra Forbrugerstyrelsen:

http://forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/foto/manglende-brugsanv/

Den siger, at ovenstående regel kan fraviges ved aftale med køberen. Med andre ord er det altså nok at skrive på sit website (hvis det er der, man sælger det), at der ikke medfølger manual.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

 

Ja og nej... Der skal ikke følge en dansk manual med, men der skal være en start guide, med hvordan den bruges og sluttes til fx til el.

 

Ex:

Hp & Lexmark Sender oftes Engelske manualer med deres printere, og så har de en lille plakat med der fortæller hvordan brugeren sætter printeren til computeren.


Man kan iflg. dansk købelov ikke nøjes med bare at smide en engelsk manual i kassen, men husk hvis du sælger til virksomheder (b2b) så gælder købe loven ikke.

 

Amino hilsner

 

Torben

 

/ Torben

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)