Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg til private - dørsalgsloven

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Ringsted
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 383
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg driver et callcenter med speciale i mødebooking overfor dansk erhvervsliv. I ny og næ har vi også projekter rettet mod private - med dette udgør en mindre andel af forretningen.

Nu har jeg en ny potentiel kunde, der skal have løst en opgave og jeg har lovet denne kunde at undersøge om deres planlagte markedsføring er i strid med dørsalgsloven.

Det drejer sig om x-antal tusinde kunder, der online har købt et produkt (pris ca. 1000 kr.) Nu vil man gerne kontakte disse eksisterende kunder med et nyt tilbud og man vil kontakte dem telefonisk.

Er dette lovligt?

.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:15

Nu skriver du jo ikke hvad produktet er - så det er nærmest umuligt at give et meningsfyldt svar.

Loven siger:

"Forbud mod uanmodet henvendelse m.v.

§ 6. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for telefoniske henvendelser om 

1) bestilling af bøger,

2) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,

3) formidling af forsikringsaftaler og

4) tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport, hos en virksomhed, med hvilken en eller flere kommuner har indgået aftale om udførelse af rednings- og slukningsarbejde ved ildebrand.

§ 7. Et løfte afgivet af forbrugeren ved en erhvervsdrivendes henvendelse i strid med § 6 er ikke bindende.

§ 8. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en erhvervsdrivende en tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor."

Henrik

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 09:17

Hej Peter.

Jeg ved ikke om det er lovligt, men det var ikke noget som jeg ville syntes var ok hvis de ringet mig op for at sælge noget mere eller fortælle om nye tilbud, på mig virker det for Uprof.

Venlig hilsen.

Ronnie 

Fra Ringsted
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 383
Skrevet kl. 10:06

Henrik Krogh:

Nu skriver du jo ikke hvad produktet er - så det er nærmest umuligt at give et meningsfyldt svar.

Loven siger:

"Forbud mod uanmodet henvendelse m.v.

§ 6. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for telefoniske henvendelser om 

1) bestilling af bøger,

2) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,

3) formidling af forsikringsaftaler og

4) tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport, hos en virksomhed, med hvilken en eller flere kommuner har indgået aftale om udførelse af rednings- og slukningsarbejde ved ildebrand.

§ 7. Et løfte afgivet af forbrugeren ved en erhvervsdrivendes henvendelse i strid med § 6 er ikke bindende.

§ 8. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en erhvervsdrivende en tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor."

Henrik

Hej Henrik

Tak for dit svar.

Det var bevidst at jeg ikke nævnte produktet. Jeg ønsker ikke at "hænge min kunde" ud. Indtil videre undersøger jeg bare lovligheden af fremgangsmåden. Men produktet er ikke ét af de produkter (bøger, forsikring, autohjælp) som det er tilladt at sælge.

Spørgsmålet går mere på om det at have foretaget et køb (lad os sige af en flot kuglepen) på nettet - betyder at man har givet "tilladelse" til at blive kontaktet igen. 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:12

Hvis kunden direkte har givet samtykke til at blive kontaktet pr telefon er det ikke noget problem.

Men sådan et samtykke skal gives aktivt, f.eks. ved afkrydsning af et felt, der ikke må være udfyldt automatisk.

"[ ] Jeg giver hermed <virksomhed> lov til at kontakte mig telefonisk med tilsvarende tilbud i fremtiden."

Og så skal det være muligt at kalde sit samtykke tilbage ved henvendelse til virksomheden.

Jeg er stærkt tvivlende om hvorvidt det vil være lovligt at kontakte de pågældende kunder udfra det du beskriver.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 10:13

Henrik Krogh:
Udfører en erhvervsdrivende en tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor."

Jamen så arkiverer jeg bare licensregningen lodret herefter :-)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:37

Anders Christensen:
Jeg er stærkt tvivlende om hvorvidt det vil være lovligt at kontakte de pågældende kunder udfra det du beskriver.

Enig Anders. Der må kun rettes henvendelse, hvis der som du er inde på et givet et aktivt tilsagn.

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 10:41
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Peter

Hvis du har lovet din kunde at undersøge lovligheden af den planlagte aktivitet burde du så ikke tage kontakt til en advokat med dette spørgsmål fremfor at lade det afgøre på et forum som Amino? Hvis jeg var din kunde, ville det ihvertfald ikke være tilfredsstillende.

Med venlig hilsen

Kim

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 10:52

kodimagnyl:

Hej Peter

Hvis du har lovet din kunde at undersøge lovligheden af den planlagte aktivitet burde du så ikke tage kontakt til en advokat med dette spørgsmål fremfor at lade det afgøre på et forum som Amino? Hvis jeg var din kunde, ville det ihvertfald ikke være tilfredsstillende.

Med venlig hilsen

Kim

Hold da helt kæft hvor er du fin på den - kan kunden ikke være ligeglad ?

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 10:57
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det er da kunden der risikerer at bryde dørsalgsloven, hvis Peter på baggrund af de svar der kommer herinde rådgiver kunden forkert, så det kan kunden da ikke være ligeglad med.

Mvh Kim

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)