Jeg driver et callcenter med speciale i mødebooking overfor dansk erhvervsliv. I ny og næ har vi også projekter rettet mod private - med dette udgør en mindre andel af forretningen.
Nu har jeg en ny potentiel kunde, der skal have løst en opgave og jeg har lovet denne kunde at undersøge om deres planlagte markedsføring er i strid med dørsalgsloven.
Det drejer sig om x-antal tusinde kunder, der online har købt et produkt (pris ca. 1000 kr.) Nu vil man gerne kontakte disse eksisterende kunder med et nyt tilbud og man vil kontakte dem telefonisk.
Nu skriver du jo ikke hvad produktet er - så det er nærmest umuligt at give et meningsfyldt svar.
Loven siger:
"Forbud mod uanmodet henvendelse m.v.
§ 6.
Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette
personlig
eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads
eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på
straks
eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.
Stk. 2.
Stk. 1
gælder ikke for telefoniske henvendelser om
1)
bestilling af bøger,
2)
tegning af abonnement
på aviser, ugeblade og tidsskrifter,
3)
formidling af
forsikringsaftaler og
4)
tegning af
abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport, hos en
virksomhed, med hvilken en eller flere kommuner har indgået aftale om
udførelse
af rednings- og slukningsarbejde ved ildebrand.
§ 7.
Et
løfte afgivet af forbrugeren ved en erhvervsdrivendes henvendelse i strid med
§ 6 er ikke bindende.
§ 8.
Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden
dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan
forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en erhvervsdrivende en
tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan
forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor."
Jeg ved ikke om det er lovligt, men det var ikke noget som jeg ville syntes var ok hvis de ringet mig op for at sælge noget mere eller fortælle om nye tilbud, på mig virker det for Uprof.
Nu skriver du jo ikke hvad produktet er - så det er nærmest umuligt at give et meningsfyldt svar.
Loven siger:
"Forbud mod uanmodet henvendelse m.v.
§ 6. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for telefoniske henvendelser om
1) bestilling af bøger,
2) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,
3) formidling af forsikringsaftaler og
4) tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport, hos en virksomhed, med hvilken en eller flere kommuner har indgået aftale om udførelse af rednings- og slukningsarbejde ved ildebrand.
§ 7. Et løfte afgivet af forbrugeren ved en erhvervsdrivendes henvendelse i strid med § 6 er ikke bindende.
§ 8. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en erhvervsdrivende en tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor."
Henrik
Hej Henrik
Tak for dit svar.
Det var bevidst at jeg ikke nævnte produktet. Jeg ønsker ikke at "hænge min kunde" ud. Indtil videre undersøger jeg bare lovligheden af fremgangsmåden. Men produktet er ikke ét af de produkter (bøger, forsikring, autohjælp) som det er tilladt at sælge.
Spørgsmålet går mere på om det at have foretaget et køb (lad os sige af en flot kuglepen) på nettet - betyder at man har givet "tilladelse" til at blive kontaktet igen.
Udfører en erhvervsdrivende en
tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan
forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor."
Jamen så arkiverer jeg bare licensregningen lodret herefter :-)
Hvis du har lovet din kunde at undersøge lovligheden af den planlagte aktivitet burde du så ikke tage kontakt til en advokat med dette spørgsmål fremfor at lade det afgøre på et forum som Amino? Hvis jeg var din kunde, ville det ihvertfald ikke være tilfredsstillende.
Hvis du har lovet din kunde at undersøge lovligheden af den planlagte aktivitet burde du så ikke tage kontakt til en advokat med dette spørgsmål fremfor at lade det afgøre på et forum som Amino? Hvis jeg var din kunde, ville det ihvertfald ikke være tilfredsstillende.
Med venlig hilsen
Kim
Hold da helt kæft hvor er du fin på den - kan kunden ikke være ligeglad ?
Det er da kunden der risikerer at bryde dørsalgsloven, hvis Peter på baggrund af de svar der kommer herinde rådgiver kunden forkert, så det kan kunden da ikke være ligeglad med.