Jeg har fået mulighden for at at arbejde tæt sammen med et udenlandsk bureau, hvis jeg siger ja vil jeg skulle "udsendes" til USA i et lille års tid, der vil dog nok være enkelte besøg i DK undervejs.
Er der skattemæssigt nogen forskel på om jeg for løn af det danske firma eller det Amerikanske bureau, det er et ligeligt samarbejde så for virksomhederne betyder det ikke rigtig noget, men jeg ved ikke om jeg bliver beskattet ens?
Og sådan noget med at skat måske ikke opdager jeg for løn i USA og.lign er ikke relevant, det skal foregå efter bogen.
Der vil ikke være nogen skattemæssig forskel idet du i begge situationer kan få lempelse i DK med den virkning at du reelt set ikke betaler dansk skat af den udenlandske indkomst.
Er du sikker på det, jeg har tidligere arbejdet i udlandet, det var godt nok seks måneder, men der var helt normal beskatning. Så vidt jeg husker noget med at jeg ejede min lejlighed (som godt nok var fremlejet) men derfor havde jeg tilhørsforhold til DK.
Det er ikke for at gå i skattely, men betyder jo unægtelligt lidt hvis det er amerikansk skat (hvor loftet er 33%) frem for den danske topskat.
Ja. Er du som fuldt skattepligtig væk i mere end 6 måneder og opholder du dig under 42 dage i DK i en vilkårlig 6 måneder periode er du berettiget til denne form for lempelse.
Da jeg flyttede til Thailand var reglen, hvis man ikke fik en aftale med SKAT, at man ikke måtte have en bolig i Danmark, og hvis man havde, så skulle den være lejet ud i mindst 2 eller 3 år (husker ikke præcist).
Jeg prøvede derfor at fremleje min lejlighed, men boligselskabets max for længde var mindre end SKATs min. for længde af sådanne en fremleje, så jeg måtte sige min lejlighed op.
Det du omtaler der er hvad der gælder hvis ens danske skattepligt skal ophøre. Det er ikke aktuelt her hvor der er tale om midlertidig udstationering.
Du skulle iøvrigt aldrig have opsagt den lejlighed. Skat siger traditionelt 3 år, men jeg har haft adskillige lignende sager hvor Skat har anerkendt at man ligesom ikke kan stille større krav til lejeperiodens længde end tilladt i henhold til lejelovgivningen. Herudover vil man ofte i den situation få anden bolig til rådighed i tilflytningslandet hvorved man vil kunne påberåbe sig overenskomstens regler om dobbeltdomicilering. Kan det nye land betragtes som nyt hjemland kan Danmark kun gøre sin beskatningsret gældende som var du kun begrænset skattepligtig til DK.
Robert: Han skal kun ud et år og bosætter sig derved ikke varigt i udlandet. Det betyder blot at hans danske skattepligt består og at han fortsat kan blive ved med at være socialsikret i Danmark. Når man som fuldt skattepligtig arbejder i udlandet og opholder sig der i mere end 6 måneder som anført ovenfor kan man få lempelse forholdsmæssigt som beskrevet ovenfor
Jo, men hvad nu, hvis han "ikke har besluttet", at han kun vil ud et år?
Det er vel ikke ulovligt, at sige, at man tager ud på en kontrakt på et år, men ikke ved, om man vender hjem igen, forlænger kontrakten eller finder et nyt arbejde?
Omvendt har du en pointe i, at han beholder sig sygesikringsbevis etc, hvis han vælger den korrekte model, som du nævner.