Hvis du er køber af AdWords "trafik" som et bureau skaffer dig, hvorfor hopper du med på et tilbud om at betale bureauet pr. besøg du får ind på din hjemmeside? Jeg har undret mig over det i flere år og jeg kan stadig ikke forstå hvad det er, der sker, så nu er på tide at få fundet ud af det. Sagen er, at man ikke skal køre AdWords i ret lang tid før man finder ud af 2 ting: 1. Der er forskel i prisen på forskellige søgeord - MEGET stor forskel - som op til 100 gange. 2. Der er også forskel på, hvor sansynligt det er, at et søgeord konverterer til en kunde - MEGET stor forskel - som op til 100 gange. Alligevel bliver AdWords-klikkene solgt som slik i en slikbutik i form at et bestemt antal besøg til en given fast pris. Hvis vi skulle overføre det jeg skriver her til den virkelige verden ville det svare til, at du først tager på Q8 tanken og fylder een af deres almindelige poser op med 30 stykker blandet slik og betaler 1.000 for den. Derefter tager du lige en pose med til guldsmeden og fylder den op med 30 stykker blandet af ædelstene, guldringe og ure og betaler 1.000 kr for den. Mit spørgsmål er så: Hvilken pose vil du have? Hvilken pose tror du, at du får? Hvis jeg som bureat får valget og ved, at jeg kan købe 30 stykker "trafik" til 30 øre stykket og kan sælge den samme "trafik" (I hate that word - det er levende mennesker vi taler om) til 5 kr. stykket, ville det så ikke kræve en MEGET høj moral og selvdisiplin at droppe guldet og i stedet sende slikket videre til dig. For du har jo fået den specificerede vare under alle omstændigheder. Specifikationen er jo forsimplet til "30 stykker" - ikke "30 stykker slik" eller "30 stykker ædelstene". Bare 30 stykker. Jeg ved ikke hvordan andre kan undgå at skele til, hvad de selv tjener når de "blander bolcheposen" for hvad er det der styrer, hvor mange diamanter (søgeord der giver kunder) og hvor mange bolcher, der skal i posen? Hvordan kan du som køber af disse ydelser være sikker på om der overhovedet er andet end bolcher i posen? "Her - værsko - her er en pose blandede søgeord, jeg håber du kan bruge dem" I min verden er dette den voldsomste skævvridning af udbud og efterspørgsel jeg nogen sinde har oplevet i mit liv når vi taler om lovlige ydelser. For een ting er sikkert: Køberen får ikke en pose med guld og ædelstene ved at betale 1.000 kr for en papirspose med udefineret indhold. Når jeg som sælger leverer varer over disken har jeg det, man kalder "Professionelt ansvar". Når jeg nu ved at tingene er som beskrevet, kan jeg IKKE tillade mig at undlade at informere mine klienter om hvordan tingene hænger sammen - for kunderne kommer til bureauerne FORDI de ikke ved nok om, hvordan det hele hænger sammen. Nu er min mening ude i det offentlige rum - noget jeg har det rigtigt godt med - i stedet for at det skal komme ud "mellem sidebenene" en gang imellem i andre tråde. Jeg håber, at jeg med dette indkæg kan klæde købere af AdWords på til at stille krav til deres bureau, SPECIELT med henblik på ikke at købe sig til værdiløse søgeord, der ikke genererer kunder inde på hjemmesiden. For dem er der masser af - og de koster intet. Venlig hilsen, Christian |
Hej Christian
Skide godt indlæg og hvor har jeg haft disse diskussioner med kunder mange gange. Jeg ved ikke om det er fordi kunderne ved en fast klikpris, har et fundament de kan stå fast på. De ved hvad de skal betale, slut prut finale. Jeg ved ikke om det giver dem en bestemt tryghed eller noget helt tredje.
Desværre fokusere mange kunder alt for meget på omkostningerne, istedet for at kigge på hvad de kan få ud af det. Men det lader da også til, at når man snakker med kunderne og forklarer dem hvordan tingene hænger sammen - forstår de fleste det dog heldigvis.
Jeg husker også Thorborg har snakket om det på et tidspunkt, hvor folk kun tænkte på prisen på en søgemaskine - og egentlig ikke tænkte på den værdi de kunne få ud af, at have denne søgemaskine installeret. Om kunderne er utrolig omkostninger fikseret ved jeg ikke, men det noget dette indlæg måske kan rive lidt op i.