Rent teoretisk kan man så få en kassekredit på 125000 og så lave et aps eller skal der stå 125000 på kontoen, eller stilles noget sikkerhed for at få lavet et aps. Men det jeg spørger om kan man nøjes med en kassekredit på 125.000 for at få lov til at lave et aps
Peter,
Jeg er et par gange stødt ind i den løsning, hvor Banken har stillet en kassekredit til rådighed - overført penge til advokat som har stiftet selskabet og returneret "resten" til selskabets konto (kassekredit). Resultat i ApS med 0 kr. i kassen men en trækningsret/kassekredit på 125.000 DKK...
Ovenstående løsning har Danske Bank flere gange forslået anvendt.
Du laver en aftale med Banken om at åbne en konto med en overtræksret på eksempelvis 130.000 mod personlig sikkerhed. Du går til din advokat og beder ham stifte et ApS. Fra din nye firmakonto overfører du anpartskapitalen til advokatens konto. Han bevidner nu at pengene er tilstede over E&S og returnerer beløbet til din konto.
Resultat: Du har stiftet et Aps med 0 kr. på kontoen - men en overtræksret på 125.000 kr. (Som man dog hæfter for personligt).
Jeg har mange siddet og tegnet og filosoferet over dette. Jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Men undrer mig bare over at jeg har set løsningen praktiseret flere gange og endda som forslag fra en bank.
Jeg kan kun gætte på at filosofien har været at selskabet via egen drift har fået opbygget lovpligtig kapital inden første regnskab skal indsendes...
Det næste er at systemet ikke er skruet sammen til at fange den slags selskabsstiftelser. Kapitalen har jo været tilstede på advokatens konto (overtræk af kassekredit)