Vi er i dag 2 ejere af et I/S, vi har solgt det som svare til 25%-30% af virksomheden.. I dette tilfælde vil der indetræde 2 nye ejere og derfor kan virksomhedensformen ikke længere være et I/S. Tankerne går på at starte et ApS, men trækker vi aktiverne ud af vores I/S og får dem vurderet til 125.000, kan et ApS stiftes, men er det så korrekt at vi vil blive beskattet af de 125.000 personligt?
Kan man lave en løsning med at få vurderet aktiverne i I/S'et til 125.000, bruger dem til at stifte et ApS, hvor der indtræder 2 andre ejere? For derefter at lave I/S'et om til et Holding selvskab for de 2 oprindelige ejere, er dette en mulighed?
Hvis der er andre der har ideer er i velkommen til at byde ind, samt komme med fordele og ulemper for at lave et I/S stå som Holding, lave I/S oprette et ApS hvor der indtræder 2 personer ekstra osv..
I dette tilfælde vil der indetræde 2 nye ejere og derfor kan virksomhedensformen ikke længere være et I/S.
Der er absolut intet til hindrer for at I fortsætter med at være et I/S uanset hvor mange medejere der er af jeres virksomhed.
OnMarketing:
Kan man lave en løsning med at få vurderet aktiverne i I/S'et til 125.000, bruger dem til at stifte et ApS, hvor der indtræder 2 andre ejere? For derefter at lave I/S'et om til et Holding selvskab for de 2 oprindelige ejere, er dette en mulighed?
Hvis du vil den løsning skal du først skyde aktiverne ind i aps som skal fungerer som holding og så fra det nye ApS skyde aktiverne ned i et nyt Aps som skal fungere som så bliver driftselskabet, hvor jeres nye medejere kan købe sig ind.
I dette tilfælde vil der indetræde 2 nye ejere og derfor kan virksomhedensformen ikke længere være et I/S.
Der er absolut intet til hindrer for at I fortsætter med at være et I/S uanset hvor mange medejere der er af jeres virksomhed.
Det der selvfølgelig er vores hovedpine er jo at det er personlighæftelse, hvis vi skulle være uheldige at det hele går ned.. Med tanke på at de køber 25%, kan man så i interessantskabskontrakten føje noget omkring hæftelse eller andet?
Henrik Krogh:
Hvis du vil den løsning skal du først skyde aktiverne ind i aps som skal fungerer som holding og så fra det nye ApS skyde aktiverne ned i et nyt Aps som skal fungere som så bliver driftselskabet, hvor jeres nye medejere kan købe sig ind.
Forstår jeg det forkert, så ret mig gerne, men kan I/S få aktiver vurderet til 125.00 (Halvt kontant og havlt aktiver), så opretter I/S et ApS kaldet, Holding ApS.. Holding ApS tager så de samme aktiver og kontanter og stifter så Drift ApS? - hvor vi så til sidst lukker og slukker for I/S?
Forstår jeg det forkert, så ret mig gerne, men kan I/S få aktiver vurderet til 125.00 (Halvt kontant og havlt aktiver), så opretter I/S et ApS kaldet, Holding ApS.. Holding ApS tager så de samme aktiver og kontanter og stifter så Drift ApS? - hvor vi så til sidst lukker og slukker for I/S?
Det har du forstået rigtigt. Afhængig af hvornår I skal have partnerne med i firmaet kan en skattefri virksomhedsomdannelse af ApS være en mulighed. Så lukker i/S'et og I har jeres nye ApS (Holding ApS). I skyder så de samme aktiver ned i Drift ApS.
Med hensyn til den personlige hæftelse så er det fornuftigt at elimenere den, hvis I har mulighed for dette.
Hvis I/S skubber aktiver ned af i systemet til at oprette Holding ApS, og vi senere lukker I/S, vil vi så blive beskattet af det som er ført ned i Holding?
Den skattefri virksomhedsomdannelse vil jo være mest optimal, men det er vel kun muligt fra Januar til Juni? Venter vi til efter års skiftet skal vi så også kun finde 80.000 pr. ApS så vidt jeg er orienteret? :)