Jeg skal have lavet en webs shop og jeg er meget i tvivl om jeg skal få lavet en CMS løsning eller få en til at programmere den fra starten. Jeg tænker her kun udelukkende pga af søgemaskinerne. Det er vigtigt at jeg kommer i top 3 på søgemaskiner. Kan de finde skidtet når det er CMS? og er det svært at få topplaceringer med CMS i forhold til en html programmering fra bunden. Jeg ville selvfølgelig helst vælge CMS da det er den letteste og billigste løsning. Jeg kender en meget dygtig pragrammør af hjemmesider som udelukkende laver det hele i HTML og som har stor succes med søgeoptimering, han mener at CMS er noget møg i forhold til søgemaskinerne og at det kun tjener udbyderne og ikke kunderne! Hvad skal jeg vælge? |
CMS kontra HTML
For det første er HTML et sprog, hvorimod CMS er et system. CMS står for content mangement system, hvilket vil sige det er et system hvor kunden selv kan vedligeholde siden, dette kommer jo netop til gavn for dig, hvis du f.eks. vil ændre nogle tekst mm. HTML betyder Hypertext Markup Language, hvilket firkantet set er det brugerne ser når de surfer rundt på nettet. En shopløsning, som jeg kan forstå du gerne vil have, vil være stort set umulig at lave i ren html, da f.eks. indkøbskurv og andre ting kræver noget dynamisk bag. Og lige til den sidste ting, om det er et CMS, en Webshop om den er skrevet i ASP, PHP eller noget helt tredje har ikke ret meget at sige overfor søgemaskineoptimeringen. Fordi det søgemaskinerne læser er netop kun den html der bliver genereret. Der hvor det kan være en ulempe er hvis man vælger et lejet cms, og derved ikke har adgang til kildekoden, eller anvender et cms der ikke er optimeret til søgemaskineoptimering. Men i bund og grund kan du få en god placering med hvilket som helst system. Håber det hjalp dig lidt med at få sat tingene på plads. |
Lidt forenklet kan man sige, at det data serveren smider ud til brugerens browser altid er HTML, uanset om du bruger CMS, en shopløsning, eller noget der er programmeret fra bunden. Hvis du vil have programmeret en løsning fra bunden, skal du enten have en god bekendt som er dygtig, og som vil hjælpe dig til en god pris, ellers bliver det hurtigt meget dyrt! Jeg tror ikke at du kommer langt med 25K selvom det er en god bekendt, og det bliver en meget simpel shop. Det kræver meget arbejde at bygge en shopløsning op fra bunden, også selvom den bliver meget mere enkel end de standardløsninger de forskellige udbydere tilbyder. Jeg ville helt klart fortrække at købe en standardshop, betale lidt for at få den tilpasset, og så bruge resten af pengene på markedsføring af shoppen. Dit krav til en top 3 placering i søgemaskinerne kræver sandsynligvis at du enten bruger rigtig meget krudt på søgemaskineoptimering (tid, penge, etc.), eller at du har et nicheprodukt hvor der ikke er mange andre resultater på de søgeord man typisk vil vælge for at finde shops som din. Prøv at søge på "babytøj" - det vil sikkert kræve meget arbejde at nå en top 3 placering ![]() mvh Carsten |
Hej Misel En af de ting man skal være opmærksom på med dynamisk genererede sider som oftest benyttes af CMS systemer er hvis URL''erne til siderne bliver noget a''la: Dette er ikke så god SEO mæssigt. De fleste CMS''er har derfor såkaldte friendly-urls som fx. www.mysite.com/produkter/biler.asp Endelig, hvis man mener at det er bedre siderne ender med .html istedet for .asp er dette også muligt med et CMS Fx. er følgende side på mit site dynamisk genereret: og url''en vil stadig virke hvis du indsætter dit navn i den som herunder. Det må altså være en dynamisk side. En søgemaskine har ingen jordisk chance for at se at ovenstående ikke er en helt almindelig gammeldags html side, så din vens argumenter holder ikke helt. /Jesper |
Med lidt tæt samarbejde med shop-leverandøren kan du få en shop til at være søgemaskinevenlig. Det er bare et spørgsmål om hvordan tingene skal gøres og hvor samarbejdsvillig leverandøren er. Jeg vil sige, at hvis din første prioritet er søgemaskinerne skal du finde et bureau der kan foretage den slags online reklame, og samtidig arbejde med forskellige shopløsninger. Sådan et reklamebureau må man da kunne finde herinde ![]() Men jeg kan ligeså godt sige med det samme: hvis du finder nogle der kan garantere en top 3 placering, så er du gået gal i byen!! Det er der simpelthen ikke nogen der kan love. Men vær sikker på, at bureauet ligger hjerteblod i opgaven, så de arbejder henimod målet :) Men tag da og udnyt én af de mange allerede eksisterende shopper i stedet for at få et programmeret fra bunden... Som om opgaven i forvejen ikke kunne blive dyr ![]() Men kontakt os da endelig på info@refocus.dk og så kan vi tale om mulighederne :) |
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
|
Hej, Generelt, så er det altid en god ide at vælge standardsystemer - dvs. en CMS-løsning. Det kan godt være de ikke er 100% som du ønsker - men, til gengæld får du en masse ekstra features med. Og, du er ikke afhængig af en bestemt programmør eller system. Derudover er standardløsninger stort set altid billigere på lang sigt. Udfordringen er så at vælge det CMS/webshop der passer til dine behov. Mvh Jakob |
Hej Marcel, jeg har bare lige en lille ting: Du skriver "Opgaver hos ReFocus giver mellem 20-40% rabbat afhængig af opgaven" - er det ikke lidt det samme, som hvis en restaurant skrev "Hos os kan du spise dig mæt med 20-40% rabat alt efter hvad du bestiller"? ![]() |
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
![]() |
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
Jeg synes faktisk at det giver mening at der er differentierede rabatter. Nogle opgavetyper er der større dækningsbidrag på end andre, og det er derfor nemmere at give en god rabat på disse. Desuden lægger en variabel rabat også op til at der kan forhandles om prisen ![]() mvh Carsten |