Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Demib i Fjerneren?

Side 4 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Boysen:

@ Mikkel, Thomas

Det kunne være vildt fedt at hører hvad i har gjort for at komme der til hvor i er nu, rent PR mæssigt. Jeg har en ide om at I bliver kontaktet af medieerne, men der er jo langt vej for os andre endnu, så hvis i har et par fif, del endeligt :=)

Der er to meget vigtige faktorer til at starte med: Man skal være let at få fat i, tage telefonen - eller ringe tilbage MED DET SAMME, når de ringer. Ofte arbejder de under stærkt tidspres. Og så skal man være klar til at slå til/møde op nu og her - nårsomhelst og hvorsomhelst.

I det konkrete tilfælde ringede TV2 kl. ca. halv 3 om fredag eftermiddag og lagde en besked. Jeg ringede tilbage indenfor 5 minutter. (og det er vigtigt! For man kan være næsten sikker på, at de i sådanne tilfælde - hvor de har lidt tidspres på, ringe til mere end en person. Den de først får en bekræftelse fra, får "jobbet"). Efter en kort snak spurgte de om jeg kunne komme ind i studiet med det samme. Det var så ca. 1 time før jeg skulle til at købe ind og lave mad til familien og min far der kom på besøg. Men naturligvis sagde jeg bare ja, hoppede ud i bilen og kørte de 70 km derind - lavede de 10 minutters arbejde, og kørte hjem igen. Hjemme igen 3 timer senere til den mad, som konen så måtte kaste sig over at lave. Tak kone! :)

Men inden man kommer så langt - at de store TV-stationer og aviser ringer - hvilket de for mit vedkommende vel gør en gang om ugen eller noget i den retning, så skal de naturligvis have en grund til at ringe. Og det er der mange grunde til at de gør - herunder bl.a.:

1. De ringer til dem de kender, har set før, eller har brugt. Dels er det lettere - de kender nummeret, og dels er de sikre på hvad de får. Og da de ikke har tid til at få den forkerte mand på (f.eks. en der lyder som hakker og stammer i det, når man stiller et kamera op foran ham) ringer de helst til nogle de ved der dur. De har brug for nogle, der kan komme med nogle korte og præcise sætninger, de kan klippe ud i deres 3-5 sekunders bidder. Og de er helt vilde med folk der "taler i overskrifter". Det er noget de kan bruge. Det gør deres arbejde lettere.

2. De vil generelt set gerne have eksperter - og dem som er "eksperter" er dem som andre siger er det. Så der er en meget kraftig selvforstærkende effekt på det her. Jo mere du bliver anerkendt som ekspert - jo mere bliver du det, og jo mere bliver du brugt, som så igen gør din ekspert-status stærkere. Det gælder så om, for dig, at holde en tilstrækkelig fokus. Din ekspertstatus holder ikke vand, hvis du spreder dig for meget. I hvert fald bliver du for let at slippe udenom. Jeg har sagt nej til enkelte ting, som jeg synes lå for langt fra mine ekspertiser og den ekspertstatus jeg gerne vil have - men jeg har dog i stigende grad, i de senere år, accepteret at gå fra den snævre ekspertstatus "søgemaskineekspert" til den lidt bredere ekspertstatus som TV ofte bruger om mig nu: "IT-ekspert".

3. For at få de første opkald skal man på en eller anden måde have "gjort sig fortjent" til det. Det kan være man har skrevet PHD om emnet. Det kan være mand har været taler på nogle store konferencer eller skrevet en omtalt bog - og fået anerkendelsen den vej. Det kan også være man har markeret sig kraftigt som blogger, med opsigtsvækkende happenings, eller andet opmærksomhedsskabende nytækning. Kort sagt skal der noget ekstraordinært til. Det er kanterne - yderkanterne, og de skarpe meninger de vil have. Ikke "the middle of the road".

4. Man skal ikke være for nærtagende. Mange gange bruger jeg tid på journalister, hjælper dem med baggrundsviden til en af deres historier, giver dem facts, undersøger ting for dem, giver dem referencer osv. uden at jeg bliver nævnt i det færdige indslag eller artikkel med et ord. Men til gengæld har jeg så bygget en god relation op, og de har oplevet mig som en god hjælp i deres arbejde. Og derfor ringer de så igen en anden gang, hvor jeg så måske får lidt mere credits. Man skal altså ikke regne med, at få omtale hver gang man bruger tid på en journalist. Det skal man ikke blive irreteret over - det er bare en del af gamet :)

Jeg kunne sikkert skrive 40 punkter mere - men det var da i hvert fald lidt af de tanker der ligger bag mine aktiviteter på det område ...

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Tusind tak for et brugbart indlæg, virkelig noget jeg kan bruge!

Side 4 ud af 4 (32 indlæg)