Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg få dagpenge når jeg har et CVR nr.?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Efter at være blevet opsagt på mit arbejde er jeg i fuld gang med at starte egen lille grafisk virksomhed og der er nu ca. en uge til jeg stopper på mit arbejde. Jeg har længe gået med planerne og forberedt mig til at starte som selvstændig når jeg stopper, men tiden har været lidt knap og jeg tror ikke at jeg kan blive helt 100% klar. Jeg har ansøgt om CVR nr. og skulle gerne modtage det om en uges tid.

Mit spørgsmål er nu, om jeg kan melde mig ledig og få dagpenge, mens jeg gør jeg mig helt klar til at blive selvstændig, selvom jeg har fået CVR nr.? Hvordan er reglerne?

Med venlig hilsen
Sonne

Design, layout & personlighed - www.sonnegrafisk.dk

Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo det kan du godt, men snak med din a-kasse så du får den rigtige vejledning, for den situation som du er havnet i.

Hovedregel er dog, du skal kunne udfører din Bi-beskæftigelse efter kl. 16 og før kl. 8.

Få det afklaret med din a-kasse, da der er nogle andre bilag du sideløbende skal udfylde.

Mvh
Juul

Fra Helsingør
Tilmeldt 19. Sep 08
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Johansen:

Hej Sonne

Hvis du skal have dagpenge må du ikke være momsregistreret.

 

Det er ikke korrekt.

Man ser i første omgang på det antal timer du arbejder i din virksomhed. Kender ikke max antal timer, men hvis du kan "nøjes" med f.eks. 10 timer om ugen er du stadig kun bibeskæftiget og kan så få dagpenge i resten af tiden op til de 37.

I længden er det en totalt uholdbar løsning, da dagpenge ikke giver ret meget. Samtidig binder du en masse energi op på at være aktivt arbejdssøgende i perioden-  energi og tid, der er bedre brugt på at finde opgaver til din virksomhed.

Så hvis du på nogen måde kan skrabe et deltidsarbejde eller finde opgaver, der kan holde den gående på et minimum i starten er det klart at foretrække.

 

Kh.
Sophie

MAGMENTOR.COM - Udgiv dit Online Magasin på AppStore

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

 Du må godt være momsregistreret og få dagpenge.

Dog skal arbejde/ledighed modregnes time for time.

Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de hurtige besvarelse! :)

Ja, det er helt klart en uholdbar løsning. Efter at have tænkt mulighederne lidt igennem, så tror jeg måske også at min tid er bedre brugt hvis jeg bare giver den en skalde fra starten og ikke bruge tid og energi på at være aktiv arbejdssøgende som du skriver Sophie. Så må jeg prøve at klare mig så godt jeg kan i starten selvom det er lidt rodet. Men jeg kan forstille mig det er de færreste iværksætter der er helt 100% klar når de starter op :)

Mvh.
Sonne

Design, layout & personlighed - www.sonnegrafisk.dk

Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Sophie Hovdekorp:

Brian Johansen:

Hej Sonne

Hvis du skal have dagpenge må du ikke være momsregistreret.

 

Det er ikke korrekt.

Man ser i første omgang på det antal timer du arbejder i din virksomhed. Kender ikke max antal timer, men hvis du kan "nøjes" med f.eks. 10 timer om ugen er du stadig kun bibeskæftiget og kan så få dagpenge i resten af tiden op til de 37.

I længden er det en totalt uholdbar løsning, da dagpenge ikke giver ret meget. Samtidig binder du en masse energi op på at være aktivt arbejdssøgende i perioden-  energi og tid, der er bedre brugt på at finde opgaver til din virksomhed.

Så hvis du på nogen måde kan skrabe et deltidsarbejde eller finde opgaver, der kan holde den gående på et minimum i starten er det klart at foretrække.

 

Kh.
Sophie

Hej Sophie

For en del år tilbage gik jeg i tre måneder og overvejede hvad jeg skulle lave. Derfor gik jeg til min A-kasse (ASE) for at få dagpenge i den periode. Eftersom jeg havde et selskab (ApS), som var momsregistreret, krævede ASE at jeg skulle afmelde momsen for at blive berettiget til dagpenge.

Det kan dog måske afholde sig anderledes, såfremt det er personlig drevet virksomhed og ikke i selskabsform.

Fra Helsingør
Tilmeldt 19. Sep 08
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian.

Ja det skal nok passe.
Jeg gik i mit svar omkring reglerne ud fra at Sonne blot var personligt registreret med et selskab eftersom han stadig er lønmodtager.

kh.
Sophie

MAGMENTOR.COM - Udgiv dit Online Magasin på AppStore

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu starter manden jo med CVR.nr. mv.

Han må godt være momsregistreret, dog skal timer i virksomheden modregnes time for time i dagpengene.

Om det så et et selskab eller en personlig virksomhed....er underordnet.

Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Nu starter manden jo med CVR.nr. mv.

Han må godt være momsregistreret, dog skal timer i virksomheden modregnes time for time i dagpengene.

Om det så et et selskab eller en personlig virksomhed....er underordnet.

Med hensyn til selskab, så kan det være du skal kontakte ASE. Du ved åbenbart bedre end dem.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)