Hej 'Toga'
Du spørger ind til noget indenfor branchen om hvilket der er meget diskussion.
De konservative drenge holder stadig fast i de gamle traditioner om en pris for pip und pap, og derefter en pris for tryk igen - de udleverer nemlig ikke materialet, men holder på god gammel fotoforretning-vis på filerne/negativerne og sikrer sig dermed alle former for efterbestilling, genoptryk, forstørrelser mv. - og endda med en rigtig god
avance!
Jeg kan kun svare ud fra hvad jeg selv har af procedure, da der er mange forskellige kombinationer, som nævnt ovenfor tager nogle fotografer f.eks. fast 1.295 kr. for et portrætbillede, og med én levering, andre tager 800,00kr./timen og leverer det samme med alle de produktioner der nu engang er kommet ud af det.
Min procedure:
Som udgangspunkt er alle de billeder jeg tager, kundens ejendom i kraft af at de betaler mig kr. 650,00 ex. moms i timen - se min prisside her :
www.baldersoe.com/priser
Dertil skal selvfølgelig siges, at f.eks. modeloptagelser laves 2-300 billeder, 100 af dem er med et forkert udtryk, skæv mund, lukkede øjne mv. - hvilket jeg sorterer fra inden levering til kunden, disse leveres med andre ord ikke selvom jeg leverer "alle billeder" ;-)
Så booker du mig til en fotosession i din
virksomhed, tager vi 400 billeder, kan du sagtens forvente at få 280 stk., og derudover det antal billeder vi på forhånd har aftalt skal være billedbehandlet og klargjort til enten tryk, web etc. - billedbehandlingen tager jeg samme takst som ved fotografering, og nogle optagelser kan der nåes billedbehandling på 6-8 billeder i timen, andre der skal være 110% korrigerede og tilpassede til en lækker eksklusiv annonce, kan tage 2-3 timer pr. billede!
Jeg leverer alt materiale produceret, både de rå data og de efterbehandlede på en cd eller dvd, og derefter er det kundens ejendom hvadenten de vil bruge det til deres
website, til PR, katalog/
brochure mv. - derudover laver jeg tryk på bestilling hvis kunden virkelig ønsker det.
Dermed sagt, "normalen" er meget svingende fra fotograf til fotograf, men som regel bør du få et skriftligt oplæg der udpensler præcist hvad og hvordan du får leveret - det sørger jeg altid for inden en opgave sættes i værk.