Kære Amino'er! Overtræder Sedo.com lovgivningen ved at videresælge .dk domæner eller sætte dem til auktion på deres hjemmeside? Mvh. Nikolaj |
hvorfor skulle de ikke må det ??
der er jo mange der sælger deres domæne
Kære Amino'er! Overtræder Sedo.com lovgivningen ved at videresælge .dk domæner eller sætte dem til auktion på deres hjemmeside? Mvh. Nikolaj |
Automatiser din marketing rapportering med Unvault.io.
Jeg mente bare at man ikke måtte investere i domæner med formålet, videresalg.. |
Det tror jeg ikke der er en lov mod, har selv gjordt det samme :-) Der er også den samme debat om man må opkøbe mobil nr og sælge videre.. |
Hej Nikolaj Så vidt jeg forstår, så formidler Sedo.com blot salget for domænets ejer? Det kan jeg ikke forestille mig skulle være ulovligt. Til gengæld så har du ret i at man ikke må registrere et dk-domæne alene med øje for salg. Det står ganske tydeligt i Domæneloven § 12 stk. 2. Når man sætte et .dk domæne til salg på Sedo. com så vil jeg mene at dette er et tydeligt tegn på at man har registreret domænet med øje for salg. Med en klage til Klagenævnet for Domænenavne kan du derfor muligvis overtage ejerskabet af domænet. Jeg er ikke sikker på præcis hvad der skal til men jeg tror at du skal kunne vise at du har en vids tilknytning til det pågældende domæne og sandsynliggøre at du kommer til at bruge det til noget fornuftigt. Men tag et kig på deres tidligere afgørelser og læs lidt i reglerne, så burde du kunne gennemskue om det er muligt for dig at få domænet. |
Med venlig hilsen
Martin Poulsen, Driversnote
Hej Nikolaj, Sedo er ikke dem som sælger domænet. Deres koncept går ud på, at en domænejer kan sætte sit domæne til salg igennem Sedo, der så forestår selve salgsprocessen. Sælgeren vælger mellem nogle forskellige salgsmetoder, fx minimumspris, auktion osv. Jeg har selv benyttet mig af servicen til at købe et .eu domæne. Da sælgeren accepterede mit bud, blev der overført penge til en "esrow account" hos Sedo og først da salget var gennemført blev pengene overført til sælgeren, som betaler en kommision til Sedo for servicen. Det sikrer med andre ord at alt går rigtigt for sig og samtidig har de været behjælpelige med at få styr på at opdatere ejeroplysningerne hos EURID efterfølgende (det kan være en tung proces). Om sælgeren af domænet har haft videresalg for øje fra starten, er en anden sag. Mvh, DSL |
Jeg tror heller ikke det Sedo gør er ulovligt - uanset om sælgeren af domænet handler i modstrid med Domæneloven. Det er nemlig ikke Sedo der er sælger. |
Okay :-) tak for det, alle sammen! Mvh. Nikolaj |