Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Snigende kunder

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen!

Jeg har efterhånden flere og flere oplevelser med "snigende kunder", forstået på den måde at de starter med en forespørgsel på en simpel opgave - jeg giver pris - og undervejs ændrer opgaven sig til det ukendelige, hvormed min pris bliver sværere og sværere at fastsætte uden at kunden finder den urimelig.

Et par eksempler:

1. En kunde ringer til mig og spørger til et par lyskasser. Jeg giver priser udfra standard sortiment og dagen efter siger kunden at hun vil have den uden alu-profil. Jeg bruger en del tid på at undersøge om det kan købes eller om jeg i så fald skal designe og lave den selv. Jeg bliver åbenbart nødt til at fremstille den selv og laver en testkasse før jeg ringer tilbage til kunden og giver pris og beder hende komme og besigtige kassen til godkendelse.
Prøven koster mig 5-600 i materialer, mest fordi jeg ikke har fokuseret på finish, men på rå funktionalitet.
Kunden kommer og ser kassen. Synes at den er meget flot og jeg giver pris.
Dagen efter kontakter kunden mig igen og spørger om ikke jeg vil sponsorere kasserne. Jeg tænker lidt på hvor meget det vil koste mig og hører om hvorfor det vil være en god forretning for mig. Efter endte overvejelser beslutter jeg mig for at sponsorere 1 af kasserne og hun må betale for den anden.
Pludselig skal hun bruge 3 kasser - og tilbyder at jeg kan sponsorere alle tre og få den ene retur med et billede på. Jeg takker nej og har nu efterhånden brugt meget tid + omkostninger på tilbudsdelen. Så jeg kommer med et sidste sponsorforslag, som hun accepterer.
Jeg påstarter opgaven og undervejs får jeg også at vide at jeg skal lave print til kasserne. Kunden antager at det er med i sponsoraftalen. Hele projektet kører således hele vejen til slutningen, hvorefter kunden sætter kasserne op. Et par dage senere vil kunden gerne have endnu mere lys i kasserne og spørger om jeg kan sætte det i.

2. En kunde spørger mig om jeg kan trykke nogle lækre menukort. Det kan jeg da sagtens og jeg kan endda have dem klar til hans deadline. Efter et par dage ringer han så til mig og siger at jeg godt kan gå igang. Men jeg har jo intet materiale? Nå, jeg skal åbenbart også lave layout til opgaven og giver pris på det - forudsat at kunden selv leverer den færdige tekst. Deadline er nu meget presset.
Kunden leverer så en mail med en usammenhængende og svært forståelig tekst med en masse tabs og mellemrum, som jeg først skal rette til og fjerne. Layoutdelen tager 3-4 gange så lang tid, som jeg havde regnet med, idet der nu pludselig er langt flere sider end først fortalt.
Jeg laver et prøvetryk (4 timer før deadline) og kunden brokker sig over stavefejl. Men jeg har jo fra starten ikke givet tilbud på korrektur. Nu skal der så læses korrektur, og kunden sidder på skuldrene af mig imens.
Jeg laver endnu et prøvetryk - og så skal hele layoutet pludselig ændres radikalt, da kunden lige fik en ide. Samtidig skulle jeg trykke guld på alle siderne - en teknik der tager lidt ekstra tid, især på struktureret karton, og som også er bekostelig.
Deadline: 1 time. 25 menukort - og nu kommer der oven i købet 2 gadeskilteplakater med i hatten - som først lige skal designes. + der skal lige laves 7 1x1meter print opklæbet på plade med ramme.

Jeg ved ikke om i andre kan forstå min problematik. Men for mig er det et stort problem at prissætte den slags opgaver og samtidig holde en deadline, når der konstant kommer ændringer.

Har i andre prøvet dette? Hvad gør i i sådanne situationer?

Vh
Peter

PS: Håber ikke at nogle af ovenstående kunder læser med på forummet :-( I så fald - det er ikke jer, jeg er utilfreds med, men mere et udtryk for min egen afmagt.

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:41
Svaret er lige så irriterende som simpelt.

Lav et konkret tilbud. Når opgaven vokser, fortæller du, at det ikke er med i tilbuddet, men at du gerne giver tilbud på den ny opgave også. Hvis du ikke kan nå det til kundens deadline, så fortæller du det - eller også hyrer du en freelancer, hvilket koster kunden ekstra.

- og jo, jeg har prøvet det

- og nej, selvfølgelig er det i den virkelige verden ikke helt så simpelt.

mvh Hans

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:52
Hans-> Tak for dit svar, som jeg naturligvis også har tænkt selv. Måske kan jeg illustrere det lidt bedre med følgende:

Hvis jeg giver tilbud på en opgave til kr. 1500,- og kunden lige spørger om han ikke lige kan få flyttet et punktum, så siger jeg naturligvis "ja" uden at tage mere for det. Men efterhånden kommer der et punktum mere og så lidt mere. Det, som er svært at pludselig at sige: "Ved du nu hvad? Nu er vi langt fra den oprindelige opgave, så der kommer lige kr. 1500,- mere oven i."

Kunden vil så tro at det er det sidste punktum, der koster yderligere kr. 1500,- for jeg har jo rettet de andre gratis.

Forstår du?

Vh
Peter

Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 22:54

Hej Peter,

Puh hvor kender jeg godt din problemstilling.
Når jeg laver hjemmesider, laver jeg altid et skriftligt tilbud hvori der er udspecificeret hvad prisen dækker. Vil kunden herefter have lavet mere eller have ændret noget helt, må de betale en fast timepris.

Før i tiden gav jeg en pris på en hjemmeside, uden at have udspecificeret hvad den egentlig dækkede. Min egen fejl set i bagklogskabens lys. Har tit siddet og vredet og bandet nogle opgaver langt væk, fordi kunden liiige skulle have ændret nogle småting, som så nemt ud på papir, men tog mig mange timer. Herefter vil kunden selvfølgelig have noget helt andet, og man er nu ved at grave sig selv ned. ;-)

Så sørg for at lave en udspecificeret kontrakt i begge underskriver.
Skal der laves ekstra, må kunden op med pengepungen igen. :-)

Tilmeldt 27. Mar 05
Skrevet kl. 22:56
Kunden vil så tro at det er det sidste punktum, der koster yderligere kr. 1500,- for jeg har jo rettet de andre gratis.

Ja det er en hårdfin ballance. Som udkgangspunkt retter jeg da et par småting gratis, men skal der skiftes billeder ud og sættes noget nyt tekst op, tager jeg en timepris.
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:58
Poul-> I lyset af min egen seneste kommentar til denne tråd (som du nok ikke har nået at læse før din kommentar): Hvis du har lavet en kontrakt med en kunde til fast pris for en specifik hjemmesideopgave - ville du så tage ekstra, hvis kunden ville have ændret fonten fra eks. Arial til TimesNewRoman - og du kunne gøre det på 30 sekunder ved at ændre det i CSS?

Jeg kender virksomheder, der tager pris pr. påbegyndt time - og gør det for hver gang kunden henvender sig - selv om det er samme opgave. Det stiller krav til at kunden smider alle sine småændringer på samme tid for ikke at få 10 påbegyndte timer, der reelt set kun er 1-2 timer værd.

Men jeg ville nok komme til at miste kunder på den foranledning. Der er trods alt en overvægt af kunder, der kan finde ud af at specificere opgaven fra starten af. Men de andre kunder tager uforholdsmæssigt meget tid.

Vh
Peter

EDIT: Og jeg havde åbenlyst så heller ikke læst din seneste kommentar før jeg smed denne :-P

Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 23:01
Hej Peter

Der er flere indgangsvinkler til situationen. Hvilken du skal bruge i en konkret situation er naturligvis et vurderingsspørgsmål.

Først og fremmest lever mange af os under det faktum, at når en kunde bestiller en tjenesteydelse, så forventer de, at tilpasninger i forhold til deres behov er en inkluderet del. De færreste handler produkter og tænker det samme, men af en eller anden grund er det anderledes med tjenesteydelser.

Du kan gøre, som Hans nævner, men det er sjældent en god løsning. Det afhænger i hvert fald af, om du har tilbagevendende kunder, og hvordan du vil have dit serviceniveau til at fremtræde (ikke at jeg personligt synes, det er en service, man kan forlange, men faktum er, at folk let anser det for dårlig service, selvom det grundlæggende er urimelige krav).

Du kan også vurdere, om kunden i fremtiden vil give et bedre afkast. Det gør jeg ofte selv. Når jeg får partnere til salg af mine løsninger, så yder jeg en ekstraordinær service i starten, selvom det koster mig en del. Jeg gør det ganske simpelt ud fra den filosofi, at det indtjener sig selv i længden, og det gør det også i min branche.

Endelig kan du vælge at prisfastsætte med din risici i mente. Tilbageholdende kunder vil så betale for meget i forhold til dine normale priser, men hvor du i andre tilfælde har kalkuleret med de tilpasninger, som folk synes skal være gratis (for dem).

Du kan ikke vælge en løsning, der dur hver gang. Det vil være et skøn hver eneste gang, og der er fordele og ulemper uanset, hvad du gør. Når det er sagt, så forstår jeg ikke, at man som kunde kan finde på at forvente og forlange så meget, som dine kunder fra eksemplerne gør. For din skyld håber jeg, at de kun er et lille udsnit af alle dine kunder.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 23:03
Jeg har vist lavet samme nummer som Paul, og har også lært lektien og laver nu præcise tilbud på næsten alt.

Det seneste større tilbud jeg sendte ud var på godt 5 sider og var blevet lavet efter et indledende møde med kunden, og efter de har modtaget tilbudet og haft det i 14 dage holder vi nu endnu et møde sidst på ugen omkring detaljerne.

Så må jeg jo se hvad de har af eventuelle rettelser, og hvordan det kan påvirke prisen, hvis det bliver en større/mindre opgave - Det skal jo gå begge veje.

Når vi så er blevet enige skrives der en kontrakt udfra tilbudet, hvor alt skrives i, incl småtingene så der ikke er tvivl om hvad der skal laves og til hvilken pris.

En anden god ting er altid at sætte en udløbsdato på ens tilbud så man ikke er bundet af dem alt for længe. Jeg bruger normalt 14 dage eller 1 måned.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 27. Mar 05
Skrevet kl. 23:08
Poul-> I lyset af min egen seneste kommentar til denne tråd (som du nok ikke har nået at læse før din kommentar): Hvis du har lavet en kontrakt med en kunde til fast pris for en specifik hjemmesideopgave - ville du så tage ekstra, hvis kunden ville have ændret fonten fra eks. Arial til TimesNewRoman - og du kunne gøre det på 30 sekunder ved at ændre det i CSS?

Hvis jeg kunne gøre det på 30 sekunder i stylesheetet, ville jeg ikke tage ekstra for det. Er det en mere avanceret side med flere font-indstillinger og skulle jeg bruge 30min, ville jeg muligvis fakturere kunden. It all depents som Troels er inde på. Det bliver et skøn fra gang til gang.
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:15
Poul-> Det jeg mener er - hvor sætter du grænsen? Hvor mange gange skal der til, hvor kunden liiige skal have fikset en 30-sekunders opgave, før du slår bremsen i? Og hvad gør du så, når du så skal prissætte den næste 30-sekunders opgave? Tager penge for alle de andre også?

Jeg tænker: Du har solgt noget for et beløb, lad os sige kr. 5000,00. Kunden ringer og beder om en småændring og du siger OK, fordi det ikke kan lade sig gøre at fakturere 30 sekunder. Men kunden gør altså dette mange gange. På et tidspunkt (måske når du har brugt 1 time mere på projektet?) siger du vel fra. Men kunden skal altså liiige have lavet en 30-sekunders opgave mere. Hvad tager du for denne sidste opgave?

Forstår du?

Vh
Peter

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)