Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Håndtering af listninger fordelt på flere sider...

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra 8670 Låsby
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvordan håndtere man bedst produkt listninger som er fordelt over flere sider, når man både vil tage hensyn til brugerne og søgemaskinerne? Som eksempel en produkt liste af mobiltelefoner, med 25 vist på hver side, fordelt over 3 sider. En typsik url til side 2 kunne være: ..../mobiltelefoner?side=2

Problemet er, når antallet af produkter ændrer sig. F.eks. hvis der på et senere tidspunkt kun er produkter til 2 sider, hvad skal ?side=3 så redirecte til? (eller hvis der kommer et link ind med ?side=10).

Jeg har surfet lidt på større kendte shop løsninger, men ingen af dem syntes at håndtere det særlig godt. Nogle løsninger for eksemplet hvor der kun er 2 sider:

1. ?side=3 laver 301 permanent redirect til side=2. Vil måske være ok for brugeren og søgemaskiner, men hvad så hvis side 3 opstår igen senere? Dvs. reelt er det ikke en permanent redirect, så vil det være et problem i forhold til søgemaskiner når side=3 genopstår og ikke længere er lig side 2?

2. ?side=3 viser indholdet for side 2 men bevarer side=3 i url... = duplicate content?

3. ?side=3 viser blot en tom side. Ikke specielt bruger venligt...

4. Man kunne gemme side=x i session variable og 301 redirecte til side listning uden ?side parameteren. Ulempen er vel at man ikke får indekseret alle produkt links, da google vil "tro" at alle 3 sider er samme side - med varierende indhold - eller hvad?

5. Man kunne helt droppe at dele listningen op op flere sider, med længere loadtid til følge. Er dette den bedste løsning set i forhold til søgemaskiner?

6... andre ideer?

/Henrik

Fra København N
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 639
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Når man taler produktlistings, (som jo vil være dynamiske i den forstand at nogle modeller udgår og nye kommer til) ville jeg ikke spekulere i søgemaskinerne udover at sikre at der ikke kommer duplicate content.

Jeg tvivler på at ret mange af dine besøgende vil komme via søgemaskinerne til de sider, og jeg ville ikke bekymre mig yderligere om det, men i stedet fokusere på at maksimere de enkelte produkter og søge at få dem bedre placeret i serps.

Så optimer med henblik på brugerne ville være mit bud, og så sørge for en velfungerende 404 side der høfligt oplyser om at siden ikke eksisterer.

Jeg vil direkte fraråde 1,2 og 4.
Nr. 5 kunne risikere at blive ret stor, med over de anbefalede max. 100 links pr. side og er derfor heller ikke den optimale løsning.
3'eren kunne være en løsning, men som du kan læse ville jeg vælge nr. 6

Held og lykke med det!

Læs om de 3 rygestop faser på www.endeligikkeryger.dk og lær om hypnose på www.hypnose1.dk

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)