Det med at lave
logoer er også nogen tror man kan få lavet for en tusse eller deromkring - og det kan da sikkert også lade sig gøre. Problemet med at fastsætte en pris for et
logo er, at det ikke er som at købe et kilo havregryn, men at der er indblandet en kunstnerisk/musisk variabel - udover, selvfølgelig, at
logoet helst skal samle trådene fra en gennemtænkt forretningsmodel. Så, når folk beder mig om at lave et logo til dem ender det tit med, at jeg kommer til at fortælle dem om branding og andre "luftige" ting.
Til sammenligning betalte Danske
Bank 32 mil. for det logo de har nu, men det indebar jo også, at de værdier et logo udstråler skal inkoorporeres i virksomhedens forretningsmodel. Så, et logo er meget mere end bare et logo - man skal tit snakke om allemulige andre ting, end om logoet for netop at lave et ordentlig logo.
Nu er det jo nok lidt overkill at sammenligne Nikolajs mobildiskotek med Danske Bank, men princippet er det samme - hans logo skal jo også afspejle visse ting ved ham, som gør ham særlig i forhold til andre mobildiskoteker, samt det skal appelere til hans målgruppe; så 500.- rækker nok som en skrædder i helvede.
Jeg synes så det kunne være sjovt, hvis vi kunne samarbejde om at lave det, simpelthen for at prøve at samarbejde åbent om en opgave her :)