Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man lade sig inspirere af et design, og hvor meget?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Sep 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Scenario: Et europæisk baseret firma, har et produkt, lad os kalde det tøj, med nogle specielle kendetegn. Fx kan man skrive sit eget navn på med nogle "klistermærker". Firmaet har et registreret (det lille R) ud for sit logo, om der rent faktisk foreligger en registrering ved jeg ikke, og hvis der gør, gælder den så i DK? Produktet bliver importeret hertil af et mindre firma.

Jeg har så en samarbejdspartner i USA, som har lavet et produkt inspireret af dette, altså også med mulighed for at skrive eget navn på. Det er dog ikke en 100% kopi overhovedet, det har anden form, andre kendetegn samt et andet navn. Men det er som sagt inspireret af det originale.

Må jeg importere produktet fra USA, og markedsføre det i Danmark? Hvilke problemer kan jeg få, og i givet fald hvorfor?
Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis produkterne ikke er 100% ens, skulle der ikke være nogen problemer.
Tilmeldt 8. Sep 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay, det lyder godt, fordi det er som sagt ikke tilfældet.
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :
(R) står blot for et registreret varemærke.

 

Som jeg læser spørgsmålet, drejer sagen sig om produktets design. Og det er som bekendt ikke lovligt at kopiere andres design. Der har været masser af sager - både indenfor møber, designartikler, tøj mv.

 

Fx. tabte COOP Danmark (FDB) sidste år en sag mod NIKE (så vidt jeg husker) - selvom COOPS sko ikke var specielt vellignende kopier.....

 

Og som jeg har forstået fra Holme-patent er der i øvrigt yderligere en designbeskyttelse i EU gældende ½ år efter et produkt er lanceret. Men uanset hvad må man ikke kopiere andres produkter, eller ''udnytte'' deres ophavsrettigheder.

 

Jeg ville nok tale med et patentfirma, inden jeg kastede mig ud i at importere potentielle kopiprodukter. Tag evt. kontakt med Annelise Holme/Holme patent.

 

 

Martin
Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Han skriver at det drejer sig om at de lader folk, selv skrive deres navne på nogle af tøjets elementer, det kan der altså ikke tages patent på. Man kan ikke tage patent på at folk kan skrive deres navn på deres tøj.
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu sagde jeg ikke noget om patent, men om design. Og det kan alt afhængigt af produktet muligvis godt designbeskyttes....men det er jo svært at se ud fra beskrivelsen :-)
Martin
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 08-09-2006 11:38:00 Forfatter:ean Scenario: Et europæisk baseret firma, har et produkt, lad os kalde det tøj, med nogle specielle kendetegn. Fx kan man skrive sit eget navn på med nogle ''klistermærker''. Firmaet har et registreret (det lille R) ud for sit logo, om der rent faktisk foreligger en registrering ved jeg ikke, og hvis der gør, gælder den så i DK? Produktet bliver importeret hertil af et mindre firma.
Jeg har så en samarbejdspartner i USA, som har lavet et produkt inspireret af dette, altså også med mulighed for at skrive eget navn på. Det er dog ikke en 100% kopi overhovedet, det har anden form, andre kendetegn samt et andet navn. Men det er som sagt inspireret af det originale.
Må jeg importere produktet fra USA, og markedsføre det i Danmark? Hvilke problemer kan jeg få, og i givet fald hvorfor?

 

Hej Ean,

 

Det værste der kan ske er, at der bliver nedlagt fogedforbud mod dit produkt hvis det anses for at være et kopiprodukt, og dermed kan de varer du får ind i landet blive beslaglagt eller ihvertfald gjort usælgelige i DK. Derfor hvis du vil prøve, så vælg at tage mindre partier hjem af gangen, således at dit evt tab ved et fogedforbud er til at bærer.

 

Med venlig hilsen

Lars C


 

Tilmeldt 8. Sep 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay tak for jeres input.
Men lad os nu sige, at det firma som min samarbejdspartner lader sig inspirere af, IKKE har registreret sit produkt som registreret varemærke i hverken Danmark eller andre lande inde for EU, men blot bruger R'et i sit logo "fordi det ser mere prof ud" - med fx. en designbeskyttelse, -Hva' så?  Gælder de samme regler så stadig, at det er ikke tilladt at lægge ens eget produkts design tæt op af et andet, således at der både er ligheder, men også forskelligheder.
Altså helt kort, foreligger der ingen varemærke registrering, er der så mere frie spilleregler, eller er man stadig juridisk beskyttet mod fx. et fogedforbud eller måske endda erstatninger?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)