Vi kender det sikkert alle: Man har fået en fantastisk ide til en kanon forretning! En forretnings ide der hurtigt udvikler sig oppe i hovedet og giver flere ideer og kreative tanker… Men man har problemer med at få det samlet i en tilfredsstillende orden og få det ned på skrift i et decideret koncept og handlingsplan. (som er rimelig afgørende, hvis man skal have andre med ombord, eller skal låne penge i banken / familien, sikre sig at projektet holder vand ved at lade eksperter læse det igennem etc. etc.) Man får nye ideer hver uge – nogle bedre end andre selvfølgelig. Men de kommer som perler på en snor – man har brug for hjælp til at få styr på alle disse ideer… Hvad gør man så i sådan en situation – nogle der har nogle gode ideer? En slags ”koncept skrivning for dummies” eller lignende?
Rasmus |
Konceptskrivning for dummies?
- 1
Kommerciel: http://www.mindjet.com/eu/ Open Source: http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page - og ellers kan en blyant og et stort stykke papir jo i hovedtræk det samme. |
Hej Rasmus, Du kan først samle dine ideér ved enden som Andyman beskriver ved at bruge blyant og papir. I mit eget tilfælde er det dog blevet til små gule lapper af papir,som ligger overalt, men dette vil jeg dog fraråde idet "fruen i huset" helt sikkert ikke bryder sig om dette. (har gjordt visse erfaringer
Derefter kan du så udarbejde en forretnings plan som kan hentes på: http://www.virk.dk/
Håber det kan bruges,
|
.... eller du læser min bog, Projekthæftet, når den udkommer senere på året. Der vil du bl.a. kunne læse følgende kloge ord:
En god og fyldestgørende projektbeskrivelse indeholder som minimum følgende:
1. Baggrund for projektet – hvad er situationen før projektet laves – hvorfor er projektet vigtigt? Hvis du kan lave en fornuftig besvarelse af disse spørgsmål, så har du en idé at arbejde videre med. mvh Hans |
Du får mig til at overveje om der er et marked for bogen: "Konceptudvikling for dummies".. :) Som markedsføringsøkonom har jeg tilegnet nogle fantastiske og ganske praktiske værktøjer til formålet. Det er dog umuligt at opremse to års intensivt studie på få linjer.
Jeg vil anbefale dig at besøge iværksættermappen på: http://www.finansraadet.dk/NR/rdonlyres/D2A887DC-8618-472F-9B57-74FB3789D2D6/0/IVmappen.pdf Iværksættermappen gør dig bedre til at strukturerer dine idéer og se dem fra forskellige synsvinkler. Desuden stilles mange af de spørgsmål som du også kan forvente at få smidt i hovedet ved besøg i banken eller anden investor. Morten |
Hej alle, Tak for de gode ideer til at komme igang - jeg vil prøve at kigge jeres forslag grundigt igennem samt de links I har sendt.
Jeg vil dog fortsat opfordre folk til at skrive videre på denne tråd, da der helt sikkert sidder flere med gode råd... Og lige i øjeblikket, tager jeg alt til mig med kyshånd
Rasmus |
|
KUNDENS BEHOV
De 10 minutter skal bruges på det grundlæggende benarbejde. Hvilket behov dækker du hos den enkelte kunde?
Det er normalt svært for en iværksætter at tænke på, hvilket udbytte en kunde får ved at købe ens ydelse eller produkt. Iværksætteren vil hellere fortælle kunden om alle de egenskaber produktet har.
Et par eksempler kan uddybe modellen:
Ved at stille spørgsmål til kunden får du mulighed for at at afkode hvilke fordele og hvilket udbytte, der er vigtig for den enkelte kunde. Når du ved det, skal du hjælpe kunden med at finde svarerne.
Hvilke fordele og hvilket udbytte giver din ydelse eller dit produkt kunderne? Kilde: ”Center for virksomhedsudvikling ”
Morten |