Som indkøbskonsulent at tage med til indkøbsmøder for personer/virksomheder, som ikke er gode til at forhandle priser. Det skulle være til et fast konsulenthonorar pr. time. Den besparelse man kan opnå som køber gælder jo langt ude i fremtiden, så konsulenthonoraret burde kunne betale sig?
Det svarer vel til at man kan hyre en freelance indkøbschef for en kort periode.
Du har ret langt hen af vejen - meget stor forskel på hvor dygtige vi er til at forhandle prisen.
Tit ser/hører man folk fortælle at de handler i netto frem for irma for at spare nogle få kr.( og al respekt for det) , men hvis det kommer til eksempelvis ny bil eller bolig - hvor det virkelig batter er det for mange rigtig vanskeligt.
Men derfra til en konsulent man medbringer - ved jeg ikke rigtig.
Kundeforhold er jo mange ting og tit personlige.Samtidig må konsulenten også være godt inde i de helt skarpe priser i de forskellige markeder. Kan du altid påvise en besparelse ? Hvis du ellers mener du er rigtig god, bør lønnen måske være en %-del af besparelsen ?
Jeg synes ikke den ligger helt ligefor, men alt kan jo lade sig gøre.
Jeg vil bestemt ikke afvise din idé, men jeg tror, man bliver nødt til at indsnævre hvilke markedsområder man vil arbejde på, da man også skal have viden om det specifikke marked. Ellers får man svært ved at argumentere for prisnedslaget.
Nu handler jeg med saltvandsakvarier til hverdag, og bliver også jævnligt betalt for at varetage et køb eller salg for en kunde, når det gælder brugtmarkedet. Jeg tror derimod jeg ville få meget svært ved at forklare en bilforhandler, hvorfor et prisnedslag på hans bil skulle være relevant.
Det var ment som B2B og ikke som at have en konsulent med ud, når man ex. handler bil. Det var ment som en bi-sidder når man har en sælger på besøg. En som kan fornemme, når hans klient er ved at blive løbet over ende af en smart sælger. En som har prøvet situationen mange gange og som kan lede klienten i den rigtige retning. Det med branchekendskab kan jeg sagtens se nødvendigheden af.
Jeg må give Dinesen ret. Tror ikke du kan markedsføre dig og tjene penge på at at være universel bisidder ved køb/salg. Har du speciel viden indenfor et område vil en køber gerne betale. Har da tit selv anvendt en arkitekt til huskøb og en automekaniker til bilkøb.